varfør visar mått-bandet sååå mkt?
varfør visar mått-bandet sååå mkt? Vad gør jag før fel? Innehåller maten kanske alltfør mkt fett? Trænar jag før mkt? Får man træna med denna kost? och vad bør man undvika allternativt træning… Zumba/spinning/styrketræning? Frågorna bara "væller" fram lik min mage øver byx-kanten… vilket gør att man numera hellre føredrar mjukis-brallor som inte stramar! Men problemet e det att ÄVEN dessa stramar juh nu! hahahaha Har en gång innan gått på denna kost, men trøttnade på ägg o bacon då min fantasi va vældigt minimal. Men denna gången ska jag prova att inte ge opp… før NU visar mått-bandet ALLT før mkt! Næstan så det inte går runt mej!!!! Baaaah! Vad gør jag før fel? Tacksam før alla svar!
Klart du får träna! Själv tränar jag 5 - 6 dagar i veckan, allt från gympa, spinning, aerobics och styrketräning till simning. Det är bara bra för kroppen.
Vad äter du? Hur länge har du hållit på?

Svårt att säga, du får skriva vad du äter.
Har du tränat förut skall du givetvis fortsätta, kanske inte gör något på vikten men är bra för hälsan
Här har du lite inspiration.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Du äter för mycket. Det finns ingen annan förklaring. Du får minska på portionerna tills du får energiunderskott. LCHF är inget trolleri, utan bygger på att man reglerar ned hungerskänslorna genom att äta rätt sorts mat. I början kan ett energiöverskott hjälpa till med omställningen, men till syvende och sist måste du äta mindre än du förbränner, även på LCHF-kost.
#3 Kul att livet är så enkelt för dig.
#0 Det finns många omständigheter, men som redan nämnts behöver du specificera vad du äter, hur mycket och hur ditt allmäntillstånd är. Du kan ha för mycket stress om dig, och då jobbar kroppen emot dig. Du kan ha problem med ämnesomsättningen. Då funkar det heller inte. Du kan ha gått på svältdiet och då vill kroppen öka på. Och så vidare.

4#,
Livet är inte enkelt, men vissa sanningar gäller i alla lägen. Jag ska förklara mitt resonemang´med några påståenden som för mig är självklara:
- Du kan inte gå ned i vikt om din kropp tillgodogör sig mer energi via kosten än den gör av med. Detta är inte samma resonemang som den förenklade kalori in-ut tanken. Jag talar om den energi kroppen verkligen tillgodogör sig. Man behöver inte räkna kalorier för att förstå det.
- Man kan inte gå upp två kilo i vikt av 50 gram kolhydrater. En del på detta forum tycks tro det, men det är fysisk omöjligt. Däremot kan kroppen lagra in stora delar av dessa 50 gram om den kan tillgodogöra sig energi från annat håll, exempelvis smör. Fortsätter man så kommer fettinlagringen att fortsätta tills det blir kilon.
- Vid (metabolt) energiunderskott går man ned i vikt. Visst kan kroppen dra ned på energiåtgången och det är därför inte rekommendabelt att svälta kroppen. Men grundprincipen gäller i alla lägen.
- Om man inte går ned i vikt trots relativt strikt LCHF så tillför man för mycket energi och/eller gör av med för lite energi.
Det handlar inte om 0, 5 eller 20 eller ens 80 gram kolhydrater per dag. Det handlar om att hitta tillbaks till en metabol jämvikt där kroppen tar delar av den energi den behöver ifrån fettlagret. Det kommer den inte göra så länge den kan ta den från födan. LCHF handlar om att lära hjärnan och magen känna sig mätt på mindre enrgirik mat med liten andel kolhydrater. När kolhydraterna inte längre utgör någon nämnvärd del av kosten får man hitta annat att dra ned på; protein eller fett. Där får man testa sig fram och se vad som händer. Det kan ta några veckor innan en förändring ger resultat och ibland räcker inte förändringen till. då får man fortsätta med nya förändringar. Men att tro att man ohämmat kan äta fett och protein så länge man undviker kolhydrater är att lura sig själv.
#5 Enligt Skaldeman gäller inte energi in- energi ut vid hormonellt styrd förbränning.
Man kan alltså äta mycket kalorier och fortfarande gå ner i vikt. Det viktiga verkar vara VAD för slags kalorier det är.
#6 Fast det var ju inte riktigt vad MatsL skrev heller…
But insulin also is involved in fat storage which is where it gets its ‘bad' characterization. Insulin activates an enzyme called lipoprotein lipase which is involved in breaking fatty acids off of chylomicrons for storage. However, this isn't the only important step in fat storage.
Contrary to popular belief (espoused by people still reading literature from the 1970's), insulin is neither the only nor single most important hormone involved in fat storage. Rather, a little compound called acylation stimulation protein (ASP) has been described as "the most potent stimulator of fat storage in the fat cell". And ASP levels can go up without an increase in insulin (although insulin plays a role).
As another effect of insulin on body-fat levels, and this is discussed in some detail in The Stubborn Fat Solution, insulin drastically inhibits lipolysis (fat mobilization) from fat cells. Even fasting insulin levels inhibit lipolysis by up to 50%, even small increases essentially turn off lipolysis completely. Some could easily interpret this as meaning that ‘eating carbs stops fat loss'. Or it might lead them to conclude that a carbohydrate based diet would make fat loss impossible.
Hittade ett annat forum där en annan skrev såhär om LC och att lägga på sig övervikt:
"In principle, you could get fat by eating enough fat, but in practice it would probably be very difficult. You would have to force yourself to eat even though you felt extremely full, and continue to do so over a long time period. Not impossible, but definitely an uphill battle against a whole host of hormonal and nervous control systems, very much the analog of trying to lose weight on a low-fat/high-carbohydrate diet.
Det tycker jag överensstämmer med LCHF, det är helt enkelt svårt att överäta på, därför är det svårt att gå upp i vikt på just den kosten. Men att det enbart krävs insulin för att gå upp i vikt stämmer tyvärr inte.
#3 När någon säger: Jag går upp i vikt, vad är fel?! är svaret inte alls alltid att man äter för mycket.
Personen som startade tråden har inte berättat något alls om sina matvanor eller hur länge den hållt på med LCHF. Det är omöjligt att ge några råd då.
tack før alla svar.. o jag vet d e svårt att ge tips pga jag ej berættat ang mina vanor o ovanor. Børjade m denna kur nu i ca 14 dar bara…
trænar regelbundet… ibland før mkt, men stoppar i mig fel mat tror jag… jobbar bara natt 22-08. 75% . sover allt før lite kanske t kl 9-12 eller 9-14 efter en nattvakt. har egentligen ett rett stillasittande jobb… men førsøker kompensera det m træning: i form av spinning 1-2 ggr /v. bodypump, yoga, step-up o zumba totalt 2-5 dar/vecka!!! trænade kickboxing 2ggr/v m … o va egentligen større då… men minskat detta pga axelskada. ønskar jag va duktigare på o ut o gå. vad e det bæsta træningen om o nær man går på denna diet? ær det dåååligt o dricka føær mkt pepsi max… har fått dilla på detta nu! :S
återigen… tack såååå mkt før alla svar!
mvh mikaeladietnojja ;)
vikt va 96 førra veckan! nu 95.4 ….. ær bara 168 lång…
du skriver diet och kur, för de flesta (?) härinne är inte det här en kur eller en diet (i bemärkelsen nåt som man går på ett tag) utan ett sätt att leva. Det är inte så att man bantar med LCHF och sen går tillbaka att äta på det sätt som gjorde att man gick upp för då är man strax tillbaka där man var innan och då blir det jojobantning och det är mer osunt än om man struntar i alltihopa. Svaret är troligen iallafall INTE att du äter för mycket fett om du inte SAMTIDIGT äter för mycket kolhydrater.
nop… e faktiskt nogrann ang att inte få i mig kolhydrater… førsøker iallafall… men hur ræknar man… e det per dl? eller tottal dagsmengd som d ej får/bør øverstiga 3 , 6 eller max9? alla sæjjer olika .. blir juh alldeles snurrig ;)

Du skriver fortfarande inte hur mycket du äter. Kan du skriva upp hur en normaldag ser ut med matintag för dig? Vad äter du, hur mycket av det?
Och att sova för lite kan definitivt hämma viktnedgång, men du kanske har ett litet sömnbehov? Dessutom har det bara gått 14 dagar, det behövs längre tid än så för att bli omställd och att kunna dra egentliga slutsatser.
Din totala dagsmängd kolhydrater bör ej överstiga 20 gram. Håll dig därunder ett tag framöver och se vad som händer. En del behöver minska till så lågt som under 5 gram per dag. Men för att kunna ge dig bättre hjälp så måste du tala om för oss vad du faktiskt äter under en dag.