Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6597 ggr
gun92884
0

... karnorna ar SALTADE :0(

Ville forsoka olika brodrecept men jag upptackte i tid att de jag kopte haromdagen ar SALTADE.

Racker det att lagga dem i vatten ett par timmar? Ska jag ugnstorka dem efterat?

yvonnel
0

Vilka kärnor?

gun92884
0

Solros och pumpakarnor. Jag kopte dem losvikt i var lokala Mediterranean/North African marknad och glomde fraga om de var saltade … tog bara for givet att de var osaltade for nar jag kopte pa marknaden i Frankrike sa var de alltid osaltade om det inte stod na't pa lappen :0(

yvonnel
0

Om du använder dem direkt så räcker det nog med handdukstorkning, tänk bara på att väga/mäta den mängd du ska ha i recept innan blöläggning, fast om kärnorna ska finfördelas så kan det nog uppstå problem, att dom klumpar sig i mixermaskinen, men det kanske ordnar sig om du lägger i alla ingredienserna från början så kärnorna får nåt att blanda sig med.

gun92884
0

Jag har redan blotlagt - vattnet var alldeles vitt fran saltet pa de stora pumpakarnorna - sa jag tror att det ar bast att ugnstorka och vanta ett par dagar med baket.

Undrar om det inte ar na't annat ocksa - na't slags mjol - kikart, kanske? - pa de stora pumpakarnorna eftersom de sma ger inte na't vitt vatten - inte solrosfrona heller.

[Pennylane1]
0

gör det så mycket om de är saltade i bröd?Ska inte degen innehålla salt? Då kan du ju minska eller ta bort det som skulle tillsättas istället.

gun92884
0

Dessa ar ettersalta :0(

Wildrat
0

De är väl med skal på också?

gun92884
0

Joda, skal finns pa. Brydde aldrig om att skala pumpakarnor nar jag brukade ata dem varje dag. Visst ar det mer kh men det ar ju fiber som gar rakt igenom. Maler jag dessa karnor till mjol lar jag inte bry mig om att skala.

Igar blotlagdes karnorna ett par timmar skoljdes flera ganger och torkades i ugnen. Vet inte om jag bryr mig om att forsoka gora brod med dem; provade ett recept gavs igar till nagon som bor i Kina, och 'broden' akte i soptunnan. Detta 'brod' hade Pofiber, Fiberhusk och sesamfro och sa agg forstas. Jag forsokte med oatfiber istallet for Pofiber eftersom jag var intresserad av att se om det gick att swappa for Pofiber. Njaaa … om detta 'brod' hade nagon smak sa var det agg … och agg i all ara, men detta 'brod' var inte vart besvaret. Har inte gett upp helt och hallet utan ska prova igen nar mitt Pofiber kommer fram.

Tills dess ar rena Fiberhuskbrodet bra. Aven om det overraskar med ett litet knaster emellanat sa ar smaken bra.

Dessutom genom att lagga till 1/2 msk kanel + 1/2 msk kakao + 1/2 msk sotningsmedel sa ar det precis vad som behovs nar jag langtar efter na't sott.