Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6323 ggr
Ida78
0

Sugen+fel inställning till mat

Jag har de senaste dagarna upplevt ett otroligt sug efter sött men jag har stått emot. Hur länge brukar detta hålla i sig? Jag har sedan 20-års ålder (32-år nu) haft ett väldigt konstigt förhållande till mat. Från att dricka Nutrilett till att äta enorma mängder godis, chips, snabbmat.

Jag var alltid smal när jag var yngre ca 52kg till mina 162cm men efter 3 barn hamnade jag på 75kg! Jag har på ca 2 månader med LCHF gått ner till 68,5 men nu är det STOPP. Det här med att min kropp avgör vad som är idealvikt för mig hur funkar det? 68,5 känns inte som idealvikt. Nu låter jag som en sådan "har jag inte tappat allt på 3 veckor så funkar det inte" men det är inte så jag menar. Önskar bara få lite mer info om justeringar hit o dit.

Oj! så dryg jag blev hoppas någon orkat läsa. /Ida

nyborjare08
0

Du är inte alls dryg! Glad Intressant att få läsa om dina upplevelser. Tyvärr inte så ovanliga heller av vad jag har förstått.

Det är väldigt olika hur länge sug kan hålla i sig. Innan jag ska ha mens så kan jag nästan klättra på väggarna av suget Skäms Så kommer mensen och suget är som bortblåst. Du är duktig som står emot! Du kan testa att äta mer fett också, det kan dämpa sug.

Kan du berätta vad du äter så kan du nog få lite tips. Men jag vill också säga att det kanske inte alls är något fel! Du har ju gått ner 6,5 kg på två månader (vilket är jättebra!) och kroppen kanske känner att den behöver ta en liten paus ett tag. Viktnedgång sker inte linjärt och det är helt normalt med platåer.

isalu507
0

DU har ju gått ner mer än tre kilo i månaden! Det är ju ett toppenresultat!

Det är nu det berömda tålamodet kommer in…Tungan ute

Ida78
0

Till fukost äter jag pannkakor på 2 ägg,1 dl grädde,1 dl vatten,0,5dl mandelmjöl stekta i smör. Lunch 2 ägg med ca 1 msk majonnäs och en burk makrill i tomatsås, middag ca 150g kött + grönsaker och lite fet sås. Har ibland grädde i kaffet. Jag dricker nog lite mycket kaffe.

Hur länge brukar platåer hålla i sig? Kan tala om att jag gick ner det mesta den första månaden sen har det stått still. Håller även på att ställa in rätt dos på Levaxin då jag har lite låg ämnesomsättning + att jag även sätter ut min antidepressivamedicin (fy vilken pers) så min kropp är kanske lite i obalans just nu.

nyborjare08
0

Det är väldigt individuellt hur länge platåer varar. Huvudsaken tror jag är att inte stressa upp sig utan ha tålamod. Jag tror att du själv ger svaret där. Levaxin plus antidepressiva kan absolut påverka dig. Ta det lugnt och fortsätt koncentrera dig på att må bra i första hand!

Vad gäller maten så skulle du kunna förändra frukosten något. mandelmjöl och grädde innehåller en del kolhydrater och dessutom mjölkprotein i grädden som eventuellt kan ställa till det. Det kan vara bättre att börja dagen med protein och fett, ungefär som din nuvarande lunch ser ut.

Ida78
0

Vilket tålamod?Skrattande

3g kolhydrater i grädden och 3g i mandelmjölet är det för mycket?

nyborjare08
0

Det är mjölkproteinet i grädden också som kan ställa till det. Mjölkproteinet kan höja insulinet oproportionerligt mycket och hämma viktnedgång. Så det kan löna sig att dra ner lite på mjölkprodukter.

Frukosten betyder tydligen rätt mycket för hur förbränningen blir under dagen, har jag läst mig till. Om man börjar med fett och protein så är det en signal till kroppen att fortsätta bränna fett under dagen.

Ida78
0

Ok, äggmjölk till frukost kan det funka? Jag vill då gärna ha lite kakao och Sukrin i.

En sak till tänkte även börja löpträna men är så otränad som man bara kan bli, så hur börjar man då bäst utan att ge upp efter en runda?

nyborjare08
0

Det borde funka bra tycker jag. Det är ju bara att testa! Glad Edit: fast om du har problem med sötsug så är det nog inte så bra med sötning. Det bästa sättet att slippa sötsug är att undvika allt som smakar sött, även typ sukrin.

Löpning är inte mitt område men generellt är det väl bäst att börja lugnt, gå varvat med att jogga kortare bitar och sen successivt trappa upp bitarna du joggar. Typ Glad Hoppas nån mer insatt kan ge fler råd.

parsley
0

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten kan ta bort sötsug.

Har du funderat på stavgång istället för löpning för att få upp konditionen och vanan att röra sig?

[Stella69]
0

Tror oxå att intervaller är det bästa sätter att börja springa på.

Ska själv ge mig ut på årets första runda idag Tungan ute 

Om du har möjlighet att få låna en blodsockermätare av VC, så testa det. Kan vara BS som spökar för dig.

Ida78
0

Kan/ska man ta ett litet mellanmål efter löprundan typ ett ägg?

nyborjare08
0

Om du är hungrig ja. Om du inte är hungrig så behövs det inte så länge man är "amatör". Generellt så gäller det att äta när man är hungrig och sluta när man är lagom mätt.

Ida78
0

Sluta när man är mätt det kämpar jag med.Skäms