Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 17111 ggr
prettysnowflake
6

Hur reda en soppa?

Hej!

Jag tänkte göra svampsoppa imorgon, men uhur gör jag med redning? Är det ok att använda vetemjöl? Elelr hur ska jag göra?

MimLan
0

Använd inte för mycket vätska, helt enkelt. Låt grädden reducera sig själv.

prettysnowflake
0

Altså hoppa över redningen helt?

prettysnowflake
0

Läste ngnstans att man kan anvnda en uppvispad äggula som redning, stämmer det?

[Pennylane1]
0

jag använder lite husk det blir tjockt och bra. Tycker det är svårt med grädde, det blir inte tjockt alls för mig, grädden blir till smörolja medlite flockar av vitt i det hela. Creme fraiche blir rätt tjockt av, det kan man röra ner.

Wildrat
0

#3 Äggula går att reda med men då får det inte koka efter man tillsatt äggulan och det går inte heller nåt vidare att värma.

Använd mindre med vätska och en liten skvätt vetemjöl eller nån annan stärkelse, det blir så lite i sammanhanget. Till nästa gång kanske du kan använda torkad, pulvriserad svamp, det har jag hört ska funka ganska bra…

egensinnig
0

Cream cheese tex Philadelphia funkar jättebra som redning.

Finns något man kan köpa som heter Redix (lchfbutiken.se ) som jag funderar på att beställa

nyborjare08
0

Creme fraiche och/eller philadelphiaost funkar bra att reda med tycker jag.

Zepp
0

"Bra soppa reder sig själv"

Jag har alldrig gillar redda soppor, vill ha oredda, men om man slår en skvätt grädde i så blir den lite mer åt det hållet som redda soppor är.

Knäcker man dessutom ett helt ägg i när soppan är färdig under krafig vispning, så blir den ytterligare lite mer redd.

Men man får servera och äta direkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MatsL
0

Du kan i princip reda med vilket mjöl du vill. Kolhydrattillskottet blir ändå så litet.

fialiten75
0

Jag steker grädden i stekpannan innan jag häller i den blir kalasbra :)

Pasi
0

Personligen så tycker jag det blir överlägset bäst, och godast, om man reder genom att köra vätskan, med en del av den grönsak eller svamp man har i, med stavmixer. Får smakerna att verkligen blomma ut.Glad
Gäller soppor, såser och stuvningar.

MimLan
0

#11 Funkar fint med grytor också. Brukar mixa ner någon rotfrukt som puttrat med.

Pasi
0

#12 Absolut!
Häromdagen gjorde jag blomkålsmos (endast massor av smör och blomkål) som jag mixade och sedan blandade i renköttsgrytan, som redning. Smidigt och gott.Tungan ute

gun92884
0

Det gor jag med … har oftast med litet blomkal eller broccoli i soppan, och se'n stoppar jag halften av soppan i en mixer och kor … blir ratt konsistens och smakerna blandas fint.

Nar jag bodde i Frankrike var det aldrig mjol i redningar, alltid creme fraiche eftersom den inte delar pa sig. Har i Staterna anvander man ofta en bit cream cheese eller xanthan gum.

Pasi
0

#14 Hur uttalar de ditt namn i staterna?Tungan ute
Gun:"Smith & Wesson" Serialno:92884
*Sorry - trött och vimsig så här framåt… kvällningenFlört*

egensinnig
0

#4 fiberhusk har jag funderat på men inte vågat prova. Får absolut testas!

#9 Det är nog individuellt - jag får ont imagen o blir helt uppblåst av 1 msk vetemjöl i en soppa på 6 portioner. Så jag får undvika all form av mjölredning. Men det kan säkert funka för andra. Tror jag blivit överkänslig efter att ha undvikit spannmål helt enkelt

[Pennylane1]
0

#16 ta bara inte för mycket så det blir gummi arabicum! Flört

Börja med en tesked och öka på försiktigt om inte önskat resultat uppnås! Blir slemmigt om man tar för mycket!

prettysnowflake
1

Toppen! Tack för råden!! :-)

gun92884
0

Nja … du far gissa battre; 92884 star for na't annat … :0)

Manga uttalsvarianter eftersom de inte kan fa fram vart 'u'ljud. Manga fragar sa snallt hur det uttalas men se'n kommer det ut ialla fall som Gone eller Goon (inte min favorit eftersom jag bodde i Britain nar folk fortfarande pratade om The Goon Show - Spike Milligan, Peter Sellers et al.). Jag har traffat nagra som har skrattat … men, det ar inte sa vanligt eftersom folk ar livradda att bli stamda … det kan ju gubevars ge mig psykiska besvar som daligt sjalvkansla om jag tar at mig :0) Den som jag inte forstar mig pa ar min franska svagerska som ar spraklarare men envisas med att satt tyskt umlaut over u:et! Det har pagatt i nastan 30 ar vid det har laget …

Pasi
1

#19 Fångnummer?Skrattande
Minns du förvirringen namnet på vår politiker Gun HellsWeek skapade ute i världen?Flört

gun92884
0

… nope … det ar inte ens ljummet :0)

En liten ledtrad … har du sett en film "Risky Business"? … du ar kanske for ung, forstas.

Nej, det namnet kanner jag inte igen, men jag maste ju erkanna att jag har inte foljt svensk politik under hela den tid som jag har bott utomlands(se'n sent '60-tal) vilket ar manga ar, forutom en mellanlandning pa nagra ar sent '70tal.

Pasi
0

#21 Deporteringsnummer? (användes säkert på 60-talet då man även tvångslobotomerade - det var tider det!)Skrattande

född: 19280804?

Nja, jag har sett filmer från mitten på 40-tal, fast jag inte var påtänkt då (jag har sett dem i efterhand - listig som en rävFlört).
Fast jag känner inte igen namnet - men är allmänt dålig på namn.

gun92884
0

Deporteringsnummer? BRRR … kallt, kallt som i vissa lander som gjorde detta … deporterade - och manga lobotomies, ocksa.

Filmen heter Risky Business och ar med Tom Cruise … den ar fran 1983.

Pasi
0

#23 Aha, du gillar Tom C för "Top Gun"?

"Föräldrafritt" - jag har faktiskt sett den, men det var länge sedan så jag minns inga nummer han fick i den filmen.

gun92884
0

Nej da, jag heter Gun … tank efter vad som kunde ha haft ett # :0) … en liten ledtrad till … tank 'Rubinrot'… och jag sag inte filmen Risky Business  forran Gun92884 var ett faktum … hihi …

for att halla detta nagorlunda inom LCHF sa har jag nu bakat Lembabrod … Varning … om ni gor i micron, ta 1 mn i taget … jag tog 5 mn och har nu haft dorren oppen till altanen i en 1/2 timme … och detta ar den forsta kalla kvallen har uppe :0(

Ron-Jag
0

#24 & #25. Vad ni är roliga. Jag vill också vara med och gissa men tror att jag vet. Själv hade jag 94010. Bränns det?

gun92884
0

Ouch! Dags att oppna altandorren igen :0)

Jag har en 928S fran 1984 … i samma farg som bilen i Risky Business, 'Rubinrot'. Eftersom i Staterna ar 1984 modellen samma som 1983, sa ar de tvillingar :0)

Den var en 50-arspresent fran min man. Har uppe star den mesta tiden i garaget men nar vi bodde i Florida och andra sydstater sa anvande jag den dagligen.

Jag tog inte korkort forran vi flyttade till Florida eftersom jag aldrig behovde det i Europa. Min dotter, som hade agerat som min chauffor, stannade kvar in Minnesota sa jag hade inget val om jag inte ville bli housebound. I borjan var jag sa radd sa mina sockor gick att vrida ut efter lektionen :0) Som tur hade jag varldens basta larare som forklarade absolut allting (jag vill ha ORSAK till allt … kanske hanger ihop med min dyscalculia) sa det gick bra och jag fick mitt korkort pa forsta forsoket. Min dotter var litet sur nar hon kom och halsade pa eftersom hon ocksa tog sitt korkort i Staterna … men hon fick borja kora med en begagnad Golf (Rabbit).

kaisakavat
0

Vilken soppa!! Snacka om trådkapning.. Tungan ute

Jag gör oftast som Pasi, mixar delar av soppingredienserna med kok-/soppspadet, blir en pure/mos/gegga lagom tjock.

Om man dessutom kokar ihop med Philladelphia, eller annan sorts creme cheese.. Ännu mer krämigt och jättegott.

gun92884
0

Touché! ;0)

[Sias]
0

Gräddig soppa reder sig själv - precis som krämig svamp- gräddsås/stuvning.

SVAMPSOPPA: Värm en stekpanna, lägg i rejält med smör och låt det få lite färg. Lägg i finskuren, förvälld svamp och lite finhackad mild lök. Låt det puttra och steka tills svamp/lök fått fin färg, svampen blivit väl stekt, krydda med salt och vitpeppar, rör om då och då. Häll över fräset i en soppkastrull - slå på ett par dl vispgrädde, låt puttra (småkoka), rör om så det inte bränns vid.  När "såsen" efter en stund kokat ihop -  häll på mer grädde, låt det puttra igen och håll sen på så tills det blir önskad soppkonsistens. Smaka av med salt och vitpeppar.

BLOMKÅLSSOPPA. Koka blomkål och en liten bit vältvättad purjolök mjukt i lättsaltat vatten i en kastrull. Slå av kokvattnet. Mixa blomkålen till finfördelad "kräm" tillsammans med en rejäl klick smör. Häll i ett par dl vispgrädde, låt puttra under omrörning.  Tillsätt sen mer grädde lite i taget till soppkonsistens. Smaksätt eventuellt med kryddblandningen persilade - eller färsk finklippt persilja, gräslök.

FISK- RÄK-SOPPA.  Ta vara på räkskal. Fräsa skalen i smör - koka soppa. Finns många recept på sån soppa på nätet, Olika smaksättningar - saffran, t ex.  Läste någonstans att det går bra att frysa räkskalen för att ha att koka soppa på. Kanske man kan göra en god fond av räkskal att ha  till fiskrätter ?

Vetemjöl tabu, för mig - i nödfall kan jag ta till majsstärkelse.