Mat på stan – Göteborgstråden
Jag såg att det fanns en tråd för tips om mat på stan och restauranger i Stockholm. Självklart ska vi ha en sådan för Göteborg också. Det är ju inte bara bra för oss som bor eller arbetar här utan också för alla som besöker staden.
Markera restaurangens eller köpställets namn med fet stil så syns det bättre!
Första tipset är Världskulturmuseets restaurang.
Fördelar: Här betalar man när man går in och kan sedan äta av deras matbuffé. Hur enkelt som helst att lägga upp massor av kött eller fisk och sallad eller kokta grönsaker och få ett LCHF-mål.
Nackdelar: Härligheten kostar 75 kronor och det är bara öppet på dagen. Och inte alls på måndagar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Finns det fler tips?

Har i en tidigare tråd tipsat om Jensens Böfhus. De har bra lunchpriser och istället för potatis kan man få parmesangratinerad aubergin och lök. Väldigt gott!
Inne på backaplan har dom en ät-så-mycket-du-orkar lunchbuffe med husmanskost. Bara att fylla på tallriken med fläskkotletter och grönsaker med andra ord, potatisen hoppar man över.
Jag testade en gång, tyckte deras kotletter var för torra, och det var nästan inget fett på dom. Men det gick ner, och jag tog en kopp kaffe med mycket vispgrädde i efteråt på ett cafe, så fetthalten blev tillräckligt hög den med.
Jag går nog inte dit igen om jag inte är väldigt hungrig. Jag brukar försöka planera in det så jag har något med mig att äta hemifrån ifall jag ska vara borta en längre tid. Jag kommer inte ihåg vad det kostar.

Jag och en kompis åker till Bokmässan i september och tar gärna emot tips på lchf-vänliga restauranger. Vi behöver en kvällsöppenrestaurang så det kan ju tyvärr inte bli Världskulturmuseet (som annars lät riktigt bra).
Nära Svenska Mässan var det, ja.
Göteborgs bästa kebab (Tuggets? pizzeria) Södra vägen 73 (strax efter Världskulturmuseet på andra sidan gatan)
Fördelar: Stor portion kebabsallad för bara 50-60 kronor. Riktigt kött som smakar färskt och är fett och gott. Underbart trevlig personal som minns att jag är "kebabsallad och extra kött" trots att jag arbetat på annat håll i ett år. Köper man till extra kött är en portion nog att mätta två LCHF:are, så köp att ta med och ät i någon park om vädret tillåter. Detta är ett riktigt klipp till restaurang!
Nackdelar: Även om de har gjort om lite sedan jag började gå dit (då var det aprikos och vaxdukar), är detta ingen restaurang man går till för att det är så trevlig inredning. Och det kan vara trångt vid lunchtid.
Fler ställen?

#5 Tack för tipset! Det låter ju riktigt frestande :D Kebab var det länge sedan jag åt.
Vi kommer att bo på Haga så det med omnejd fungerar också bra. Min kompis bodde ett tag i Göteborg så hon hittar en del (vilket är bra eftersom jag har lokalsinne i samma mängd som mina kolhydrater. D.v.s. NOLL. haha).
#6 Det finns ju gott om restauranger av alla de slag längs Linnégatan, så något borde ni hitta. Jag får erkänna att jag inte testat att vara särskilt "besvärlig"; jag har hållit mig till fisksoppa på Järntorget, och sedan att bara äta så rent kött som möjligt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#7 Mmmmm fisksoppa. Vilken restaurang är det?
Förra året åt vi på Cyrano Bistro. Liiite synd på pizzan som var otroligt god! Kanske kan gå dit och skrapa i oss fyllningen :D
# 8 var tvungen att fundera en stund vad stället hette. Bishop's Arms är det; de har en fisksoppa som är god (fast de skulle kunna ha i lite mer grädde). Ligger precis på hörnet, mot Haga. Uteservering med kvällssol (om det nu är sol…)

Vi ska till Liseberg på lördag…..Några tips på vad vi ska äta där?
Har för mig det finns ett kekabställe där inne, där borde det väl gå att få något hyfsat? Eller Burger King (utan bröd…) Så får man väl ha en stor väska med sig med lite smått o gott i…
Hereford beefstouw är inte dumt och så det här Texasstället hmm…som jag inte kommer på vad det heter nu….
#9 ang fisksoppan. Jag vill bara tillägga: jag har inte frågat vad den innehåller, och jag har konstaterat att jag inte mår direkt märkbart dåligt av kolhydrater. Så om ni funderar på att prova den, så är det inte fel att fråga. Jag brukar bara se till att undvika potatis etc etc de gånger jag är ute och äter.
Bryggeriet på Avenyn har "ät 2 för 1" erbjudande på några rätter. Rätterna kostar lite över 200 kr, men för två personer är det ingen fara. Jag har ätit laxen och lammkotletterna. Gott! Be om att få grönsallad i stället för potiatis. Då får man en skål ruccola, lök, tomat mm. Ett par skålar med feta såser ingår.
After work som finns på massor av ställen i Göteborg, där brukar jag kunna leta upp t ex några små feta kött eller kycklingbitar och en massa oliver. Att priset är högst symboliskt gör ju inget. Ett glas billigt = surt vin till, vad tycker ni om det?
Äta ute tycker jag verkar gå ganska lätt. Jag vet ju så klart inte hur mycket socker man smyger in i maten. Ingen har hittills reagerat illa när jag ber om något annat än ris/potatis/pasta. Men det är nog evigt adjö till pasta- och pizzarestauranger…..
#13 Det låter jättegott!
MER göteborgstips!

#13 Det hade varit bättre med "ät för 2 för 1" :-)

Perfekt! Tack för alla tips! :D
Golden Days har lunchbuffé med ett stort salladsbord (med ägg, ost, tonfisk och såser, utöver kaninmaten), samt tre varmrätter. 80 kronor.
Jazzås (Andra långgatan) fisksoppa var utsökt! Finns som stor eller liten soppa.

Tillbaka från Göteborg och tack för alla tips!
Maia: Kebabsallad på Tugget var supergod och personalen så glada och trevliga. Tog din specialare, men orkade inte äta upp allt!
På kvällen blev det Linnéterassen. Helt ok, men bearnaissåsen kom in i en löjlig liten skål (max 0,5 dl/person). Voine!
#19 Ja, visst är de gulliga på Tugget!
#11 Texas Longhorn kanske du syftar på? Toppenbra restaurang för LCHF, toppenfint kött med massor av goda såser etc.
I kväll har jag varit på Gamle Ports grillbuffé: man beställer en köttbit (finns i tre storlekar); billigast är fläskytterfilé 150 g 99:-, och så finns det finare kött, och även lax. Sedan går man och tar för sig av pastasallad och potatisgratäng - eller också nöjer man sig med vitlökssmöret, kanske lite gurka och sallad och annat.
För ev turister: Gamle Port ligger vid Kungsportsplatsen.
#22 Mmm. Det låter gott, det! Tack!
Kul att det kallas "grill"-buffé dock. Det verkar mer som om det är grill + tillbehörsbuffé, eller?
#23 Man får en tallrik med ett par grillade köttbitar, en skiva grillad tomat med ost på och lite färsk timjan som dekoration. Sedan går man och väljer bland olika sorters potatis, pastasallad och couscous, och lite olika grönsaksvarianter (gurka, tomat, sallad, morot, rödkål, ratatoy etc), smör, bröd, vitlökssmör, dressingar och såser. Vad dessa senare innehåller frågade jag inte. Jag tyckte det var helt ok med vitlökssmör, fast jag kunde inte slicka tallriken…inte i en lokal med kristallkronor och tavlor med guldramar…det kan jag inte på någon restaurang, när jag tänker efter…
Tipsar om Bamboo. adress: skeppsbroplatsen 1.
Dom har som dom kallar det mongolisk middag. det är buffe. du får plocka rått. grönsaker, kött (kykling, fläskkött, entreckoté, lam) räkor, crabfish mm. sedan tillagar dom framför ögonen på dig på ett stort stekbord. sedan har de sallads buffe me. väldigt gott och man kan göra det så lchf man vill.

Bowlinghallen vid Gamlestan har en fantastisk buffé där och verkligen lätt att äta LCHF på den. :D
linne kök och bar på linnegatan.
buffe
Jag rekommenderar Lokal på Kyrkogatan 11. Nästan enbart ekologisk, rättvisemärkt och närproducerad mat.
Du komponerar själv din måltid genom att välja olika smårätter/sticks: Bräserat sidfläsk, lamm, lax, smörfisk, viltfärsbiff, kycklinglår, camembert. Efter detta t.ex. te med vispgrädde och chokladtryffel med grönmögelost.
#28 låter bra…
Åhå, det är ju precis utanför där jag arbetar. Jag trodde att det bara var som en bar.
#30 Vilken tur du har. Du får gå en trappa upp, där är restaurangdelen. Verkar som om de flesta tror att det bara är en bar, för det är ofta helt lugnt på ovanvåningen även på helgerna. De tar ibland ganska lång tid på sig att laga maten, det kanske man kan vara beredd på.
Freddys på Kyrkogatan har precis börjat med att ha en LCHF rätt i veckan. Det vill säga att de har samma rätt en hel vecka. Tror dock bara att de har den på lunchen.
Det är nog första gången jag ser att det uttrycklingen står att det är en LCHF rätt.
Sense vid Kungsportsplatsen verkar också ha rätt bra luncher, även om de inte kallar det LCHF:
Vi fann en korvmoj på Heden som heter Lasse på Heden. Ekologiskt kött och hemmagjord ekologisk korv med naturskinn, från halländska kor.Helt underbart god korv och för den som gillar potatismos var den hemmalagad och alltså inget pulver.
Jag såg reklam för en restaurang som heter A Hereford Beefstouw på Linnégatan 5 (är inte det vid Järntorget?) Som vi tänkte gå till men vi orkade inte den här gången utan spar den till nästa besök om den finns kvar. www.hereford-beef.com

Hej,
Här kommer några fler tips!
Var på Liseberg igår, och beställde en klick grädde på systrarna olssons våffelbageri. Jättegod grädde utan socker, men det bästa var priset. 2 kr! Haha helt klart den mest prisvärda maten på hela Liseberg!
Sedan åt vi kebab i pitabröd på Lisebergs äteri för 52 kr, fast utan bröd då förstås. Helt ok, lite starkt. Kycklingkebaben var godast. (Har märkt att det är jättebra att beställa just kebab i bröd utan bröd. Man får det på tallrik och ofta mer än annars, till ett billigt pris.)
Efteråt tog vi en takeaway-sallad som man får mixa själv utan "proteinbegränsningar". Inköptes vid quickfood vid korsvägen.
På Café Garbo kan man även där också fixa liknande sallad, men där är de snåla med proteinet.
På grekiska restaurangen Kalimera vid linnegatan kan man köpa flera smårätter, hur gott som helst, samt lchf! När jag var där hade de även livemusik.
Tror det var Caleo som har GI-rätter också.
Annars gillar jag thaimat eller indisk mat. Man tar bara bort riset så är det helt ok. Amazing Thai vid avenyn har thaibuffé som är helt ok.

VARNING
Vill gärna skriva en rad om Jensens Böfhus som hyllats så mkt här på forumet.
På mitt ICA har de börjat sälja Jensens produkter, som enligt förpackningarna ska vara samma som det du får på restaurangen, och döm om min förvåning vad ledsen jag blev när jag såg innehållsförteckningarna!! Jisses vilka långa listor på eländiga e-nummer de har i sina såser, och coleslawen innehöll massa kolhydrater!!Tror det var socker eller liknande i princip alla produkter, men minns inte helt.
Sorry Jensens, men jag går någon annan stans härefter!
#36 Vad bra att du såg det!
Men vi kanske har andra bra ställen att gå till, som vi kan ge som förslag. Göteborg är ju ett populärt resmål på sommaren. Vi har ju det oefterhärmliga Liseberg… och allt det andra.
Kul med mattips på Liseberg! Massor av såna mottages tacksamt, om det är fler som haft en bra LCHF-upplevelse där. 
Vill gärna slippa ta med massäck. (jag är ganska känslig för vad jag stoppar i magen)

Det mesta jag ser av Göteborg nuförtiden är Centralen, och ofta är jag lite hungrig när jag kommer dit. Bästa matstället för mig mellan tåg och buss är korvbaren på Nils Ericssonsterminalen. De har många sorters korv i olika styrkor och jag tror att innehållet är av hyfsad kvalité.
Min favorit är Käsekrainer, en tjock tysk korv späckad med ost. Kostar 25 kr utan bröd och håller mig mätt några timmar till.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Den däringa lamm-chorizon med parmesan ost är inte fel med cimi-churri till :)

Liseberg: Inne på äteriet beställde vi kycklingkebabtallrik utan pommes och bad om extra sås, de var jättetrevliga och öste på en ordentlig klick av den mumsiga kebabsåsen
Paprika: Finns i Nordstan, Allum, Backaplan. Där kan man ta mixa egen sallad och till exempel välja ost, fetaost, oliver osv. Deras dressingar verkar dock vara gjorda på fil eller nåt, fetaste i dressingväg är pesto, är en del olja i den ju.
Texas Longhorn: Finns på Södra vägen och Linnégatan. Massa goda och stora biffar och mumsiga tillbehör som guacamole osv. Trevlig personal var där också.
Jungfruplatsens Pizza & Kebab: Jättegod kebab och rejäla portioner. Beställ gärna kebabsallad med deras specialdressing, fet och god! Ligger visserligen i Mölndal men är värd turen tycker jag, i alla fall om man har bil.
Thai Wok: Chapmans Torg. Göteborgs godaste thaimat, utan tvekan. Den enda thaimaten jag ätit här som faktiskt smakar som det gör i Thailand. Supergullig personal också.
**
La Sombrita:** Tapas!! Ligger på Linnégatan. Tapas måste väl vara ultimat LCHF? Mycket saker i olja, ostar, kött, aioli… och man kan bestämma helt själv vad man vill äta och servitörerna ifrågasätter inte. Kan vara galet mycket folk där ibland bara.
Jag får fundera lite till, kommer säkert på några till efter hand.
Åh förresten. När det gäller Jensens Böfhus, Jensens favoritsås funkar, det är vispgrädde i den och lågt antal kolhydrater. Sen håller jag med om att personalen ofta är småsur och att man får vänta länge på maten, men man kan ju inte komma ifrån att det är billigt kött vid lunchtid? Å andra sidan fick jag pröjsa 35 spänn för en cola light sist…
Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/
Hej!
Jag är ny här, men vill lämna ett litet tips.
Häromdagen var jag på café Kosmos på Västra Hamngatan nära Grönsakstorget och skulle fika. Där har de LCHF-burgare som jag provade. 99-: kostade den, men så mycket mat jag fick. 180g hamburgare under en massa ost, knaperstekt bacon, stekt svamp, 4 sorters sallad, tomater, lök och cole slaw + en jättegod dressing. Jag blev sååå mätt och stod mig länge på det.
Bör absolut provas.
Annela

#42 Åhhh supertack för det tipset! Det skall absolut provas!
Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/
#42 Heter den "LCHF-burgare"? Det var roligt i så fall. Jag ska undervisa på Pedagogen alldeles intill nästa vecka. Gissa om de får en mätt föreläsare!!! 

Mums, många goa tips för after workarna framöver. Vill gärna lägga till Brasserie Lipp på Avenyn, har varit där två gånger och alltid blivit jättetrevligt bemött när jag "krånglat" med maten. Tog grillad kalvfärsbiff med någon riven ost, god dressing och bad om sallad istället för pommes och gärna lite extra smör. Fick in en jättefin sallad med oljedressing samt en väl tilltagen bytta riktigt smör, supergott.
Men café Kosmos och Lokal lär få besök framöver…

Jag tar gärna emot fler tips på var man kan äta en sen lunch/tidig middag sådär vid 16-tiden, hyfsat nära Centralstationen, så att man kan äta sig mätt innan man anträder en 5-timmars tågresa där det förmodligen bara finns kolhydratservering. Behöver inte vara specifikt LCHF, bara de kan steka en ordentlig köttbit är jag nöjd!
Jag kan tipsa om Freddys på Drottninggatan 31. Ett stenkast från Centralen.
De har haft en LCHF rätt per dag, men ägandet har fått nya konstallationer sedan i julas. Deras hemsida är för tillfället nerstängd, men ring och fråga hur det ligger till med LCHF rätten.
Jag har varit där och ätit vid två tillfällen och har bara gott att säga om dem.
/Ullabritt

Är det någon som vet om café Kosmos fortfarande serverar LCHF hamburgaren?..det lät ju onekligen väldigt gott :)

#47 Jag tittade tidigare idag, och då tror jag lunchen slutade lite tidigt för mig. Detsamma gäller de flesta restauranger - nästan alla verkar ha stängt mellan 14/15 och 18! Men jag får väl ha lite tålamod med Freddy's och titta igen när sidan kommer upp om tiden passar och om det finns någon bra LCHF-rätt!

# 48 Japp, de serverar fortf hamburgaren. Fast den står som GI-hamburgare på menyn. 
Jag älskar Tugget (ligger nära korsvägen), har lunchat enheldel där i höstas. Gott kött och god sås *mums*

Gött!

Dags för bokmässa :D Café Kosmos låter lockande, men frågan är om jag orkar ta mig dit. Ni som vet, hur långt är det dit från bokmässan? I annat fall besöker jag gärna Tugget igen (om de fortfarande håller sin standard).

Rapport från Tugget förra veckan. Jag hade nästan ätit upp allt kött med dressing och började känna mig mätt, när mannen bakom disken kommer fram med en tallrik helt nygrillat, skuret i stora härliga bitar :D Kunde knappt röra mig när jag gick därifrån. Får snart åka till Göteborg enbart för att äta på denna ytters trevliga restaurang!
Ska till biljardpalatset i gbg idag. Återkommer med rapport :)
Från avenyen räknat, hur långt är det till Tugget?

#55 Hur långt är ett snöre? ;) Tugget ligger några minuters promenad från Gothia (där bokmässan är) mittemot Universeum.
visste inte frågan va så luddig ,ska leta på karta istället.

#57 Avenyen är väl ganska lång?