Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 8879 ggr
bustas
0

Fet-smalare-smalast.

Kanske USA är det "fetaste landet" tillsammans med de andra anglosaxiska länderna samt Mexiko. Fransmännen är det  "slimmaste"  och Sverige ligger någonstans mitt emellan.  Grovt generaliserat, så ta det för vad det är.

I USA har de stackas invånarna inte mycket att välja då det gäller mat då det mesta som serveras är billig skräpmat. En hamburgare är billigare än vad den kostar att producera tack vare (eller på grund av) de statliga subventionerna till jordbruk och farmare.

I Sverige tror vi på våra myndigheter. Läste någonstans att vi har det minst aktiva flyktbeteendet i världen. Vi tror helt enkelt att någon myndighet skall rädda oss då det osar hett.  Därmed kan vi lita på att vad SLV säger, ja det är sant.

I Frankrike har man ringa tro på myndigheter. Jäklar i min lilla låda om inte myndigheterna anpassar sig till folket. Det har nog ingen betydelse vad det franska "livsmedelsverket" rekommenderar, folket äter sina feta ostar i alla fall och därmed så är de slanka och fina och redo att gå ut och demonstrera på gator och torg då regeringens olika verk inte gör som folket önskar.

Som sagt, ta det för vad det är. Bara en tanke för att få igång er lite.

[ErikSvensson]
0

Har alltid gillat Frankrike och fransmän, de är grymma där borta när det gäller det mesta. Skrattande

kaisakavat
0

Svenskar är mycket lydiga. Alldeles för långa ledningar..

T ex har jag blivit utförsäkrad från sjukförsäkringen och det finns fortfarande folk i min omgivning, som känner mig, och som säger emot mig "Nej, så kan det inte vara, myndighetena kommer att ordna det där.." - fast jag ju de facto är ett livs levande exempel som står framför deras näsa. Glad

*

Vill du "få igång oss" på allvar, borde du ha skrivit tvärtom, heheh.. att senskar som regel är skeptiker och revolutionärer.. Tungan ute .. att fransmän är töntar och att SLV verkligen ÄR bra på riktigt. *fniss*

bustas
0

Jo, där har du nog rätt. Att påstå att SLV är hyvens hade nog triggat bättre. Tror att du hade trivts gott i Frankrike. Ett gott rödvin till biffen och en fet ost som avslut, mmmm!

kaisakavat
0

Haha.. Jo, jag kan helt klart se mig i en liten lya på Montmartre! Snattar biffen och osten i kvartersbutiken (dyrt i Paris), vinet får närmsta trevliga granne bju på.

Sen ut på gatorna och öva på franska slagord!

(kan redan ett par svärord)

Aliki
0

SLV ska självklart stå till svars för varför jag är tjock.

Ams/Af har skyldighet att se till att jag har jobb, "sysselsättning" eller bidrag….FK ska ge mig ersättning när jag inte orkar jobba ( ..och självklart när jag inte kan p.g.a sjukdom…Så!)

Socialen ska försörja mig när det spricker ovanstående

Ungdomsmottagningen/gynekologen ska se till att jag som tonåring inte blir gravid eller drar på mig någon könssjukdom.

SL, SJ ska garantera att jag är i tid till jobbet även om jag lämnar hemmet i sista minuten i värsta snöstormen

Rektor, skolledning+övrig personal ska se till att jag klarar godkänt i alla grundämnen (läser mina läxor och infinner mig på lektionerna), sover tillräckligt, äter hälsosamt, inte blir mobbad, inte har missgynnsamma hemförhållanden…

Svenska spel och ATG tillsammans med sina ombud är skyldiga att se till så jag inte hamnar i spelmissbruk.

Systembolaget, väktarbolag, nattvandrare och alla fritidsgårdar/ungdomsverksamheter ska ta hand om våra ungdomar och skydda dem från alkohol/drogmissbruk.

TV kanalerna är skyldiga att inte visa program/reklam som kan påverka våra barn negativt..

Vattenfall bör se till att det inte stormar så in i helsike att träden blåser ner…

Sittande regering bör se till att det blir naturkatastoffritt i hela världen, eller åtminstonde när turistande svenskar kan bli drabbade, annars ska de tillsammans med resebolagen ta ta ansvar för konsekvenserna….

Och om jag som allergiker får ett allergianfall av jordnötter i en skål är det naturligtvis arrangören av festen eller värden i lokalen de serveras som ska stå som ansvarig.

Obestämd….undrar vad ordet själbevarelsedrift betyder?

Ska Googla på det…..

bustas
0

Själbevarelsedrift kanske du kan hitta men naturkatastoffritt lär bli klurigt Obestämd.

JonasDuregard
0

#0 Fransmännen äter också kakor och bullar med massa socker till frukost, kanske är det som är hemligheten?

/J

Aliki
0

naturkatastroffritt då?

anna357
0

Jag bor och lever pa Mallorca och jag ar otroligt stolt over att vara svensk. Jag tycker att det ar bra gjort av svenskarna att verkligen ta till sig och anvanda sig utav det, som de far lara sig.   Vi ar ett oerhort starkt folk, som ar flexibla,    vi bryr oss om och vill se till att alla ska ha   det sa bra som mojligt.

Svenskarna skriver ner sig sjalva pa otroligt manga satt. Det tycker jag ar synd.. nar vi i sjalva verket ar otroligt bra!

"Du ska inte tro att du ar nat..!" -Jantelagen.

Men, man kan egentligen inte vara en riktig rebell, om man inte forst ar trygg i sig sjalv…

Jag tycker det svenska samhallet speglar en omsorg som gor att folk faktiskt kan fa leva upp till sina drommar och ideal….

Anna -

gun92884
0

Var fick du det na'nstans? :0)

Croissant raknas inte som bulle … vilka kakor hittar du pa ett frukostbord i Frankrike? Vad du daremot hittar ar baguette med fruit conserves eller honung. Och sa dricker de cafe au lait eller the och barn ofta choklad. Manga ater yoghurt eller fromage frais med muesli.

Jag ar gift med en fransman och bodde manga, manga ar i Frankrike innan vi flyttade till Staterna.

Det finns billigare (invandrar)kvartersbutiker i Paris. Jag har en vaninna som bor i Montmartre :0)

Den trakiga sanningen ar att folk borjar bli tjocka i Frankrike ocksa … ekonomin gor att folk valjer billigare mat = halvfabrikat.

Lowfat har alltid funnits och varit populart … och det predikas lowfat hela tiden. Jag har TV5sanding pa satelite, vilket ar franska televisionen och fransktalande lander, och pa morgonprogrammen ar matraden alltid lowfathighcarb.

Pasi
0

#9 Jo, ena stunden trycker vi ner nån om den sticker ut det minsta (enl jantelagen), och i nästa stund ska vi lära hela världen om moral och norm - för där är vi världsbäst anser vi. Slutsats - i kollektiv/grupp så är man bäst, som enskild är man inget värd.Flört
Detta kommer igen om du har 3 svenskar där två håller med varandra i en fråga. I 9 fall av 10 så håller även den tredje med, oavsett vad han egentligen tycker (ärligheten själv :-P ).
Har du istället 3 fransmän eller italienare så är det självklart att den tredje ska vara tvärsom, oavsett vad han tycker.
Skillnaden kanske inte är jättemarkant men ändå får jag intrycket av att sydeuroper vill visa att de är individuellt starka, sticker ut och vågar ha åsikter. Nån typ av ideal - precis som svensken har ett ideal som inte får avvika.
Man märker av detta med svenskens ideal, och ihopgaddning mot avvikare, tydligast på landsbyggden, i små hålor.

Svenska samhället kräver enormt mycket av sina slavar (lydiga, moraliska), men ger ganska lite trygghet tillbaka - iallafall nu för tiden. Finns ingen ansvarskänsla hos myndigheter, och de behöver sällan stå för sina misstag. Räcker med en axelryckning, om ens det.

Jag håller inte med dig mao, och tänker därför i framtiden fly Sverige precis som du gjort.Glad

kaisakavat
0

# 9 Håller med dig om att Jantelagen råder i Sverige. Och att den bör sannerligen brytas upp.

Däremot är jag nog inte överens med dig i övrigt.

Svenskarna och vårt samhälle förändras. Solidariteten med/omsorgen om andra krakelerar. Vi är inte någon enhetlig grupp solidariska jämlikhetsivrare (längre).

Jag har själv - som du - haft en rätt så god tilltro till samhällssystemet. Men har insett annorlunda.

Att vara beroende av/sitta i klorna på stelbenta myndigheter med idiotiska regelverk är verkligen inte något drömläge. Den samhälleliga "omsorgen" utgör faktiskt istället ett HOT mot ens "drömmar och ideal". Som långtidssjuk har jag suttit i många obekväma besöksstolar och blivit "talad till" och/eller avfärdad, fyllt i många blanketter som jag inte egentligen har passat in i, tvingats skriva under avtal i låtsat samtycke.. Med mera.

Omsorg, njäee..

En systemförändring en majoritet av svenska folket på sistone verkligen kommit att "gilla", är de nya sjukförsäkringsreglerna. Utförsäkring av de sjukaste. Lovar - inte det minsta "tryggt" oavsett vilken fantastisk person man än är.

kaisakavat
0

Vidare..

Gluttade på TS igen. .."minst aktiva flyktbeteendet"..  hahaha.. Det stämmer verkligen!!

Här hotar man (jag) om och om igen med att fly landet, men kommer man sig för?? Nä!! *lol*

Är svårt avundsjuk på Dig, gun92884 Skrattande för att du får möjlighet att leva i och lära känna olika samhällen i vår stora vida värld. Jag vill åxå!!! Tack för tipsen om butiker på Montmartre.. kanske någon gång att jag får möjlighet att ta mig dit.. Lyckliga din väninna, avundjsuk även på henne!!  Flört

Håller inte alls med Pasi  Cool- om att jantelagen är tydligare i hålor. Har vuxit upp i en håla, lever nu i en håla och åtminstone i min närhet gafflas det och käftas emot hej vilt.. (möjligen bl a för att jag själv råkar vara närvarande, hehe.. men ändå)

I storstan och kanske tydligast "i förorten" däremot, får jag lätt panik, då "alla" bär likadana kläder, likadana frisyrer, läser samma böcker, går på samma evenemang och bor i exakt likadana radhus med trädgårdsarkitektplanerade små radhustomter.

Huuuu.. Tungan ute

bustas
0

Cancersjuka och rullstolsbundna som blir kallade till arbetsförmedlingen. Gamla på äldrevården som blir övermedicinerade för att de skall bli mer "lätthanterliga". Ett livsmedelsverk som medvetet sprider lögner. Mutkolvar på kommun och landsting. Tja, ni kan allt det där. Så tar vi ett skutt över östersjön. Min svärmor här i Litauen kände sig yr för några veckor sedan. Hon blev omhändertagen på stadens sjukhus i nära nog två veckor och varje dag fick min hustru information från sjukhuset om hennes mors tillstånd. Svärmor skrevs ut frisk och kry och kom hem utan ett enda recept på fickan. Påminner faktiskt om Sverige på sextiotalet.  Överhuvudtaget är det medmänskliga klimatet här borta fantastiskt. Om 3 - 4 år skall jag flytta hem (pensionsdags) till västkusten där jag egentligen hör hemma och jag är lite kluven faktiskt. Vad som "drar mig hem" är, barn, barnbarn, naturen och absolut inget annat.  Visst finns det en massa underbara människor i Sverige. Det kan man ju se exempelvis i detta forum och man kan ju bara hoppas att man får sådana som grannar var man nu råkar hamna i Bohuslän.

yvonnel
0

Självbevarelsedrift - är inte det bara ett annat ord för "vassa armbågar"?, eller jägare.

Kaisakavat - om man läser mellan raderna så ser man rätt många som upplever samma saker som du beskriver, det handlar inte längre om omtanke och frågan är väl om det någonsin gjort det - under den polerade ytan.

Jag har bott både i storstad och på landet, ävensom i annat land och jag tycker mig inte ha upplevt särskilt mycket av omtanke, inte som normgivande iallafall, mer då i olika grupperingar typ intresseföreningar där man kommer varandra lite närmare.

Ailiki - du har verkligen spaltat upp samhällets ramverk, synd att det bara är ett utanpåverk, jag hör ofta berättelser av förtvivlade medmänniskor dom inte lyckas passa in innanför dessa ramar och oftast inte heller får veta varför så att de kan "bättra" sig. Myndighetspersoner är ofta ett släkte för sig, ofta, tror jag, handlar det om makt och kanske ibland om att bara strunta i att engagera sig.

Sånt här behöver vi verkligen prata om, hoppas tråden fortsätter.

Aliki
0

Tror vi kommer att få se många tjocka fransmän, likaså spaniorer, italienare, greker och portugiser framöver då farmor/mormors matlådor med hemlagade mat på egenproducerade råvaror ratas framför fastfood/ halvfabrikat. Familjer plittras geografiskt, mödrar med ovärdeliga kunskaper om råvaror och recept förvärvsarbetar mer.

Lyckostar de som fortfarande bor på landsbygden och har bättre förutsättningar att bevara "medelhavsdieten".

anna357
0

Jag tror bara vi kan vara sa sturska med vad vi sager - for att vi har haft denna grundtrygghet!

Jag har bott utomlands i 20 ar, i de stora industriella landerna - Frankrike,Italien,England och nu Spanien… Jag tror att vi svenskar har en fortrollad syn pa tillvaron sasom rebell resp. svensk "slav"! Utomlands sa finns det inga fallskarmar, inga skyddsnat och ingen far reda pa nanting - det ar endast det ovre skiktet, som kan eller far gora nat… Vad ar det for fel pa myndigheter som trots allt jobbar bra, nar det utomlands mestadels anses vara ett skamt att de skulle kunna hjalpa dig med nagot…

Aliki
0

Jag har utomlands varit stolt och skrutit över den svenska modellen, social välfärd, trygghet och omsorg för alla.

Nu ser jag en annan modell, inte som jag minns vården för 20 år sedan.

Bävar för att bli gammal och hamna i beroende av  de konkurrerende privata vårdbolagen med vinstintresse och biståndsbedömmare med strikt budget.

nilekatt
0

#10 - Jag har också sett att även fransmän börjar bli tjocka. Var utbytesstudent i nordvästra Frankrike för ett par år sedan. I "min" familj var det två smalisar (pappan och sonen) och två tjockisar (mamman och dottern). I gymnasieskolan där jag vistades om dagarna såg jag visserligen få tjocka, men visst fanns de. Och jag spår att de kommer att bli fler, med tanke på hur mina franska klasskamrater åt… Till frukost sockerkaka, vitt bröd, chokladgifflar, chokladmjölk, chokladflingor… Till lunch ev. skolmat om den gick att äta, annars kaffe och bakelse. Som matsäck när vi åkte på utflykter hade de choklad, kex, baguetter, läsk… Vi svenskar var helt chockade och hade nog ont i magen under hela vår vistelse där!

anna357
0

Det verkar som om att vi inte kan bestamma oss for om vi foredrar att det svenska samhallet var battre forr eller battre nu..?!

Privatiseringen gor ju att Sverige och den sociala valfarden som var val sa eftertraktad for 10-15 ar sedan av ovriga lander; numera har blivit som Amerika. Media har forstort otroligt mycket och valdet har okat sa fruktansvart..

Allting trasas sonder i Sverige just nu, allting ska dissikeras och altas och alla ska veta allt och man saga sitt om allt. Bra? Javisst..? Daligt? Sakerligen..

camsve09
0

Jag har varit väldigt stolt över Sverige som välfärdsland tidigare när jag pratat med mina amerikanska kompisar… Nu är jag betydligt mer dämpad i diskussioner med dem. Har inte så mycket att vara stolt över längre.

Aliki
0

Jag är en av de som växt upp med "den förtrollade synen på sverige".

Det är efter att ha upplevt hur det är att klara sig utomlands utan många av de skyddsnät vi ära vana vid jag tycker vissa beteenden är lite märkliga.

Vid t.ex. kraftigt regn, skyfall, då det finns risk att grusvägar rasar eller bergssluttningar dras med av vattenmassorna stannar man hemma om inte alternativ färdväg finns även om det innebär att missa en dag i skolan, komma försent eller inte alls till jobbet den dagen…..

Visst är jag ironisk och överdriver, men skulle ovanstående inträffa i sverige får vi vara glada om folk inte ger sig ut ändå, riskerar sitt liv och sedan kräver ersättning av vägverket, ringer Expressen, kräver ministrars avgång, stämmer SMHI, SL, Transportstyrelsen ….

Löpsedlar som: -Regnskandalen…-Hel familj isolerad..utan bredband och digital-TV i nästan ett dygn!

anna357
0

Det ar det jag menar med att vi ska vara glada over att vi faktiskt kan paverka, det svenska systemet understodjer ju det.

Vi ar inga slavar - vi ar rebeller! Men vi trasar aven sonder mycket genom att tycka till om allt som faktiskt fungerar - klagandes pa att det ar for bra!

bustas
0

21# Samma här.