Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5479 ggr
dcos
0

Koppling diabetes - närsynthet?

Min fru kom nyss hem från en kurs om hjälpmedel för synskadade.

En optiker berättade om olika sjukdommar i ögonen. En väldigt intressant sak han nämde var att närsyntheten ökat lavinartat den senaste tiden. Han sa att vissa forskare sammankopplar närsyntheten med insulinresistens.

De resonerar ungefär så här:

Insulin är en anabol hormon (dvs stimulerar tillväxt). Är du insulinresistent (tex har svårt att sänka blodsockernivån med hjälp av insulin) så finns det mycket insulin i blodomloppet. Detta påverkar ögonen att fortsätta växa, så att linsen fokuserar det man ser framför näthinnan, istället för på.

En undring jag får då:

Är det någon som märkt av att synen blir bättre, eller att en försämring bromsats upp av LCHF?

Fundersam

navarro
0

Maken sager att jag kor bil battre pa de kurviga vagarna.

dcos
0

Trevligt att kosten påverkar trafiksäkerheten också Flört 

Sökte lite mer fakta och ramlade över detta:

Äter vi ihjäl oss?

"Våra vanligaste dödsorsaker tycks saknas hos naturfolk som behållit det ”gamla” sättet att äta, och kort sagt kan man säga att västvärldens population är sjuk. Här tillhör till exempel ateroskleros ”normalt” åldrande, till skillnad från hos andra däggdjur, och vi har ofysiologiskt högt Blodtryck. En 40-årig jägare och samlare hade däremot låg insulinnivå och lågt Blodtryck.

Möjligen förklarar insulinresistens varför svenska män blir längre och längre i takt med att BMI ökar. Närsynthet kommer av en överdriven tillväxt i ögat, och när man tittat på populationen i Singapore såg man att 80 procent av kineserna var närsynta, betydligt fler än till exempel indier som hade andra matvanor. Tidig menstruation, akne, bröst-, tarm- och prostatacancer är andra exempel som man kan eller har kunnat visa att det har en koppling till insulinresistens. Slutsatsen är att säkraste sättet att inte äta ihjäl sig är att äta mat vi är anpassade för."

(Det är jag som ändrat det jag tyckte var intressant, i citatet, till fetstil)

dcos
0

Och en länk till:

Doktorn har ordet:

"Närsynthet beror egentligen på att ögat är lite för långt, vilket leder till att fokus där man ser skarpt inte hamnar exakt på näthinnan. För att försöka korrigera felet sänder näthinnan signaler till ögats senhinna. Här är något som kallas retinolsyra inblandat och förhöjd insulinhalt i blodet minskar retinolsyra och hindrar därför ögat från att ändra form så att personen får skarp syn. Det här har man tänkt som en möjlig förklaring till närsynthet från barndomen. Man vet att kost som förbättrar insulinkänsligheten motverkar fortsatt utveckling av närsynthet."

Jag visste inget om detta innan, men det verkar ju inte vara någon nyhet. 

Glad

magma
0

Intressant!

Margareta
0

Mycket… jag har varit närsynt från barndomen och min man är mkt gravt närsynt… så mycket att han har ledarhund…. fast då är det en massa annat inblandat också Toxoplasmos är grundorsaken.

Numer pensionär i Nynäshamn

BigBr
0

Min närsynthet blir bättre av lchf, faktum är att jag märker när mitt blodsocker är för högt just på att jag ser dåligt.

Viktigt att tänka på när man provar ut glasögon.

Mervi
0

Jag har också varit närsynt i hela mitt liv, men nuförtiden behöver jag inga glasöron längre, jag trodde det var åldernFlört, det brukar ju ändras. Jag behöver inte läsglasögon heller!Skrattande

DaMum
0

Hoppas verkligen denna animaliska högfettskost kan påverka min närsynthet positivt!

Jag är gravt närsynt sedan många, många år. Det jobbiga är att jag nu ser ÄNNU sämre än tidigare…

bila
0

Jag är också rejält närsynt och det verkar bli värre. Eller vad det nu är för fel, ögonen har det jobbigt just nu i alla fall. Ska faktiskt till optikern i morgon, får se vad de säger då.

Förra gången jag bytte glasögon sa optikern att jag inte fick använda dessa nya, starkare, glasögon "för ögonen vänjer sig" och så behöver man ännu starkare glas. Hon sa att det kan bero på mycket "nära" arbete, t ex vid dator. (Stämmer på mig.) Har förresten för mig att det stod något i tidningarna om det här för en tid sedan, dvs att mycket datorarbete göra att fler blir närsynta. Så det finns nog fler faktorer, men det blir säkert inte sämre av lchf.

Karin20
0

Jag är mycket närsynt, -10 dioptrier. I senaste Fråga doktorn på SVT tog man upp diabetes och hur man skulle komma på att man var sjuk, dvs symtomen. De vanligaste var ju stor törst och mycket spring på toaletten, men den läkare som svarade nämnde också att man kunde börja se dåligt. Och då förstod jag vad det var som hände mig när jag skulle köpa nya glasögon!

På våren 2005 började jag se sämre och gick efter ett tag till optikern, och visst såg jag sämre. Synen hade förändrats med nästan en dioptri på båda ögonen. Mina glasögon är dyra, så jag tänkte att jag väntar till efter sommaren för då har man kanske någon rea. I augusti 2005 efter semestern konstaterades min diabetes, men jag satte inte mina ögon i samband med det och det gjorde ingen annan heller.

Hursomhelst, i oktober bestämde jag mig då för att köpa nya glasögon, berättade för optikern att jag hade diabetes, behandlad med piller. Synundersökningen från våren kunde användas och i november fick jag mina nya glasögon och såg väldigt dåligt med dem, mycket sämre än med de jag redan hade. Mina gamla alltså. Men de konstaterade att synundersökningens värden stämde överens med glasögonen, så de hade gjort rätt. Och sedan var valsen igång. Jag tänker inte dra hela alltet, men först i april 2006 hade jag väl fungerande glasögon, i princip med samma värden som mina gamla och såg så bra som det går.

Mina slutsatser är alltså att förändringen berodde på att jag mycket tidigare än diagnosen fastställdes hade diabetes med utslag på ögonen. Det rättades till med min medicin och mina förbättrade värden. Och nu när jag har kanonvärden med LCHF utan medicin ser jag fortfarande bra och har två par bra glasögon, både mina gamla och mina nya!

//Karin