Orkar ingenting =(
Hej allesammans! för vecka sedan började jag med LCHF dieten men efter en vecka så börjar jag undra om denna diet är någonting för mig.
Det är nämligen så att jag tränar kampsport ungefär 6 gånger per vecka samt gymmar och går ut och springer ibland. Förra vecka började jag med LCHF dieten, och sen dess har min träningsprestation varit fruktansvärd dålig, min energinivå är otrolig låg för att inte snacka om min koncentrationsförmåga.
Tyvärr kan jag inte skylla på någon annan än min förändrade kost som den skyldige. Innan jag började med LCHF brukade jag äta mellan 3 -5 ggr per dag, varierade kost, mycket frukt, ris och pasta. Med det sortens föda brukade jag orka igenom alla mina träningspass och min energinivå under dagarna var hyfsat.
Mina träningspass är upplagda så att jag tränar väldig tidigt på morgonen (ung. 6 på morgonen) och så har jag träningar väldig sent på kvällen också(vid 8 -9 på kvällen) . Träningstillfällen brukar variera men det kan se ut ungefärlig såhär.
Måndag: Morgon: Powerwalk Kväll:Gym
Tisdag: Morgon: Kampsport Kväll: Löpning
Onsdag: Morgon: Powerwalk Kväll: Kamsport
Torsdag: Morgon: Kampsport kväll: Gym
Fredag: Morgon: Kampsport kväll: Kampsport
Lördag: VILAR
Söndag: Morgon: vilar Kväll: Kampsport
Anledningen till att jag använder mig utav LCHF dieten är för att bli av med tio kilo som jag råkade ta på mig för ungefär två år sedan, och som inte försvinner spelar ingen roll hur mycket jag tränar. För ett par månader sedan försökte jag med en diet som gick ut på att man ska äta så lite fett och kalorier som möjlig, men det enda som hände var att jag tappade muskelmassa.
Jag vet inte om min problem framstår tydlig men, frågan är: Kan jag köra på LCHF dieten, samtidigt som jag tränar så ofta som jag gör? Kommer min fysiska prestation att "normaliseras" med tiden? Kommer jag att sluta vara så trött under dagarna? Och framförallt kommer mina extra kilo att försvinna?
Obs: Jag väger 103 kilo, är 1,85 lång, och har en midjemått på 105 cm.
Börja med att läsa "Vanliga frågor & svar".
Tröttheten går över, den är tillfällig tills dina muskler lärt sig använda det nya bränslet.

Du är prexis i omställningsfasen och har energibrist helt enkelt, så är det.
Din kropp är van att använda glukos som främsta bränsle och har inte hunnit uppreglera sin fettmetabolism i full omfattning.
Det tar iallafall tre veckor för hjärnan att nå sitt maxtak på 70% ketoner och för musklerna kan det ta någon månad.
Iomed att du tränar såpass och du är väl inte sjuk på något sätt så rekomenderar jag dig att göra omställningen under längre tid.. för att avstå träning är det väl inget tal om?
Öka kolhydraterna, från bra källor, grönsaker och mejerier och om du vill rotfrukter.. avstå spannmål.
Det kan ju även tas i beaktande att du kanske inte ens behöver ligga på ketogena nivåer?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Träning i sig fixar vanligtvis inte bort några kilon, så det är inte fråga om att de skall försvinna hur mycket du än tränar. Tvärtom, är man känslig eller metabolt skadad kan stressen som träningen ger vara ett hinder som gör att man inte kan gå ner, eller rent av går upp.
Annars, som redan sagts, läs på. En bil som vanligtvis går på bensinbränsle funkar inte bra på annat bränsle utan att konverteras först.
För mig tog omställningen ca 5 månader. Jag tränar inte alls som du men älskar att vara ute o power-walk'a..varför det tog så lång tid för mig vet jag inte riktigt men när kroppen väl lade om kurs så var det en otrolig upplevelse. Från att ha flåsat i backarna så var det bara att ånga på, hur långt o länge som helst på promenaderna, den känslan är jättehärlig
Men som sagts här tidigare - fasa ut kolhydraterna under en längre tid så slipper kroppen att gå in i chock-konvertering 
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃