Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fågelrätter
Läst 11390 ggr
maxilain
0

socker i kyckling?

ny på detta o undrar,fins det kyckling som e utan druesocker etc.   maxilain

[ErikSvensson]
0

Det är sällan sockerlöst om det är färdigmarinerat, men om du köper t.ex. fryst kyckling från kronfågeln så är det inget socker i.

MimLan
0

Ja. Ju billigare och ju mer marinerat det är, desto mer sannolikt är det att det är både socker och vatten man får betala för också.

maxilain
0

ops her va det snabba svar :) tack så mycket.får bli kronfågen da när den her påsen e tom.med druesocker eldorado-om man får skriva sådant her.

Fiana
0

tyvärr inte helt ovanligt med kyckling som inte ens är 80% kyckling…. tycker "marinerad" kyckling för det mesta smakar som något oidentifierbar slemklump i värsta fall. Det gick ann och gjorde det lite saftigare i de första sorterna som började med otyget (några få % saltlösning som sprutats in, då var det oftast inte socker heller tror jag) och gjorde att filérna upplevdes som "saftigare" men de senaste åren är det många sorter som har rent vidervärdigt mycket i. (alltså med marinerad menar jag inte riktigt marinerad kyckling i kryddmarinad, utan det otyg som kallas marinerat där kycklingen är fullsprutad med vatten/salt/sockerlösning).

Det verkar dessutom bli färre och färre sorter som är naturella utan denna "marinad", för några år sedan var kronfågel´s filér nästan alla utan men det kommer mer och mer där också. Dock finns några sorter som inte är fullsprutade av vattenlösningen i de frysta filérna. De billiga och som är på erbjudande är generellt bara att glömma. Tror dock inte otyget görs med kycklingklubbor och hel kyckling dock, så då kan man komma undan på det viset. Inte helt säker hur läget är med färsk kyckling dock, kanske är lite bättre där än bland de frysta.

ulf-jansson
0

Om man lagar kycklingen från grunden så bestämmer man ju själv vad som ska vara i men det är ju inte alltid man vill det .

Själv tittar jag efter om det är glutamat i , om jag slipper det så kan jag stå ut med lite tillsatt socker .

[ErikSvensson]
0

Haha, klart du får skriva det här. :) Tror att guldfågeln och Coop's egna har socker i sina med, den enda "rena" jag sett är kronfågeln.

Fiana
0

#5 Nu pratar vi alltså om "rena" frysta kycklingfiléer, de tror jag inte de tillsatt glutamat i än iaf, får hoppas de inte får för sig det med!

#6 Inte helt 100% säker men jag tror kronfågeln börjat "marinera" en del av sina filéer också, tror jag sett några :S dock kan de hållit sig borta från i alla fall sockret… dock får man i så fall även där betala för onödigt vatten.

Aniara4
0

Läs alltid på förpackningen, i alla fall om du köper fryst kyckling. Färsk innehåller sällan nåt annat.

hemul
0

Än så länge sprutar de inte hel kyckling vad jag sett, så köp det. "Kycklingfilé" är väl inget att ha ivf, torrt, smaklöst, fettfritt och dyrt. Lår är ju gott, men det är också oftast sprutat nu.

kaisakavat
0

Hel fryst kyckling eller färsk, brukar vara "naturelle". Så också mindre "fina" frysta bitar, men man måste kolla noga. Köpte för några veckor sen frysta lårfiléer som INTE var mörade/marinerade, men minns inte nu av vilket märke de var.. Obestämd ..men jag är ganska säker på att märket var svenskt.

Lite utvikning här..:

Har nämligen hållit koll lite, lade förut märke till att svenska kycklingdelar ofta är mindre "putsade" än t ex danska. Mycket större skinnbitar och större mängd fett. Lårfileerna häromsistens hade rejäla vita fettvävnader omkring sig.. Svensk produktions sätt att konkurrera.

Bra eller dåligt, lämnar jag till var och en att bestämma (fett är ju inte fel..) men när t ex en kycklingklubba har vidhängande skinn och fett från nästan hela resten av kycklingen, då blir i alla fall jag sur.

När man tinar frysta kycklingfileer, varierar det MYCKET hur mkt vatten det blir i påsen. Brukar mäta. Ibland är det ingenting. En gång var det tre dl vätska - nästan klar som vatten - i en påse som vägt 1 kg. Även det var svensk kyckling, vilket alla de värre exemplen faktiskt har varit.

kvantprick
0

#10 Har också irriterat mig mer än en gång på att det blir en pool av vatten i kycklingpåsen när köttet tinar..