Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7287 ggr
Pussgurkan
2010-10-27 15:42
0

Rätt?

Idag har jag börjat med min lchf-kost. Nu undrar jag bara om jag tänkt rätt. Har ätit ca 1,5 dl bacon tärningar - stekta + 2ägg - stekta med en skvätt grädde -> allt i en röra. Till det hade jag colw slow (hemma gjord utan socker). Till detta drack jag mellan mjölk spetsad med grädde. Tog en slurk grädde då jag gjorde maten oxå. Efteråt har jag druckit två koppar rött the (unta socker och grädde).

Precis efter jag hade ätit var jag nöjd, 5 minuter senare SÅÅÅÅ sötsugen men tog inget socker. Nu är jag hungrig igen. Förvånad

Är det för lite fett?? Eller är det sockerberoendet som spökar så här första dagarna?

Fiana
2010-10-27 15:50
0

I början är det inte ovanligt att vara hungrig "jämt"

det är lite olika hur strikt man behöver vara och så, men hör du till de som kommer behöva vara lite striktare så kan det vara bra att tänka på att både cole slaw och mjölk ihop blir ganska mycket kolhydrater, ett litet glas mjölk är redan där ca 10 gram, cole slawen beror på portion med är det 100 gram kål så är det ytterligare 5 gram där och då blev frukosten 15 gram redan innan grädden är inräknad, dvs runt halva dagsransonen för medelstrikta. Dricka mjölk till maten funkar sällan.

nyborjare08
2010-10-27 15:51
0

Det är omställningen som spökar Glad Man blir både hungrig och mer sugen i början. Boten är att äta mer av bra saker. Är du hungrig = ät! Men visst kan sockerspöket också komma fram och skrämmas mer i början innan kroppen har vant sig vid att inte få (så mycket) kolhydrater.

Pussgurkan
2010-10-27 15:58
0

Mjölk är så borta! Vi har gott vatten så det får bli vatten!

Trodde cole slaw var bra mat….? Har mycket majonäs i….. hjälper det???

Okej, då ska jag alltså äta nu då. Ett inte för farligt problem för någon som älskar mat.

nyborjare08
2010-10-27 16:08
0

Cole slaw ÄR bra mat Glad Det är 4 g kolhydrater/100 g i vitkål. Helt ok enligt mig, om man inte måste nolla kolhydraterna av någon anledning.

Fiana
2010-10-27 16:24
0

Cole slaw är bra mat, det var tillsammans med också mjölk det kan bli lite mycket.

För att inte behöva räkna men ha ungefärlig koll så brukar jag försöka följa en ganska enkel "regel" till vardags, bara en del i måltiden får innehålla lite mer kolhydrater. T ex cole slaw i större portion kombinerar jag bara med "rent" kött/fisk/ägg etc. Äter jag t ex en gratäng med mycket grädde och kanske lite tomatpuré etc. då får det kombineras med sallad istället för mer kompakta grönsaker som olika kålsorter eller tomat. Äter jag en relativt ok korv men som ju dock innehåller mer kolhydrater än rent kött så får den hellre samsas med t ex spenat än broccoli köttfärssås som har krossade tomater och kanske lite lök i sig får också gå med sallad istället för broccoli eller vitkål till vardags etc.

Det hjälpte mig ganska mycket i början, då det är ganska lätt att kombinera ihop en måltid av bara "bra" saker till att vara en ganska stor kolhydratsbomb utan att man tänker på det, och blir både middag och lunch det så kan det bli för mycket. (i alla fall om man försöker hålla sig till ca 20-30 gram kolhydrater per dag, äter man snarare 50 får man plats med mer)

Pussgurkan
2010-10-28 17:03
0

Idag är det dag 2 och jag är SÅÅÅ söt sugen. Min "söt sug's djävul" säger till mig att jag kan ta bara lite bara denna gången så blir det bättre och jag kommer må bättre. Nu VET jag att det inte är så att jag kommer att må bättre men det är som att jag behöver en fix, en sil, stilla missbruks-rösten … Det är så jobbigt Skrikandes men jag vet att det blir bättre dag 3 eller dag 4 …. Det är bara att stå ut!!

Jag "löste" problemet genom att äta tonfisk och majonäs + lite lite crem frachie samt pyttelite citronsaft. Okej jag vill fortfarande ha 4 st massariner + några singoalla kex och kanske ….. och kanske … Skäms

Mervi
2010-10-28 17:22
0

Bra sätt du taklade det. Se till att äta rejält med rätt mat nu i början så ditt sug kan försvinna, det gör det men det kan ta lite tid.

Lycka till!

Pussgurkan
2010-10-29 10:37
0

Det blev faktiskt bättre redan i går kväll.

Vad gör ni när ni vill ha något att knapra på till tv'n på kvällen? Vill inte stå och laga någon mat - vill ha något istället för massarinen eller istället för smågodiset….

nilekatt
2010-10-29 11:14
0

#8:

Vet att det inte är det här svaret du efterfrågade, men jag säger det här lika mycket till dig som till mig själv.

Du kanske ska du försöka få bort den där vanan med tv-knaprande, istället för att leta lchf-alternativ till det? Det verkar vara många (däribland jag) som gillar att äta framför teven, och då menar jag inte att inta middagen framför den, utan att sitta där och knapra vidare efter middagen. Mitt tips är att se tevestunden på kvällen som en skön avkoppling och då kanske ta sig en kopp gott te, men inget mer. Att sluta koppla ihop tevetittande med ständigt ätande. Det är ett konstigt beteende om man tänker efter. Och förmodligen inte speciellt gynnsamt om man som jag behöver gå ner mycket i vikt och även lära sig att inte känslo- och tillfällesäta, utan hungeräta.

Ursäkta utläggningen, men det är som sagt lika mycket en uppmaning till mig själv.

Trevlig fredag! Glad

starhawk
2010-10-29 11:29
0

Av nån anledning kopplar man ihop mys framför TV med nåt att knapra på, men då får man ta nåt som inte sprakar av kolhydrater, t.ex. gurka, lite kolhydrater och mer vatten än Österjön, eller rå potatis, rädisor går också bra råa rotfrukter håller på sina kolhydrater så dom går oftast bra om magen tål dom, en del får gaser av dom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Pussgurkan
2010-10-29 11:47
0

#9 inte vet jag varför man (jag) vill ha något att knapra på. Men jag märker att behovet har ökat sedan flickorna föddes. Inte vet jag om det beror på att jag "missbrukat" socker mer på sista tiden - men samtidigt så har jag hand om dem 24timmar om dygnet (min man har fullt upp med sitt jobb + djuren osv) och då de lägger sig för natten så är det så OTROLIGT skönt att koka en kopp the och … vad knapra på till ?? De är DÄR min saknad kommer in…

Antagligen beror det på att vi är fostrade till att "mysa" framför tv'n, framför en film, på bio osv och då ha något gott till - godis, chips osv.

Men nu saknar jag mest massariner till the't …. *suck*

#10 gurka är ju gott men rå potatis? Får man inte feber av rå potatis?

starhawk
2010-10-29 12:08
0

#11: Jag har käkat rå potatis åtskilliga gånger, inte har jag fått feber av det inte. Fast om man har björkpollenallergi så skall man visst bli dålig av rå potatis, är det en tänkbar koppling?

vinteralvan
2010-10-29 12:35
0

Du kan väl äta lite ost eller ölkorv som tv-snacks. Fläsksvålar funkar också.

nyborjare08
2010-10-29 13:34
0

#11 I den här tråden är det någon som menar att man kan få ont i magen av rå potatis eftersom den kan jäsa i tarmarna. Men jag antar att kroppen kanske kan vänja sig så att man inte får ont efter ett tag. Diskussionen om det verkar fortsätta.

karinafp
2010-10-29 14:56
0

Och vilka är det som har "fostrat oss" till att sitta och knapra framför TV'n? Vilka är det som tjänar miljoner på begreppet "fredagsmys"??? Jo, visst 17 är det chipstillverkarna! Hur skulle de annars få sina produkter sålda om de inte skapade en situation där de utmålas som oumbärliga?

Jag håller med #9 här, det är en dålig ovana som behöver brytas. Det funkar precis lika bra med en kopp te eller faktiskt bara med ett glas isvatten. Eller utan någonting alls också…

starhawk
2010-10-29 16:43
0

Chipstillverkarna har misslyckats med mig, jag äter aldrig chips, dock gillar jag att knapra på nåt vid fredags-TV fast det blir alltid nåt annat än chips

Pussgurkan
2010-10-29 19:58
0

Idag har jag handlat med lchf-tänk - bla gurka och lite ostar, tonfisk, smör, smör, fläsksvålar men någon potatis blev det inte. Tog 2 påsar broccoli oxå - det är så otroligt gott tillsammans med bea.sås och kykling!

Det blir flästsvålar till tv'n även om jag kommer att sakna mina massariner. Men varför hickar jag då jag ätit fläsksvålar. Det händer 100 av 100 gånger …

Hur är det att äta kassler? Innehåller det socker då de "gör" kasslern?