Nötter
Jag älskar nötter, och funderar på att ta med till jobbet i reserv ifall man blir hungrig.
Finns det nötter som är mer bu än bä?
Jag gillar caschwenötter, paranötter och jordnötter i skal.
av de tre är det väl paranötter som har minst kolisar iaf. Cashew har rejält mycket (mellan 20 -30 % ), jordnötter ganska mycket, över 12
Nötter är godis så det är inte nåt vidare bra att ha i reserv. Köp istället makrillfilé i tomatsås på konservburk. Skrapar du bort en del av tomaten så är det perfekt LCHF-mat. Billigt, fett och mättande.
Nötter innehåller mycket mögel och jordnötter i synnerhet. Inte alls bra för magen. Bättre än socker, möjligtvis….
du får nog vända på det där : Många nötter innehåller mögel, men inte alla och inte alltid… men visst är en viss försiktighet bra.

MrBerry - Jordnotter ar inte notter … de ar artvaxter.
OK, då är jordnötter i princip baljväxter, och de växer ju ovan jord, fritt fram :)
#3 och #4 Intressant! Jag har alltid tyckt att somliga nötproducenters nötter smakar mögel ibland men alla har bara avfärdat det som trams när jag påpekat det.. Men ni menar alltså att det är mer eller mindre vanligt förekommande?!
(T.ex Exotic snacks lösviktsparanötter har smakat mögel i princip varje gång jag köpt av dem, men inte paranötter av andra märken)
#6 Baljväxter är baljväxter och inte grönsaker, inte heller spannmål räknas som ovanjordsgrönsaker bara för att de växer där.

Jordnotter startar sin vaxt ovanjord men slutar oftast nedanjord eftersom de hanger ner och graver ner i jorden dar de se'n mognar. I Staterna kallas de darfor ocksa groundnuts … jag bodde flera ar i Georgia dar jordnotsplanteringar lange var en av de viktigare skordarna.
… och som #8 sa, inte allt som vaxer ovanjord raknas som ovanjordsgronsaker :0)
#6 begrunda namnet! JORDnöt… indikerar även på svenska att de växer under jord 
Nutisals 85-gramspåsar med macadamianötter brukar få tjänstgöra som akutreserv för mig. Typ ett par gånger på kurser där det har utlovats lunch/fika som jag befarar är spannmålsbaserad - då är det praktiskt att ha något relativt lukt- och kladdfritt med sig. Ännu bättre är de utlovade 2g kollisarna per 100g, samt att (om jag inte minns fel) fördelningen av fettsorter och protein är relativt bra hos just macadamias.
Nötter ska du se som godis, inte som mat. Bra reservmat som är gott och enkelt att ta med sig skulle kunna vara Babybelost. Nötter skapar ingen större mättnadskänsla vilket är det reservmat ska göra.
Håller däremot inte med om att nötter är onyttigt, dåligt för magen eller innehåller mögel (precis som om det vore en regel). Just paranötter är dock en nöt som tenderar att mögla. Jag har däremot köpt åtaliga påsar från Den lille nøttefabrikken. Har kanske bara hittat en nöt i hur många påsar som helst som var möglig. Har däremot provat andra märken och där är varannan nöt möglig.
Jag skulle väl sen inte rekommendera vare sig cashewnötter eller jordnötter. Det finns så många andra goda nötter (observera att jordnöt inte är en nöt). Macadamianötter är min favorit och gillar du cashewnötter vilket jag också gjorde tidigare, så kommer du att älska macadamianötter.
Nötter är gott, innehåller mycket fett och relativt lite kolhydrater. Det bör däremot inte ses som basföda utan som godis eller som lyx/dekoration strödd över maten.
För övrigt finns det jordnötter (från Exotic Snacks) som innehåller 4 % kolhydrater vilket är lite. Det är diskuterbart huruvida näringsvärdet stämmer men det finns en naturlig variation. Oavsett andel kolhydrater så kvittar det om man äter det med måtta. Så gillar du jordnötter så lär det inte göra något om du unnar dig det ibland.
Personligen gillar jag faktiskt inte jordnötter särskilt mycket längre sen jag fick smaka macadamianötter.
Det handlar inte om att de är ruttna eller mögliga, de har mögel på sig, osynligt för blotta ögat. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta nötter har mögel eller spår av mögel på sig, fram för allt de som är för självplock.
Ekologisk mandel, däremot, ska funka bra. Om man ändå vill äta nötter utan att få i sig mögel, går det bra att rosta dem i ugnen lite lätt. Då dör möglet.