Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5767 ggr
Pussgurkan
0

Tillbaka igen

Hej alla.

Nu är jag tillbaka igen. Har fått två underbara tvillingflickor för ca 2 månader sedan. Nu känner jag att ting börjar landa och rutiner börjar komma så nu tänkte jag även göra ätandet till rutin.

Jag har varit riktigt duktig och inte gått upp så mycket under graviditeten. Nu efteråt så väger jag faktiskt ca 4kg MINDRE än innan jag blev gravid! Cool Är ganska stolt över detta.

Sista tiden har det blivit mycket godis och socker för att orka - dumt nog för jag är bara tröttare totalt sett av allt socker. Så nu är det tre tuffa dagar då abstinensen ska ge sig.

Har tänkt börja på LCHF igen eller är det dumt då jag ammar? Vad tror ni?

Annviol
0

Jag tror helt klart det är smart att äta lchf under amning. (Och annars också förstås). Naturlig mat med bra fett-det kan inte bli annat än bra, näringsrik mjölk till bebisarna, så tänker jag. Jag ammar min 6-månaders på lchf-kost. I somras la jag till några nypotatisar då och då och åt ganska mycket jordgubbar för att få extra energi-så det blev alltså extra kolhydrater. Nu är dessa bortplockade och jag är mättare och nöjdare. Framförallt tycker jag denna kost är perfekt när man har små barn och ammar eftersom man själv håller sig mätt lång tid-det kommer ju vara till god hjälp för dig när du har två bebisar på en gång att ta hand om. Det finns inte så mycket tid till att äta ofta och laga mat en massa…..

Aily
0

Jag skulle absolut äta lchf om jag var du.

Men har du ätit mycket socker nu, så skulle jag nog ta det försiktigt i början, och minska kolhydraterna lite långsamt så att det inte blir något överskott på ketoner utifall att bebisarna inte gillar det.

Om du är mer envis än bebisarna kan du ju våga dig på en strypning. Följden kan bli matvägrande bebisar, och då gäller det att inte falla till föga och sluta eller ge dem något annat. Till sist lär de äta ändå. Glad

Grattis och Lycka Till!

Pasi
0

En mor som äter rätt får bättre, energitätare mjölk - även om det knappast är nödvändigt att äta superstrikt. Spädbarn behöver näringstät föda.
Det har funnits nån förutfattat mening att modersmjölken blir "samma" oavsett vad modern äter; något som givetvis inte stämmer.

Det som varierar minst, är nog proteinerna och sockret.
Fettet kan variera så mycket som mellan 2-7g enligt mätningar. Kanske mer i extremfall.
DHA variera mer än vad totalfettet gör beroende på moderns intag av omega-3.
D-vitamin är troligen det som varierar allra mest i modersmjölk - om modern har lägre 25(OH)D3-halter än 120 nmol/l så blir mjölken i stort sett D-vitaminfri. Något som jag tar som det säkraste beviset för vilket D-vitaminintag/-nivåer vi som lägst bör ligga på.

Pussgurkan
0

#1 Vad äter du då du ammar? Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska äta … dålig fantasi kanske.

Jag tar gärna emot tips på bra mat för mig att äta som är lätt att göra - har som sagt lite taskig fantasi

Pussgurkan
0

Ingen som har några tips?

Eller är det rubriken det är fel på?

DesK
0

När jag ammade mina barn åt jag mycket kött, ost, ägg, yoghurt och en hel del grönsaker, naturligtvis åt jag inga lightprodukter. Jag gjorde ofta en tallrik med ostbitar, salami och skinka och en stor kanna vatten med citron i, detta kunde jag käka medan jag ammade Glad (Jag ammade mina döttrar i 3 år vardera och det har jag aldrig ångrat.) Köttgrytor är toppen, för de sköter sig ju nästan helt själva på spisen, liksom olika gratänger och mat i lergryta är ju också enkelt att göra.

/Désirée

Pussgurkan
0

Håller med att grytor är toppen. Men tyvärr inte så snabbt. DÄR är mitt största problem - jag vet inte vad jag skall ta istället för en smörgås "i farten". Tycker LCHF tar sådan tid - eller så är det jag som har dålig fantasi….

Vad åt du i stället för smörgåsen?

DesK
0

Jag gjorde ost- och charktallrikar som jag skrev i #6 och det gör jag fortfarande istället för mackor Glad Puma har jag lärt mig här att det kallas Skrattande Om du snabbt vill ha någon lagad mat kan du steka några korvar av bra kvalitet och ha exvis broccoli, blomkål eller strimlad rättika till.

Stort grattis till bebisarna!

/Désirée

Pussgurkan
0

#8 Tack för tipset - korv och stekt ägg går ju snabbt. Broccoli med smör är ju så gott … och tack för gratulationen

Jag har en super-super-jobbig ting framför mig på fredag - då det är avklarat så … Känner att jag har svårt att fokusera till hundra just nu. Men jag har börjat "tänka i lchf-banorna". Så när fredagen är avklarad så skall jag ta tag i lchf till 100%.

yvonnel
0

Ju  längesedan för mig nu men jag lagade till lammstek och annat stek i ugnenkött som skötte sig själv, numera har man väl oftast plingande termometer som stänger av ugnen när köttet är klart annars kan man ju räkna ut tiden och ställa väckarklockan eller så.

När köttet fått svalna kan man skära skivor och paketera några i plastpåse portionsvis och stoppa i frysen så har man klart för användning utmärkt bra proteinkälla som kan smöras och kanske kryddas lite.

Köttfärslimpa kan man ju också göra och använda på samma sätt.

Hjärtligt grattis till bebis - arna tänk vilken lycka att få 2 på samma gång.

DesK
0

Omelett och äggröra är ju också snabblagat och gott med lite salami, skinka och ost. Är du varm och vill ha något kallt kan du ta några klickar keso, blanda med lite tjock yoghurt, riven ost, salt och peppar. Till kan du ha några grönsaker, champinjoner och skinka eller stekrest.
Kesoplättar tar en stund att göra, men du kan göra en laddning att ha i kylen och äta när du vill, går fint att värma i mikron. En god dryck är yoghurtdricka, du rör bara ut lite yoghurt i vatten och några korn salt i. Jag gör omväxlande en sån kanna eller en kanna med citronvatten.

/Désirée

Pussgurkan
0

Åh, tack för alla förslag. Det blir att handla till helgen.

Pussgurkan
0

Nu är den "jobbiga fredagen" över. SKÖNT!

Ska imorgon handla och det blir då lite lchf mat till mig - gubben vill fortsätta äta godis, bröd osv. Han menar att fett är farligare … ??? Tyst

Jag har för några år sedan ätit enl GI och gick då ner massor (har inte gått upp de förlorade kg!) och nu är det dags att ta tag i de som återstår. Jag kommer äta enl lchf typ. Har fått den nya lchftidningen och den ger inspiration. Kanske kommer lite GI tänk att smyga sig in. vi får se men något skall göras.

Jag vet att jag testade GI enl …vemdet nu var … och då skulle man äta mat med GI-värde under 30. Det påminner om lchf även om det inte är så strikt eftersom men enl den GI'n kunde äta snickers!

Så imorgon skall jag handla….