Lyxig fast billig middag?
Hej alla! Skulle behöva lite råd. Jag och pojkvän firar 2 år nästa helg, och det skulle vara så mysigt att laga en lite mer ambitiös middag hemma, kanske 3-rätters till och med. Helst lchf. Problemet är att vi båda är sjukt panka för tillfället. Sjukt panka. Vin, dyra ostar och sånt är uteslutet. Har dock 2 utskurna biffar i frysen sedan tidigare. Tips på vad man kan göra?
Förrätt: Kokt sparris omlindad av permaskina och lite pinjenötter.
Varnrätt: Biff med beanäsås (eller rödvinssås)
Lite salad för synsskull
Efterrätt: Mixad vispgrädde med frysta hallon, blir som glass.
Dryck, Vatten med citron (eller Äggmjölk)

Biffarna är ju givna till huvudrätt
Chokladmousse, hemgjord glass, eller 10 % youghurt med kokosflingor och kakao till efterrätt.
Soppa eller tzatziki till förrätt.
Skippa tre-rätters och kör en eller tvårätters istället med biff + sås och grönsallad + efterrätt.
Efterrätt: Pannacotta (grädde, gelatin, smak tex vanilj). Jag använder vaniljsocker istf vaniljstång. Hur mycket får du smaka och känna efter. Bär är inget måste men om du har i frysen så känns det lite lyxigare.
Tack för ideer! Soppa till förrätt var ett bra förslag. Och pannacotta, mm! Eller grädde- och frysta hallonglass… Det här blir nog bra :)

Äsh.. det är det runtomkring som skapar stämningen och ger det ett skimmer av lyx.
Fint upplagt, levande ljus, ren duk, vikta servetter och lagom dämpad belysning.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kycklingfilé går väldigt bra ihop med stekt sidfläsk. Kör i ugnen med grädde, vitlök och allt möjligt gott såsom broccoli, haricot verts mm. Mozarella på toppen!
#5 Jag vet :) Men det skulle vara kul att lägga lite extra energi på maten som omväxling till alla omelettluncher och grytmiddagar.
En lyxig pysselmiddag skulle också kunna vara en fondue, med flera goda dippar. Då skär du köttet så tunnt du kan och marinerar med olja, kryddor och lök. Gör några goda dippar. Ha levande ljus på bordet och sitt länge och njut av maten. Efterrätten jag /vi älskar är Chokladmousse
Fondue är lite bortglömt men ack så trevligt och gott 
/Désirée

Jag skulle valt kantarellsås gjord på kantareller och grädde till biffen. Låter lyxigt och dyrt men jag tycker fortfarande man kan komma örver prisvärda kantareller vid torghandel.
Ett annat smaktips på pannacotta är att ha i lite kakao och toppa med hackade hasselnötter och kanel.
Oavsett menyn - hoppas ni får en underbar kväll!

Åh, olika dippar! Vilka bra ideer ni kommer med :) I så fall kan man ju göra lite olika favvosåser och -röror och behöver inte välja mellan bea och kantarellsås till exempel…
#9 Tack så mycket :)
Åååh, fondue, det var läääääänge sedan. Misstänker att det har med de små barnen att göra… Men det är verkligen supergott.
Om ni tycker att rotsaker är OK ibland så kan man göra en snabb, god och enkel gratäng som känns riktigt lyxig.
Köpt rotsaksblandning. Koka upp rotsakerna i vatten. Häll av vattnet och lägg grönsakerna i en ugnsform. krydda med lite salt, vitpeppar och vitlök. Riv över ost och häll på en lagom skvätt grädde och gratinera till fin färg i ugnen, ca 200grader.

Avocado halvor fyllda med några räkor och lite gurka är majonär dill eller vad man gillar är en trevlig förätt som inte behöver kosta så mycket. Om man tar sig lite extra tid att lägga upp det fint blir ju känslan av lyx större.
Ta biffarna till huvudet rätt och gör sås efter tycke servera med en fräsch sallad. Kanske kan man unna sig lite tomat eller paprika eftersom det ger salladen sån fin färg.
Om man har typ en femtiolapp över finns det faktiskt vin i den prisklassen som är helt ok. Men man kan faktist dricka bubbelvatten ur champanjglas för att öka på känslan av lyx.
Hoppas ni får en underbar kväll 
Förrätt; Mozzarella med tomat och basilika (en stänk oliv olja) ;)
Huvudrätt; Fetaost fyllda kycklingfiléer och med massor av grönsaker..tomatsallad är gott ^^
men var inte biffen tänkt som huvudrätt!? varför föreslår flera kyckling då?
Jag bjöd mina vänner på trerätters för ett par veckor sedan.
Förrätt: Kantarellsoppa med "ostchips" (smält riven ost i ugnen på bakplåtspapper tills der bubblar och fått färg, ev med peppar eller annan krydda på.)
Huvudrätt Lax i ugnen, med sallad och romsås (citron Creme Fraich, röd rom, peppar)
Efterätt: Panacotta, frysta bär och en dekoration i mörk choklad (smälter chokladen och häller den i ett mönster på ett bakplåtspapper där en får stelna),
Du har ju redan fixat huvudrätten med tanke på biffen så lite sallad och sås till passar ju utmärkt. Du kan rulla kanten på biffen i peppar, (svart- eller grönpeppar) så har du gjort egen pepparbiff.
½ portion soppa till förrätt passar utmärkt eller så bara någon grönsak som du baconlindat eller ostgratinerat.

Rekomenderar köttfondue. Man kan antingen fritera köttet i olja eller "koka" det i stark buljong och har någon eller några goda dipsåser till. Trevlig "plockmat" som tar tid att äta = gott om tid att sitta och vara romantisk på.
#14 Jo, biff lär bli huvudrätt, men det här är ändå en väldigt trevlig tråd med en massa bra tips på lite "finare" och mer arbetade rätter som inte kostar skjortan! Lär jag gå tillbaka till, älskar att laga mat till folk :)
#13 Mozzarella och tomat till förrätt var en bra idé! Finns ju "fulmozzarella" som inte kostar alltför mycket.

#17 Euroshoppers mozzarella hade tydligen fått bra betyg i något smaktest, och den är ju en riktig "fulmozarella". 
#18 Jag köper alltid Euroshoppers mozzarella. Tycker den är riktigt god, speciellt med lite salt & peppar, basilika och nån liten tomat 
mozzarella är överskattat.
Gillar det inte alls…
#20 Jag håller med litegrann, gillar den mest som konsistenskontrast tillsammans med smakrika grönsaker, olja och kryddor. Eller som krämig fyllning i typ färsbiffar. Men jag har hört att riktig, italiensk buffelmozzarella ska vara något helt annat än de där bollarna man kan hitta på ica. Hoppas man kan få smaka det någon gång…

Ser ju supersmarrigt ut!!