Hur lång tid innan ketos?
Hur lång tid kan det ta att hamna i ketos?
Eller hur man nu säger…
// Shintaida
Beror på hur mycket du "spenderar", en elitidrottare kan säkert ta sig in i ketos rätt snabbt. Och på hur mycket kolhydrater du fortsätter äta - käkar du helt strikt går det ju snabbare…
Dåligt svar, förstås. Ett par dygn skulle jag säga. Minst.
Jag luktar som GAMMAL OST i munnen…likaså smaken är sån!
// Shintaida

Jag vet inte hur lång tid det tar för mig, jag märker ingen direkt skillnad förutom att kroppen blir lite lugnare och inte är så kolhydratspeedad. Tror det går väldigt snabbt…
Jag började min variant i förrgår och idag luktar jag alltså SKUNK!!
Om en skunk kan lukta gammal ost, förstås!! *fniss*
// Shintaida
Alla luktar inte skunk, vill bara säga det. Jag har inte luktat men varit i ketos ändå… det kollar jag med stickor.
Var kan man få tag i såna stickor?
// Shintaida
Apoteket, men jag minns inte vad de heter?
Gör kostnaden ett hål i plånboken, tro?
// Shintaida
Keto-Diabur, såg jag nu i en annan tråd (har redan glömt vem som skrev det och var, ursäkta!) Jag tror mina kostade ca 130-140 kr?
Jag köpte mina på apoteket, de heter Keto-Diastix och kostar 90kr
Det låter bekant, Mona-Stina, stämmer säkert! (Min burk har slarvats bort någonstans…)

Det tar mindre än ett dygn för mig att komma i ketos och sen 2 till innan omställningssymptomen är borta.
Sen minskar gradvis ketosen under en vecka och jag är sen "konverterad" till fettdrift på fria fettsyror och med fulla glykogenlager..
Jag har förstått att det här är väldigt individuellt men att omställningen verkar gå fortare för var gång den görs.
Är nu inne på min 6-e dag med denna diet, började med ganska mycket broccoli för att nu sedan ett par dagar tillbaka inte äta mer än ca 5-6g kolhydrater/dag. Vågen visar på -1,9kg (vatten som länmnat kroppen?)
Det är ingen förändring på min andedräkt men jag känner mig konstig i alla mina leder, lite som gångärn som behöver smörjas. Är det någon som känner/kännt likadant? För övrigt rejäl huvudvärk (kolhydratabstinens?) och lite koncentrationssvårigheter.
Kan jag vara i ketos eller bör jag kolla med sticka för att vara säker?

Sara40 - Det finns många olika symptom på övergången…det är bara att härda ut.
Stickor för att kolla ketosen är bara slöseri med pengar och resurser eftersom de inte tillför eller ändrar någonting. Äter man bara fett så förbränner man också bara fett.
Pasi!
Jag drog ner på fettet på kvällen den 11:e mars vägde då 87kg. (+2kg sen jag började med LCHF).
Idag, den 13:e mars på morgonen stod vågen på 84,4kg.
Tror ändå att jag är i ketos.
Äter lite mer annorlunda nu, men jag har INTE tagit bort allt fettet. Jag använder smör t ex. Dock ingen grädde mer.
Man kan väl säga att jag äter LCMF…Low Carb Medium Fat.
Mår bra och blir mätt, trots att jag bara äter tre gånger om dagen. Det räcker för mig. För skulle jag äta mer, så äter jag bara ÄNNU mer!
JO, jag äter MAX 150 gr kött per dag. Och mellan 15-20 gr kolhydrater skulle jag tro…
// Shintaida

Äter du "bara" 150g kött!? Och dessutom MF? Då låter det ju som svält… men du menar nog "max 150g fett", eller?
Nopp
…150 gr KÖTT…köttfärs eller nåt sånt, stekt i generöst mycket smör…och så 2 dl grönsaker som stuvning. Med mycket smör i, förstås. Det är middagen.
På morgonen äter jag Atkins Crunchy Musli (½ dl) och 2 dl Allbran Plus och 2 dl standardmjölk. Och en mörk liten macka med någon slags hela korn i med smör och smältost på.
Till lunch äter jag en likadan macka som ovan. Jag står mig helt perfekt med dessa måltider.
För mig är det mycket, med tanke på att jag innan åt en gång om dagen. Middagen, då!
Och så allt okynnesätande på nätterna (choklad, bröd - allt jag kom över) pga mina sömnsvårigheter. Det blev min tröst.
Tyckte Du att det var lite???
// Shintaida

JA!
150 g kött, 20g kolhydrater och bara mediumfett innebär väldigt lite…..iallafall enligt min åsikt. Men mår du bra på det så kanske det är rätt för dig just nu men inte troligt över en längre period utan det kommer innebära en hel del brister av viktiga byggstenar för kroppen.
Hur menar Du?
Vitaminer och sånt…eller? *kliar mig i huvudet*
Jo, sägas bör…att jag är VÄÄÄLDIGT desperat nu!!
Det är kanske därför som jag klarar det denna gången…verkar det som…
Hur skulle Du kunna tänka Dig att en dag skulle kunna se ut just för mig - just nu? *nyfiken*
// Shintaida

Vad sägs om din nuvarande middagsmat 3 gånger dagligen?
Men blir inte det alldeles för mycket!
Jag vill ju GÅ NER i vikt, inte stanna!
Visst, jag älskar just middagen…hur blir det med förbränningen då, tro?
Jag går ut och går en timma om dagen, EFTER frukosten…
MEN jag kan ju göra som Du föreslog, EFTER att jag gått ner ytterligare…känner att jag behöver "chocka" igång kroppen…
Min tanke var att äta så i dryga 2 veckor och sen höja intaget…
Är det TOTALT galet, tycker Du?
*fortfarande desperat* (utläser jag i min text)
// Shintaida

Om du håller lågkaloriintag i nån vecka eller mer och sedan ökar så är risken stor att ämnesomsättningen gått ner…och att du när du ökar på kosten går upp din tappade vikt igen.
Bättre isåfall att äta lågkalori resp högkalori varannan dag, för då är chansen stor att ämnesomsättningen hålls uppe, samtidigt som man utsätter kroppen för en lättare svält.
Ett annat sätt att chocka kroppen är att äta oftare och mer än normalt i ett par veckor och på det sättet öka ämnesomsättningen och muskelmassan (något), för att sedan under ett par veckor äta normalt igen. Enligt en av alla hälsogurus hjälper ofta det.
Egentligen är det ju bara att experimentera så man lär sig sin kropp….man har ju hela resten av sitt liv på sig för sånt.
Oj, det var verkligen något att "bita" i!!
JAG - "Förnuftiga-Shintaida" förstår Ditt tankesätt.
Men "Shintaida-Som-Vill-Gå-Ner-I-Vikt-Fort" spjärnar emot!!
Oooh, kära tider, vilket bråk i pallet det blev!! 
// Shintaida

Slappna av och testa lite olika saker i din egen takt.