Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6693 ggr
kokosara
0

Frossande..

Nu har jag snokat runt här på forumet anonymt länge nog, kanske dags att jag presenterar mig litegrann! Jag är en tjej på 20 år, har ätit lchf i ett par år, till och från. Förra året vill jag helst bara glömma då det var avsteg i stort sätt hela tiden, vilket såklart resulterade i viktuppgång. Men nu är jag på det rätta spåret igen och det känns så underbart! Har ätit (relativt) strikt i 2 månader, har haft en del omställningsbesvär, främst orkeslöshet och irritation. Men nu känner jag hur det håller på att vända och tröttheten är som bortblåst, känner mig pigg och glad!

Nåväl..sedan jag var cirka 13 har jag hållt på och trixat med maten. Underätit under veckorna för att sedan ta igen det med kolhydratsfrossande på helgerna. Hur som helst, jag har fortfarande problem med överätning(och underätning). Har nog skadat min ämnesomättning (och andra funktioner i kroppen) rätt rejält. I somras åt jag fruktansvärt, åt knappt något på dagarna men tryckte lätt i mig 4000 kcal på en kväll i form av mjölkchoklad, chips och godis. Och så länge jag kan minnas har det aldrig gått en hel vecka utan att jag ätit godis/chips/fika eller liknande - tills nu. Jag kan knappt tro det själv, på 2 månader har jag inte rört något sådant! (Undantaget för några rutor 90% choklad..) Jag är så otroligt stolt över detta, trodde aldrig att jag skulle klara det.

På den här tiden har jag definitivt minskat i omfång och vikt, mätte eller vägde mig dock inte från start(klarade inte av ångesten av viktuppgången) men jag både ser och känner att jag blivit smalare. Kläderna sitter bättre igen. Dock har jag fortfaraden kvar det där suget.. suget efter att sitta i timtal och bara äta..det har som alltid varit mitt helgnöje. Så det tillåter jag mig fortfarade, dock i lchf-form, lufttorkad skinka, smörbollar, ost..kan äta väääldigt mycket. Jag tror att mycket av det här betendeet beror på att jag äter för lite under veckan för att kompensera frossandet på helgen. Jag har som en spärr som säger att jag måste hålla igen så jag kan få frossa sen! Det känns inte som ett riktigt friskt betendee. Finns det någon med liknande problem, hur ska jag överkomma detta?

Oj, vilket långt inlägg det blev,förstår om ingen kommer orka läsa igenom det.. men det var skönt att få skriva av sig lite iallafall!

kaisakavat
0

Hej!

Du känner att det går åt rätt håll - så himla roligt!! Glad

Du har säkert rätt i att underätandet leder till överätande. Så brukar det vara och är ju logiskt med tanke på kroppens behov och funktion.

Mitt råd är enkelt: Försök att jämna ut svängarna, genom att äta ordentligt ALLA dagar. OM din kropp är nöjd, så tror jag att suget du har, kommer minska.

Du får säkert fler tips av andra!

[annalinnea]
0

Oj, det där var som ett inlägg taget ur mitt liv.

Jag är 21, tillbringade störe delen av tonåren med att äta hemskt fettsnålt under veckorna och överåt på helgerna…i vecka efter vecka. Hittade lchf för två år sedan. Har gått upp och ner runt 10 kilo ett par gånger. har varit sockerfri under kanske, 4 månader som längst men har lyckats trilla av banan ett otal gånger.. Just nu ligger jag på en hyfsad vikt, kanske tre kilo från min målvikt men jag minns inte senaste helgen jag lyckades hålla mig sockerfri?

Jag har kompenserat överätande med att inte äta förrän jag verkligen blivit hungrig dagen efter, alltfrån kl 12 till 21, och det har funkat när det gäller att hålla vikten hyfsat. Men vissa gånger har det ju blivit precis som du beskriver - man äter knappt på hela dagen och sen halkar man dit och äter precis lika mycket choklad som man inte skulle göra. inte så hälsosamt. och inte så kul.

Så jag är väl i samma sits som du ungefär, fast mitt överätande börjar alltid med lchf och slutar i socker…. Ingen bra kombo.

Jag har ingen direkt lösning på problemet - jag tror inte att jag äter för lite under veckan. I mitt fall tror jag att  bristen på rutiner (skola med fasta tider, träning etc) och "felätande", dvs att jag går och hyvlar lite ost direkt ur kylen, eller äter även om jag inte är hungrig, småäter, igång hela karusellen.

Under veckodagarna äter jag tre mål om dagen på ungefär samma tider och ser till att jag hinner bli lite hungrig när det är dags att äta. Det rullar på hur bra som helst.
Känner mig som om jag skulle behöva skola 7 dagar i veckan istället för 5.

Vad klassar du som underätade? Går du hungrig? Äter du annorlunda mat när du överäter än när du äter "vanligt"'?

Trots allt har jag i alla fall lite erfarenhet av att äta bra under längre perioder, så här kommer lite tips (som jag själv borde lyssna noga på, haha):

Nåt jag testade en gång var att bara äta ägg och smör under en vecka. Då fick jag på svart och vitt hur mycket mat jag verkligen behövde, det var lättare att uppskatta (eftersom jag inte riktigt litar på mina hunger/mättnadskänslor tycker jag om att väga och räkna på maten ibland.) Dessutom var det skönt att låta bli matlagning, tanken "vad är jag sugen på nu?" gick över till "nu är det dags att ge kroppen bränsle" och det var ganska skönt. Avdramatiserande liksom. Svårt att ägna sig åt middagsbjudningar och sådär bara. Men då lär man sig ganska snart ungefär hur många ägg + kanske 15 gram smör till varje ägg man behöver för att hålla sig mätt under en dag och sen håller man sig till det ett tag.

Jag försöker undvika sånt som jag vet att jag har lätt att feläta/överäta även inom lchf, bl a ost, grädde och nötter. (det är oftast så det börjar - jaaa men lite ost nu när jag är hemma hos morsan och kylen är full, gott! grädde får jag ju äta ändå om jag vill, det är ju lugnt. sure, tre deciliter….).

Att lägga upp sin portion på tallriken, sitta ner och äta, ta det lugnt  och ta en kopp kaffe/te efteråt är  en bra grej, precis som konstant sysselsättning/planering.
Tycker att vågen kan vara en bra motivatör även om många tycker att man ska strunta i den. Jag har köpt ett träningskort nu för dyra pengar och har fruktansvärt goda föresatser om att hålla uppe motivationen till att äta rätt. Jag älskar kläder och när det gäller vikt är väl mitt mål att se bra ut i mina finaste kläder snarare än speciella siffror.

Lätt att säga, svårt att göra. Långt  inlägg men hoppas att du kanske kan hitta något nyttigt däri.

Hoppas nån som är bättre på att äta lagom har ett bra svar!

Sally1990
0

Hejsan!

Jag är tjugo år och normalviktig. Har gått upp säkert 10 kg på något år. Jag trivs inte med mig som jag är just nu och vill ta mig tillbaka i form. I alla fall -5 kg. Jag känner igen mig i era berättelser.

Jag kan inte ha mat hemma. Då åker det ner när jag är uttråkad. Och sen måste jag bara äta upp det sista så att jag slipper springa och äta hela tiden.

Testade en period att bara äta ägg och det funkar toppen. Man har sina riktlinjer som är lätta att följa.

Jag vill ta mig tillbaka i form och sedan ta tag i överätningen/underätningen på riktigt och leva ett balanserat och harmoniskt liv.

På fredag börjar jag med äggen igen. Enbart ägg i en veckas tid. Som en snabbstart för att sedan lägga in riktiga mål succesivt. Snabbstarten för att bryta vanorna helt och hållet och börja bygga från grunden. Det tar 21 dagar att skapa en ny vana. Nu ger jag mig fasen på att hålla ut 21 dagar utan någon överätning.

Mot ett hamoniskt och balanserat förhållande till mat!

Hoppas att det går bra för er också! KRAM!

[annalinnea]
0

Jag glömde att  säga till dig kokosara: grattis till de två månaderna!!! :)

Sally: heja dig!

keep updatin så kan vi peppa varandra. :)

helenaquaximo
0

Jätteduktiga alla tre som vill och har tagit itu med matfrossandet. Jag har själv störda matvanor eller är kolhydratberoende. Men man kan, andra har klarat det sa varför inte vi. Heja på!!!!!

Draksak
0

Efter så lång tid med varierande tillgång på mat så är väl din kropp inställd på att man måste frossa ibland för att få i sig tillräckligt med mat. Din hjärna har vant sig med att på helgerna ska man ha kolhydratskickar, kanske det blir som den tvångsmässiga helgfyllan som är så vanlig (i alla fall på det lilla ställe jag bor på). När det är helg måste man frossa, hur ska man annars märka att det är helg?

Så länge du fortfarande uppnår det du vill med LCHF (att gå ner i vikt?) så ser jag väl inte något egentligt fysiskt problem med att äta massor på helgen, jag tror att kroppen balanserar det där. Äter man mindre en dag är man hungrigare nästa, och äter man massor en dag så behöver man inte lika mycket dagen efter.

Men om man har ett beteende man upplever som tvångsmässigt kan det ju vara ett problem. Om du vill bryta ditt beteende, kanske du skulle kunna göra ett schema över vad du ska äta alla dagar i veckan? Sätt dit något extra på helgen (eller någon annan dag om du vill) men bestäm att det är bara det du får äta. Köp inte hem något annat "ifall att". Vanligtvis tycker jag inte att det är en bra idé att begränsa matintaget, men när det handlar om ett ätande man inte kan kontrollera behöver man ju lära sig ta kontrollen.

Det kommer förstås att bli svårt att följa veckoplaneringen. Om du en lördagkväll har lust att äta upp söndagsmaten, fundera en lång stund på vad du gör. Tänk noga över att det är emot vad du har bestämt för dig själv. Pröva en stund att låta bli. Om en stund går bra, nog borde det gå bra med en längre stund också? Blir det för svårt, ring en vän och gå ut nånstans, gör något annat. Se till att ha någon att prata med som förstår att det kan vara svårt att inte äta ett paket skinka. Misslyckas du med att stå emot nån gång, tänk inte så mycket på det. Det gick fel en gång, men jag har klarat det tidigare, så jag kan klara det igen.

kokosara
0

Åh, tack så mycket för alla svar! Det är alltid skönt att veta att någon förstår.

#1: Det är just det där att äta jämnt som är mitt största problem. Frossandet på helgerna är som någon slags belöning, ett nöje.. och för att få behålla det så kompenserar jag genom att äta lite på veckan. Ligger nog oftast mellan 900-1200 kcal om dagen. Vilket borde vara tok för lite för mig (är 1.65 lång, skulle gissa att jag ligger omkring 60 kg) då jag vardagsmotionerar rätt mycket och styrketränar ett par gånger i veckan. Jag känner mig inte heller hungrig fysiskt. Men jag tror absolut du har rätt i suget efter att frossa uppstår pga några med lite energipåfyllning.

#2 och 3: Visst är vi nog en del som går igenom samma sak, vilket ju både känns skönt att man inte är ensam fastän det är ju trist såpass många har ett ansträngt förhållande till mat. Era "experiment" med att bara äta ägg ett tag lät intressant, kan tänka mig att man verkligen får en annan syn på maten då, ser den mer som bränsle för kroppen. Jag älskar dock mat för mycket så jag är rädd att jag bara skulle gå omrking och tänka på goda feta maträtter under perioden?

Det du säger om rutiner annalinnea, håller jag helt klart med om. Skola eller jobb gör att man har annat att fokusera på. Vad jag menar med underäter är att jag får i mig för lite energi, dock känner jag mig aldrig särskilt hungrig trots det (som sagt, ämnesomsättningen är nog rätt störd). Och precis som du så fokuserar jag inte heller på vikten, längtar bara tills jag kan ta på mig mina gamla kläder igen och känna mig snygg!:)

#6: Hej och tack för ett väldigt tankeställande svar! Just det där med att märka att det är helg stämmer bra in på mig. Helgerna har i hela mitt liv varit förknippade med no limits gällande sötsaker. Nu när det gått 2 månader på strikt lchf känner jag inte suget efter kolhydrater längre, utan när jag frossar på helgen blir det lchf-vänligt men för mycket, ost, skinka, smörbollar, lite mörk choklad. Så det är ju inte så farligt egentligen, och som du säger tror jag kroppen reglerar det där rätt bra då. Men det är just det där tvångsmässiga beroendet, jag väljer ofta bort att umgås med folk en fredagkväll för att vara hemma och "mysa" med en massa mat (förut godis då) istället.

Jag har ett ganska stort kontrollbehov och är en perfektionist. Jag skulle tro att frossandet har blivit som en tillflykt i tillvaron till att släppa på pressen ett tag och slappna av.

Men jag måste säga att jag är nöjd över hur långt på vägen jag kommit ändå, det har ju trots allt blivit 100 gånger bättre sen jag verkligen bestämde mig för att köra all-in på lchf. Om jag överäter då är ångesten minimal jämfört med när jag överåt på socker.

kokosara
0

Ett litet tillägg: grejen är också den att jag planerar att jag ska överäta, det är aldrig så att jag börjar med en ostskiva en vanlig kväll och sen spårar det ut.. utan jag bestämmer mig i början på veckan att på fredag då jäklar! Också planerar jag ut lite olika godsaker jag ska frossa i sen ser jag det som litet ljus i tunneln under hela veckan.

Margareta
0

Välkommen hit kokosara och tack för att du delar med mig.

Du fick flera svar direkt från likasinnade!

Ni andra borde starta varsin tråd och så följer ni varandras kamp här på forumet. Det blir lätt rörigt att följa flera personer i samma tråd!Flört

Lycka till

Numer pensionär i Nynäshamn

Draksak
0

Förlåt, då missförstod jag dig. Men om du har planerat att äta för att njuta av det borde det väl inte vara något fel med det? Mat är njutning och bör vara det. Om du inte får några problem av det så tycker jag inte du behöver kalla det för att överäta. Vill du bli av med helgkoncentrationen får du kanske planera in lite njutmat på vardagen istället, annars inte. Gällande det sociala umgänget, fredagar är perfekta för att stänga in sig ensam och bara njuta!

kokosara
0

Överäta är kanske fel ordval, fast jag äter ju ändå mycket mer än vad jag behöver, men det behöver kanske inte heller vara negativt när det ändå inte är kolhydratsfrossande vi snackar? Det kanske rent utav finns vissa fördelar med att ha en riktig ätardag i veckan?

Visst, fredagar är optimala för att vira in sig i en filt och äta gott framför några bra filmer, men att jag nästan alltid väljer bort vänner framför det känns inte bra.

Nu till något riktigt riktigt trevligt! Sedan i tisdags har jag verkligen försökt att få i mig mer energi, och främst genom kokosfett eftersom det jag läst om kf verkar så bra. Jag mätte mig också. Och på de här 3 dagarna har jag minskat i omfång med hela 9 cm runt magen! Överlycklig! Detta kändes som en riktig sporre till att äta mer under dagarna, att det är viktigt för kroppen att få tillräckligt med energi för att våga göra sig av med något!

[annalinnea]
0

Åh vad kul! :)

Jag tror absolut inte att kroppen mår dåligt av att äta mycket av bra mat. Om jag äter en riktigt god måltid och äter mycket men kontrollerat så känns det lite som att ge kroppen en present, haha

Men det är nog en bra idé att äta mer under veckorna :) Hoppas det går bra under helgen!

kaisakavat
0

#11 Det "riktigt trevliga" är verkligen JätteBra! Skrattande Att du jämnar ut ätkurvorna, så att säga.. äter bra även under veckan - och att du minskar i omfång är förstås jätteroligt!

Om du "belönar dig" men bra mat så är inte en riktig ätardag hela världen. Som du själv är inne på, så kan det t o m behövas, särskilt då du äter snålt under veckan.

Jag tror också, att i längden så kommer "bra mat" - i tillräckliga och jämnare mängder - att hjälpa dig bort ifrån det där med att frossa. Du reagerar ju själv över ditt beteende och det är säkert bra om du kom ifrån det.