Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 9982 ggr
Chinilla
0

Vilket pizzarecept tycker ni bäst om?

Det finns ju så många varianter av lchf-pizzor har jag sett. Själv har jag hittills bara testat lchf-pizza gjord med en blandning av fiberhusk, olja, vatten mm. Jag var direkt jättenöjd med den och har därför inte testat vidare. Dock gillade inte barnen den så jag vill nu testa vidare för att se om det kan finnas någon annan som faller dom bättre i smaken. (Är ju arbetslös och vore ju så mkt billigare att göra egen).

Så nu till frågorna. Vilka är era favoriter? Vilka smakar närmast "normal" pizza? Har ni egna barn och har de gillat någon variant?

Hoppas på lite snabba svar då jag tänkt fixa pizza ikväll.

[Pennylane1]
0

har nog gjort alla varianter men inte hittat något som blir som "riktig" pizza. Har nog gett upp de försöken… ids inte mera.

För det mesta lägger jag numera bara ost på en tallrik och på med lite skinka, tomatpure och oregano och kör i mikron, helt utan botten.

yvonnel
0

Det finns ett recept som kallas polarbröd på någon tråd här i Kif, säkert beror det på tillfället eller bagaren hur resultatet blir, jag har gjort det 1 gång och det gillades av flera tjejer men tydligen såg det olika ut mot vad dem hade erfarit. Detta blev liksom "lite platt" men det passar ju bra som pizzabotten.

Chinilla
0

#1. Okey, det var ju synd. Själv älskar jag ju den med fiberhusk och olja som jag brukar göra, men somsagt…barnen gillade den ju inte. Det slog mig dock nyss att jag ju kan göra vanliga pizzor till dom. Fattar inte att jag bortsåg från det alternativet, blir så insnöad på lchf imellanåt att jag glömmer andra alternativ. För deras del behöver de ju inte äta lchf. Och att göra deras pizzor blir ju billigare precis som jag var ute efter. Förvisso vore det bättre om man kunde hitta en variant av lchf-pizza som vi alla kunde tycka om så man slapp att göra två olika varianter. Men men…..det kanske är en omöjlighet med kräsna ungar Flört

Chinilla
0

#2 Okey. Ska kolla det alternativet. Annars kanske det blir att göra vanliga pizzor till dom. Hade totalt glömt bort att jag ju kan göra så istället. Trist förvisso att behöva göra två varianter. Men men….huvudsaken om man lyckas få dom nöjda.

Rustibus
0

Pam´s LCHF Pizza (Amerikanskt recept)Här är mitt favoritrecept på pizzabotten

Pasi
0

Min favorit är "Bottenlös pizza", som man helt enkelt gör utan botten i portionsformar/gratängform.
Snabbt går det.Cool

[annalinnea]
0

visst finns det något recept där man har blomkål i botten? jag hittar inget på rak arm dock

parsley
0

Jag brukar göra lowcarb-pizza på en botten av LCHF-polarbröd. Den är godare än vanlig pizza.

LCHF-polarbröd består av ägg, keso och riven ost (googla för recept). Blanda smeten och bred ut den på ett bakplåtspapper i långpannan. Grädda 10-15 min i 200 grader tills den fått fin färg. Lägg pizzafyllningen på brödet och grädda en gång till så fyllningen får fin färg. Använd gärna mozarella till fyllningen.

Mooniq
0

Bröd på sötmandel          225 grader , 10-12 min

2 msk fiberhusk

2 dl riven/mald sötmandel

2 tsk bakpulver

4 dl ost (ca 170 gram)

6 ägg

Blanda alla ingredienser, bred ut på smörpapper med slickepott, täcker ett vanligt smörpapper. Brödet blir som ett lätt vitt bröd men utan sötmandelsmak - väldigt neutral smak, tycker jag. jag gräddar klart brödet 7-8 min på smörpapper, sen tar jag ut det låter det svalna lite på med pizza-vad-man-nu-gillar-grejer och ost uppepå o så in i ugnen igen.jag tycker att detta funkar.

brödet är gott att äta som vanlig smörgås oxå men låt det grädda klart 10-11 min i såna fall.

Min kompis har även gjort detta bröd och gjort smörgåstårta på - Yummi!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JohanKarl
0

Tycker denna variant med köttfärs som botten verkar spännande:

http://callerobertsson.blogspot.com/2010/07/meatzza-time.html

Har inte provat själv, men det borde kunna bli rätt bra. Men mäktigt.

gun92884
0

Har ar blomkalsreceptet hastigt oversatt fran Cleochatras sida:

Blomkalspizza

(original "The lighter side … Cleochatra")

4 portionsbitar for enkel sats

Naringsvarde for hela botten:

Kalorier: 434; Fett: 25g;  KH:  8 (13 med fiber);  Fiber: 5; Protein: 10g

Ingredienser:

2,5 dl  kokt blomkal (gor ‘ris' i matberedare eller genom potatispress)

1 agg

2,5 dl mozzarella eller annan fet, inte alltfor stark ost

½ tsk fankal

1 tsk oregano

2 tsk persilja

Tomatsauce/Alfredo sauce

Mozzarella och Parmesan

Valfria toppingar - OBS! Se till att kotttoppingar ar genomkokta nar du lagger pa dem eftersom pizzan bara gar in under grillen nar toppingarna lagts pa.

Sa har gor du:

Satt ugnen pa 230C - 235C (du kanner din ugn)

Spraya/smorj en bakplat eller anvand bakplatspapper.

Blanda blomkal, agg och mozzarella. Pressa ut jamnt pa bakplaten och lagg pa kryddor.

Baka 12 - 15 minuter ;  15 - 20 om du dubblar receptet.

Ta ut botten, bred pa sas, lagg pa toppings och lagg pa riven ost.

Satt in under broiler/grill till osten har smalt och det hela har en fin farg.

Denna pizzabotten (utan toppings) gar mycket bra att frysa efter bakning.

Chinilla
0

Oj, såg nu att fler svarat. Några av tipsen ovan har jag sett och tidigare skrivit ut. Problemet var att veta vilka som var "bäst" och upplevs så nära en normalpizza man kan komma. För min del är det nog många som duger, men barnen är ju fasligt kinkiga.

Hur som helst så gjorde jag vanliga pizzor till barnen, och testade "Pams Pizza" som botten till min (den som#5 skriver om). (Hoppas ju hitta någon pizzzavariant som i framtiden kan funka till både mig och barnen).  Betyg var Ok. vä'ldigt mastig och sämre generellt enligt mig än den jag brukar göra med fiberhusk, olja och vatten mm. Däremot var den bättre när man vill göra en stor sats på en gång, som en hel plåt. I det läget blir fiberhusk-pizzan lite väl jobbig att göra. Så både plus och minus med andra ord. Ska testa vidare med någon annan nästa gång. Får se vilken det blir. Några nya tips har framkommit också. Det svåra är ju bara att veta vilka som är värda besväret att testa *pust*.

Om det är någon som testat ett antal varianter så får ni gärna skriva era intryck.