Sug efter frukt
Jag har försökt att äta enligt LCHF nu i ca en vecka, och det har gått ganska bra, MEN de senaste två dagarna har jag haft ett enormt sug efter frukt, speciellt apelsin, Beror det på att jag får brist på ngt med min nuvarande kost?
Är det ok att äta en apelsin eller ett äpple per dag?
Jag äter oftast bara en eller två gånger om dagen.Är det ok, eller ska jag försöka dela upp måltiderna på flera?
I tradirionella kostråd sägs att man inte ska äta ngt sent på dagen. Jag är nattmänniska, och jobbat dessutom natt. Min morgon startar oftast inte förrän tidigast vid 10. Känner mig oftast inte hungrig förrän vid 20-tiden. Ska jag ändå försöka att äta tidigare på dagen? Frukost har jag aldrig känt ngt behov av att äta.
Det går inte att få brist på någonting efter ett par dagar. Det du upplever är säkert kopplat till omställningsbesvär. Läs om det i tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster.
Jag får alltid sug efter frukt om jag inte druckit tillräckligt.
Den enda kan svara på om du "får" äta frukt är du själv. Svaret ligger i varför du äter LCHF.
Ät när det passar dig.
jag blir sugen på apelsin när jag är törstig :) Frukt innehåller mycket socker och man bör undvika det, men man bestämmer ju såklart själv vilken kolhydratnivå man ligger på.
Det spelar ingen roll när man äter på dygnet. Ät när du är hungrig.

Jag tror att det är bra att vara rätt så strikt med allt som smakar sött (även frukt) i några veckor, en månad kanske, så att smaklökar och sug hinner ställa om sig.
Jag är inte sugen på frukt längre, men jag tror att det är helt okej för många att äta en frukt om dagen. Kan hejda viktnedgång om det är därför du äter LCHF.
Ät när du är hungrig.
Vad bra, att jag kan äta när det känns bäst för mig.
Jag märker att det svåraste att avstå från, kommer att vara frukt :-(
Är det inte risk för t ex C-vitaminbrist om jag avstår frukt? (Jag äter inte inälvsmat)
Ibörjan när jag åt LCHF var jag mycket sugen på frukt, så jag belönade mej med en frukt i veckan eller varannan veckan om jag tex hade åkt extra långt skidor. Med tiden fösvann suget, nu äter jag i princip bara några äpplen från mitt eget träd varje år.
Jag tror det kan vara farligt med förbud, samt att tänka att aldrig mer äta tex frukt. Själv tänkte jag att jag skulle testa LCHF i 4 månader men eftersom min mage blev helt lugn, jag mådde så bra och jag hade jag inte varit hungrig. Så jag har fortsatt och med tiden gått har suget efter olika kolhydraterrika livsmedel eller -maträtter försvunnit. Nu har jag ätit LCHF i 2 år och 9 månader.
Apelsin som vi tror är så rik på C-vitamin innehåller 53 mg/100g, röd och gul paprika innehåller ca 200 mg/100 g. Dvs lite röd eller gul paprika ger det du behöver av C-vitamin. Läs också gärna vad kostdoktorn skiver om hur frukt innheåller mest bara socker.
#7Då får jag köra med paprika i stället.
#6 Jag tänker inte heller att jag aldrig mer ska äta det, eller det.
Det är ju synd att kasta äpplena från det egna trädet. Men nu i början kan det nog vara bra att inte synda så mkt.