Omega 3 - nödvändigt på LCHF?
Jag äter inte fisk just nu. Har för en månad sedan slutat med det, då jag fick en mild allergisk reaktion av fisk.
Frågan är: behöver jag äta Omega 3-kapslar då? Jag äter ghee, kokosfett, olivolja och rapsolja (ej upphettade) och äter ägg, kyckling och nötkött samt de flesta grönsaker ovan jord.
Min fundering är att jag tror att för en som är fettskrämd och inte får i sig några eller få av de essentiella fetterna (de mättade om jag inte förstått saken fel) är det korrekt att rekommendera Omega 3-kapslar.
Men för mig, som får i mig bra mängd fett, av många olika fettkällor, borde väl inte Omega 3-kapslar vara nödvändigt? Kan jag även avstå från Jättenattljusoljan?
Frågan kommer av att jag tror att jag även kan reagera på fiskolja, som ju Omega 3-kapslar innehåller. Och att industrin kring kapslarna är så smutsig.
Jag äter även ett multivitamin.
Tacksam för svar!

Det beror på vad du äter. Äter du mycket ekologiska ägg, ekologiskt kött osv kanske du klarar dig. Men äter du t.ex. vegetabiliska oljor (utom kokosfett) "vanligt" griskött i synnerhet etc så att du får i dig mer omega 6, då är det definitivt en bra idé att ta kapslar.
Jag är allergisk mot fisk, så jag tar fiskoljekapslar minst en gång om dagen, och jag reagerar inte på dem.
Som jag skrev så äter jag kyckling, ägg och nötkött.
Jag äter mest ghee och kokosfett just nu eftersom jag insett att de är de bästa oljorna. Äter inget ekologiskt, om det inte är billigare.

Ja, men är de ekologiska?
Aniara, jag tror inte du läser mina inlägg ordentligt ;)
Det skiljer ivf obetydligt på ekologiska ägg från affärshyllan och vanliga.
tankgirl, jag blev nyfiken på din reaktion på fisk. Vet du att du är allergisk mot fisk sedan tidigare, eller var det första gången det hände? Om det var första gången, vad var det för fisk? En av de där nya importerade sorterna?

#4 Nej, det har du förmodligen rätt i! 

Mättat fett är inte essentiellt, det är endast Omega-6 och Omega-3 som är essentiella.. däremot behöver de vara i balans, då de ingår i Eikosanoidsystemet där de bildar hormoner som fungerar på cellnivå.
Det handlar väldigt lite om huruvida fettet är mättat, enkelomättat eller fleromättat, det handlar mer om enskilda fettsyror och deras derivat.
Men animaliskt fett är det vi består utav och kroppen är van att hantera detta, och reglera såväl intag som lagring.
Animaliskt fett består utav både mättat och enkelomättat med små inslag av fleromättat fett, ju kallare klimat ju mer fleromättat, typ fet fisk från havet.
Egentligen är det O-3-derivaten EPA och DHA vi behöver, då våran förmåga att omvandla modersyran är nedsatt, därför duger inte vegetabiliskt O-3-
Däremot finns det kapslar med algomega-3 som innehåller EPA och DHA, veganer äter sådana, då de inte äter fisk.
"V-Pure Omega 3 Vegetarian EPA & DHA"
Äter du tillräckligt med kolhydrater så omvandlar kroppen överskottet till mättat fett främst palmitinsyra.. men varför gå den krångliga vägen och dessutom ha högt blodsocker och höga insulinnivåer när man kan äta det direkt?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Omega-3 finns i de flesta animaliska produkter - ekologiskt uppfödda, samt "vilt" har mycket mer omega-3 än vad spannmålsuppfödda djur har.
Hur mycket omega-3 man egentligen behöver vet ingen (troligen ganska lite, men kan säkert variera kraftigt), men har man högt insulin (gynnar inflammatoriska omega-6-produkter i kroppen) eller äter stora mängder omega-6 så är det troligt att man måste äta mer omega-3, än vad man annars behöver, iom att O6 och O3 konkurrerar om omvandlingsenzymerna.
Din reaktion på fisk kanske berodde på histamin (bildas ibland i gammal fisk) vilket ofta tolkas som en allergisk reaktion?
Tack för era svar! 
….
tankgirl, jag blev nyfiken på din reaktion på fisk. Vet du att du är allergisk mot fisk sedan tidigare, eller var det första gången det hände? Om det var första gången, vad var det för fisk? En av de där nya importerade sorterna?
Ja, det var första gången det hände, men jag gjorde ett "allergitest" som går ut på att man äter produkten en dag, väntar tre dagar, sen provar det fjärde dagen, och samma reaktion uppstod (kändes lite lätt som att jag kvävdes, fick lite ont i magen och ångest). Jag åt rökt sik om jag inte minns fel och den var nog från Danmark.
Din reaktion på fisk kanske berodde på histamin (bildas ibland i gammal fisk) vilket ofta tolkas som en allergisk reaktion?
Aha - så då kanske jag borde prova igen? Jag gillar ju fisk. Ska prova med en helt obehandlad fisk den här gången. Brukar äta hajmal annars.
För övrigt era kommentarer om relationen med fettsyror beroende på hur mycket kh man äter: Jag äter 20 g kh om dagen, 85 g protein. Alltså 5/20 75. VAD jag äter har jag redan skrivit.
Så….. behöver jag Omega 3 eller inte?
Om mitt huvudsakliga fettintag är kokosfett, ghee, avokado och oliver?
Din fråga -Behöver jag äta Omega-3, eller n-3 ?
För att citera Michel Blomgren kort, det han skriver på sin blogg, här del i hans rubrik Generation Omega-6
Litet sammandrag
"Det finns hur många studier som helst på n-3 och hälsoeffekter. Detta har lett till diskussionen att vi ska ha en bra ratio mellan n-3 och n-6 (1:1 till 1:4). Kosttillskott av n-3 verkar genomgående ha positiva effekter, men det förutsätter förstås att man redan är skadad av för mycket n-6 från början [ref]……… att fettsyror sänker ämnesomsättningen…
"Redan på 30-talet konstaterade George Burr att kost helt utan fleromättade fettsyror, n-6 eller n-3 höjde ämnesomsättningen med så mycket som 50%. Detta ledde vidare till teorin att fleromättade fettsyror sänkte ämnesomsättningen och sköldkörtelfunktionen"…läs vidare länken ovan.
Blomgrens slutsats "Jag kommer hädanefter inte äta nötter och sky växtoljor (samtliga) som pesten. Förmodligen är det även slut med avokado" (n-6).
När du i möjligaste mån undviker n-6, minskar också behovet av omega-3-tillskott.

#5 Vad grundar du det påståendet på?

Äter man inte fisk skaldjur och sådant får man nog räkna med att inta kapslar.
Det är inget behov särskildt för LCHF utan för alla.
Såtillvida man inte äter mycket vilt eller gräsbeteskött, omegaägg och undviker mat med hög halt omega6.
Så, då behöver jag i vilket fall inte äta Omega 3-kapslar i någon större mängd, om alls.
Tack alla!

#13 En studie som gjordes för ett par år sedan, visade på mycket goda resultat med bara 100mg Omega-3 per dag - detta på människor som åt standardkost (minns inte åldern, men tror de hade förhöjd risk för hjärt…).
Jag tror inte att effekten är linjär med dosen, utan att optimal dos uppnås mellan 100mg och 2g kanske beroende på just hur mycket O6 man äter, ens sjukdomsbild (bla människor med bokstavssjukdomar eller metabolt syndrom behöver ev mer), träningsmängd samt hur högt insulin man har (kolhydratintaget).
Men teorin att man måste äta extra omega-3 bara för man har stort omega-6-intag är aldrig bevisad. Men blir omega-6-intaget så stort att enzymsystemet för fettomvandling inte hinner med så har extra omega-3 högst sannolikt effekt. Men var går den gränsen?
Konsensus saknas.
LCHF innebär ofta ganska mycket animalisk mat, och därigenom även en hel del O3.
Sen är det klart att om man äter lite extra omega-3 och håller nere omega-6-intaget så får man lite säkerhetsmarginal på sin sida. Men det viktigaste verkar dock vara att hålla nere insulin (och kortisol) på lagom nivåer.
Tack för info Pasi! 
Jag tror att jag kan ta en liten dos, kanske en kapsel om dagen, och det räcker för mig. Men bara tills min burk är slut, vill inte stödja den industrin. Därför… tänkte jag sedan gå över till Jättenattljusolja, som ska vara "hormonstabiliserande".
Vad vet ni om denna? Är den oljan också främst att rekommendera för folk som äter som SLV rekommenderar, eller är den också bra för de som äter hälsosamt ;) ? Dvs, för mig?

Det är ytterligare mera Omega-6.. för det är ju så nyttigt med ännumera.. eller?
Du lär knappast lida brist på GLA med tanke på dagens O-6stinna kost.
GLA är ett derivat av modersyran Linolsyra och bildas i kroppen.
Vi lär knappast lida någon som helst brist på Linolsyra och dess omvandlingsprodukter.
#16 Aah, sparar ännu mera pengar ;)