Friterad omelette..Masterchef Australia
Såg ni Masterchef Australia igårkväll?
De var i Hongkong och tävlade. Någon gjorde en friterad Omelette….den var alldeles stor, gyllenbrun, plufsig serverad med wok av något slag.
Jag kunde riktigt känna lukten av Kinamatomelette…Drömde nog om den också för i morse kl.6 ställde jag mig vid spisen…..
Varför har ingen berättat för mig att det är så man varierar sin omelette?
Hur som helst blev den lika plufsig, gyllenbrun och "as-stor"…lade på lite stekt bacon o ost och vek ihop…droppade lite japansk soya över för asiatisk tuch och det var jättegott……..Till helgen ska jag göra likadant och längtar att få äta den nystekt hemma med kanske lite fler tillbehör.
Mums!!
Mmmm låter underbart - hr du lust att dela med dig av receptet?

Gärna,men jag har inget recept… höftade lite.
Tog 4 små ägg, salt, peppar och en skvätt vatten från kranen och vipspade. Värmde hett ganska mycket rapsolja i stekpannan, hällde i smeten och väntade. …Rörde ingenting alls, vände på den när ovansidan nästan stelnat och friterade vidare tills båda sidorna fått samma färg…Klart!
Kanske ska vara sesam eller jordnötsolja, men det är för dyrt att fritera i.
Nästa gång tar jag kanske lite mindre olja i pannan, kanske kryddar smeten nå´t mer.
Vad jag absolut ska göra nästa gång är att woka lite grönsaker och kanske något protein med ingefära och kanske chili och defenitivt äta den nybakad och frasig.
Kanske finns "kinesiskomeletterecept" på nätet. Jag har inte letat.
kokosfett kan man ta, det är bättre att steka i än rapsolja! Låter mumsigt iallafall!!
Åt en jättegod omelett i Grekland en gång, den var nog nåt åt det här hållet!
oj, jag har aldrig testat att fritera något. Jag har visserligen ingen spisfläkt heller….men det lät gott!
Jag hittade detta recept: http://www.ucancookthai.com/language-english/thai-recipes/deep-fried/content-shrimp-omelette.htm
Man kan säkert göra utan räkor o med annan smaksättning. Fanns andra smarrig arecept där också tex fishcakes