Lever, hur länge håller det?
Hej jag är ingen stor konsument av lever, utan kommer använde det lite som kost tillskott.
Men jag behöver inte mera än 15 g per dag, och undrar hu länge lever håller i kylen?
Eller om ni har någon bättre ide.
Tanken är att dela upp en 500g bit i små delar för att sedan ha i köttfärslimpa och andra anrättningar.
Hur bra håller sig lever?
Frys den. Nån dag kan du väl ha den, men lever är jättekänsligt.
Eller välj kycklinglever? den kan man väl köpa fryst och så kan det vara lagom att ta en lever av dem?

Hm.. vet du varför lever innehåller så mycket vitaminer?
Det är för att i levern lagras en massa vitaminer.. så det räcker att du äter lever en gång per vecka eller var fjortonde dag så lagras vitaminerna i din egen lever.
Altså.. köp färsk kycklinglever.. ät hälften till midag, den andra halvan fryser du in och äter nästa vecka eller om 14 dagar.. enkelt.. gott.. nyttigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men du zepp, stämmer det?
Jag menar anledningen till attman skall vara försiktig med avitamin under graviditet är ju för att det endast är under graviditet vi kan lagra avitamin i levern.
Så jag vet inte stämmer verkligen det?
Förövrigt har jag inte hittar någon kycklinglever i någon butik, endast nöt.

De flesta vitaminer lagras i levern, varför det är farligt med Avitamin under graviditeten är för mig okänt.
Det är nog inte som så att det är farligt utan det är nog överintag som kan vara skadligt?
I de flesta butiker jag besöker finns färsk kycklinglever i samma hyllor som de andra kycklingvarorna och så finns det fryst i frysdiskarna.

"Levern är människokroppens största körtel och det näst största organet efter huden. Den väger mellan 1200 och 1500 g. Funktionerna är många och komplexa.
Glukos och andra monosackarider, de senare efter omvandling till glukos, lagras i levern som en lätt rörlig energireserv, i form av glykogen. Levern bryter ner sockerarten fruktos till glukos som kroppen kan använda som bränsle. Den kan också lagra glukos för att tillgodose energibehovet i omkring 12 timmar. Glukos lagras i levern som glykogen, och levern har specifika enzymer som kan bilda detta från glukos.
Förutom glykogen lagras även proteiner, vissa fetter, mineral och vitaminer (t ex vitamin A och B12 som kan lagras för flera års behov). Dessa ämnen kan antingen förbrännas i levercellen eller avges i blodet i obunden form (t ex glukos), eller bundet till en bärare (till exempel triglycerider bundna till lipoproteinkomplex). Levern kan omvandla vitaminer och hormoner (till exempel tyroxin) till en mer aktiv form."

Hej!
jag ser att många föreslår kyckling lever, men vad gör ni med den? steker och äter som den är eller?
köttfärslimpa tror jag är smart.

Kycklinglever är helt klart den godaste.. sen så är de ganska små och man kan göra lite vad man vill med dessa.. de är dessutom lätta att portionera, samt frysa in i lagoma portioner för framtida bruk.
Kycklinglever blir sällan hård vid överstekning som nötlever kan bli.. det är med andra ord omöjligt att misslyckas.
Är man tex singel, är det rätt bra att kunna frysa in lagoma delmängder som motsvarar en lagom portion.. för man vill sällan bara käka ett halvt kilo lever.. godast blir det i kombination med bacon, lök, svamp och grönsaker.. allt i gräddsås.

Varfor inte gora pate?
Hardkoka 2 agg. At vitorna och lagg gulorna at sidan.
Knaperstek bacon, en liten hackad lok, nagra vitloksklyftor i smor.
Lagg i 5 - 6 krossade enbar, ett lagerblad, kycklinglevern. Jag tar ungefar 450 gr lever till en sats.
Fras levern snabbt pa hog varme … den ska fortfarande vara rosa inuti … salta (forsiktigt … det ar salt i bacon), peppra, hall pa en skvatt konjak, lat puttra na'n minut. Tag av varmen, lat svalna nagot.
Hall leverroran i en matberedare/blender tillsammans aggulorna … kor till en slat smet; smaka av kryddningen.
Hall upp smeten i en bytta, hall vatskan fran stekpannan (om inte allt gick i blender) uppepa, lag pa ett lagerblad som dekoration. Stall kallt.
Jattegod da'n darpa nar alla smaker har blandats … star sig bra i kylen atminstone en vecka … gar att frysa.
Smorgaspalagg … eller varfor inte bara med sked direkt fran byttan? :0)

zepp mums det lät gott! och vad smart att det inte går att få torrt och träigt.
gun92884 låter kanon gott, men lite avancerat. Kan man inte beställa av dig istället???? 

Om du betalar specialfrakt (nattflyg med FedEx fran Grand Rapids, MI, USA) sa gar det utmarkt :0)
Skamt asido … paten ar superlatt att gora … 10 minuter fran borjan till slut + overnattning i kylen … vilken du inte BEHOVER gora men det ar nastan godast …

Grönsakerna till maten altså.. inte i!

zepp why not! tänk dig lite goda paprika bitar lite blomkål kanske tillomed brysselkål om så andan faller på
ihop kokande med bacon och lever och grädde …………. mums
gun tja det kanske var lite långt
men när du ger en så pass bra tidsangivelse så vette sjutton om jag inte vågar mig på ditt recept.
På tal om nått annat - hur funkar LCHF i USA? är det mer accepterat än här?

#14 … man tycker att det skulle finnas mycket intresse for LCHF i detta stora land med sa manga som ar sjukligt overviktiga, men sa ar inte fallet.
Vad jag vet sa finns det bara tva aktiva (och det ar valdigt litet som verkligen sags om LCHF, det ar mest OT) listor pa internet (bland medlemmarna finns en eller tva svenskar och en Canadian som bor i Sverige)
Gjorde en search igar for att se om situationen har andrats, men nej. Lowcarb och GI finns det manga listor om, men LCHF ar na't som inte har anammats annu. Det enda som nu sags ar att fett inte ar boven som man har trott … men det ar laaaaangt fran LCHF som vi pratar om.
Kanske en orsak att detta inte ar sarskilt aktuellt ar att sa manga manniskor har inte lyxen att titta alltfor nara pa var maten kommer ifran, eftersom deras huvudproblem ar nu att kunna satta nagot overhuvudtaget pa bordet vid maltiderna … den enorma arbetslosheten i detta land har gjort att manga ar beroende av valgorenhet for att kunna ata na't. Den mat som delas ut fran soup kitchens och valgorenhetsorganisationer ar mest HCLF eftersom detta fungerar utmarkt som bukfyllla for ogonblicket.
Eftersom det inte finns na't statligt safety net har nar allt kollapsar ekonomiskt for folk, sa maste att kunna valja och vraka bland matvaror ses som en lyx … och bland dessa manniskor som kriser drabbar hardast har ju alltid funnits en stor procent den lagre socio-economic delen av befolkningen (den bilden har andrats, forstas, med alla IT och bank krascher) dar overvikt redan ar ett enormt problem pa grund av dalig ekonomi/okunnighet om nutrition.
Det kanns litet Kafkaesque att lasa om folk i Sverige som ar arbetslosa/sjukpensionerade men har rad att dricka decilitervist med vispgradde eller funderar pa vilket kokosfett som ar bast, eller som klagar for att de inte klarar att sta emot chokladkakor/godis som lockar …
Detta ar INTE menat som kritik … det ar bara for att visa HUR fantastiskt OLIKA liv folk lever i tva lander som trots allt ar sa linkade. I detta land dar det finns sa'na enorma privata formogenheter far folk ingen hjalp utan de star i gathornen med plakat dar det star 'Jag och min familj har forlorat allt. Vi ar hungriga'.

#16 Fast det blir ju mer och mer så även i Sverige, med alla utförsäkringar. Min handläggare på AF (där jag går på "arbetslivsintroduktion" för att de ska snacka mig frisk) berättade att jag var den fjärde hon träffat på kort tid som även enligt FK var för sjuk för att arbeta (heltid) men som ändå inte kunde få sjukersättning eller sjukpenning utan var hänvisad till soc, eller i mitt fall sambon. Och det är inte ens alla som kan få ersättning från soc. Jag förutsäger tydliga spår i antalet hemlösa och antalet självmord de närmaste åren.
Vilket har absolut ingenting med lever att göra!
När det gäller lever säger jag bara Margaretas kycklinglevermousse!

Tittade pa Margaretas kycklinglevermousse … lagg till ett par grejor och det blir min kycklingleverpate :0)