Istället för mjölk i kaffet
Har lyckats utesluta de flesta mjölkprodukter. Detta då vikten ökat uppåt och att jag känner mig uppblåst. Dricker kaffe flera gånger per dag och tycker att det är så gott med mjölk i! Behöver dricka kaffe då jag annars får migrän.
Men vad kan jag ta istället? Cocosmjölk blev inte lika gott, äggmjölk har jag provat tidigare men tyckte att det var lite bökigt.. laktosfri mjölk, värt att prova?
glömde skriva att jag även känner mig lätt illamående (som att jag har maten ändå uppe i halsen). Detta kommer nån timme efteråt tror jag…
har testat att dricka olika sorters kaffe, bland annat kokkaffe, snabbkaffe, bryggkaffe. men inte hittat något eg skillnad. kan ju vara mjölken jag blandar i alla :)
Kan du inte testa med laktosfri grädde? Jag har det i kaffet men bara 1 msk/kopp - och inte i alla dagens sjuttioelva koppar :-)
Jag dricker nuförtiden bara mörkrostat kaffe, typ espresso, som jag brygger. Mörkrostat lär vara skonsammare för magen och jag tycker att det är godare. Förr då jag kämpade och använde lättmjölk till kaffet, smakade det bättre om jag först kokade upp det.
I dag använder jag 1 msk vispgrädde till ca 2 dl färdigt kaffe och jag tycker det är jättegott. Det blir ca 1/2 dl gädde om dagen, vilket inte är så mycket för mej. På senare tider har jag tagit mej vanan att förutom grädden ha en knapp tsk kokosfett i kaffet.
#4 Det var pga ev intolerans ( uppblåstheten) jag föreslog laktosfri grädde. Och jag tror inte det är ngn msk i kaffet som stör viktminskning utan de där decilitrarna man slår i sås, grytor el vispar o äter m hallon som ställer till det :-)
Instämmer.
Tänkte länka in den här appropå mjölk/grädde i kaffe:
MAKING MILK OUT OF HEAVY CREAM
What do you do when you have a recipe that calls for milk or when you want something to pour over your low carb breakfast cereal? Most low carb cooks use a mixture of half heavy cream and half water. This works very well, but is quite high in calories and fat compared to milk. If calories and fat are a concern for you, I've found that you can cut back on the cream and still end up with an acceptable "milk". You won't get quite the body and flavor that milk has, but with just 2 tablespoons of cream per cup of "milk", it will still have a rich, cream flavor, the calories will be drastically reduced and it should work fine in many recipes. Here are the counts for various milk formulas:
1 CUP WHOLE MILK
146 calories
8 grams fat
11 carbs
1 CUP HEAVY CREAM
821 calories
88 grams fat
6.5 carbs
1/2 CUP CREAM + 1/2 CUP WATER
411 calories
44 grams fat
3.5 carbs
1/4 CUP CREAM + 3/4 CUP WATER
206 calories
22 grams fat
1.5 carbs
1 OUNCE CREAM + 7 OZ WATER
103 calories
11 grams fat
1 carb
jag rekommenderar en skvätt sojamjölk i kaffet, superbra! Inget mjölkprotein, inget mjölksocker, 2g kolh/100g :)
Sen är ju inte soja bra för oss överhuvudtaget, så jag vet inte hur "superbra" jag skulle kalla det…
Det är inte giftet i giftet som är giftigt, utan mängden.
Jag antar att man tar ungefär 1/4dl i kaffet, försumbart.

Experimentera med olika kaffesorter? Om det bara är för att det är gott så kanske det funkar med ett godare kaffe?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.