Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 9285 ggr
Medlem
0

Gravid och D-vitamin

Pratade med en apotekare om graviditet och D-vitamin och hon visade mig en bok som handlar om graviditet där det står att gravida skall minska intaget av D-vitamin. Nu undrar jag om denna info stämmer. En annan fråga också om det är farligt för en gravid kvinna som jag att inta en 20 000IU kapsel en gång i veckan. Varför jag ställer frågan är för att det är skit dyrt och tröttsamt att ta 3-4 tabletter D-vitamin (1000IU) om dagen då är det bättre att ta en tablett med hög dos en gång i veckan istället- tycker jag. Vad tror ni? Är det farligt för bebben?

Jag tror jag ställde denna fråga innan men jag blev inte klokare om jag vore ärlig.

dufva
0

Jag tycker också det är praktiskt att ta en stordos var 14:e dag istället för att småpytsa piller vareviga dag.

Vad man ändå kan reflektera över är det faktum att kroppen faktiskt stänger av sitt upptag av d-vitamin från solljus nånstans runt en dos på 10000 ie per dygn.

Med det sagt kanske man bör tillämpa försiktighetsprincipen när man har nåt så viktigt på gång som du har för tillfället Skrattande

Kanske känns det bättre att vara överförsiktig och minska ner dosen till 2-4000 ie per dygn istället för en högdos tycker jag

rylandes
0

Jag har en bok av Michael F Holick som heter The Vitamin D solution. Han är läkare och forskare på just D vitamin sen många år.

Han menar att 76% av de pregnanta kvinnor som han haft i sin klinik och åt en dos av D-vitamin på 400IU samt 2 glas mjölk totalt 600 IU/dag, hade D-vitaminbrist vid födseln. Så naturligtvis även barnen.

Han säger också att under havandeskapet är det viktigare än någonsin att hålla en bra nivå på D-vitaminet. Det finns många sjukdomar och skador som är kopplade till D-vitaminbrist.

Enligt hans åsikt, bör havande kvinnor äta minst 1400-2000 IU per dag för att behålla blodvärdet på 25-vitamin D över 30 nanogram per mL.

Det pågår en studie där det verkar som att en lämplig nivå är 4000-6000 IU per dag. Men den är ännu inte klar. Därför bör man nog använda sig av tabletter dagligen och inte veckodoser.

Medlem
0

Bra info och råd där! Tack för att ni delar med er!