Savonit Fakir (Zc)Tråd
Så där då, har nu kommit upp på spåret igen och kommer hålla mig här, har tidigare gått ner 20 kg med LCHF för att sedan gå upp 10 av dessa genom att jojobanta med LCHF.
Nu har jag väckt chips monstret i mig och det är jag inte nöjd med.
Så nu har jag bestämt mig att göra vargen till min bästa vän och hjälpa till att skafa mat.
NU är det dags att äta som en grottman, 365 kg kött om året. 730 ägg, ect.
Nu drar vi igång.
Nu skall vi lära efter hur vi levt, och inte leva som vi lärt.
Lycka till!
Fan vad allt är bra, förutom nattens sömn då da, men det är så otroligt skönt att svänga ihop en 1 kilos körrfärslimpa på kvällen och äta upp den dagen efter. Inse att man fått i sig alla nödvändigheter föruton omega3 och cvitamin, ev dvitamin. Och inse att dagen bara kostat 32 kr ca.
För det är vad jag köper min köttfärs och min blandfärs för. 30 - 32 kr/kg.
Ganska trevligt pris för någon som frossar i kött.
Kommer även cyckla en del minst 3 timmar i veckan är planen.
Mitt första reccept.
Köttfärslimpa
1 Kg köttfärs
2 Ägg
Kryddor
Blanda, forma in i ugnen 20 200grader i 45 - 60 min.

Är du verkligen säker på att du får i dig alla nödvändigheter? I många trådar skriver "experterna" nämligen att äter du fakir på det enformiga sättet bör du äta vitamintillskott. Själv tänker jag mest på att du äter billigt "industrikött" och frågan är hur naturlig djurens föda är då och hur mycket nyttigheter köttet egentligen innehåller.
Chrand, helt säker är jag.
Att fakir skulle vara närings fattigt ser jag inte vart ifrån man skulle få för sig det.
Visst att köttfärsen kanske inte innehåller så mycket vitaminer, men tillräckligt med fett och protein för att täcka det behovet. Vitamin tillskott kanske är en bra ide, men varför köpa dumma piller när det är minst lika bra med ett ägg eller två.
"Vad innehåller ägg?
Ett ägg är sprängfyllt med näringsämnen som alla är lika viktiga för att du ska må bra. Faktum är att den enda vitamin som saknas i ägg är C. Du får protein som bygger upp dina muskler och hela din kropp. Du får järn som är viktigt för blodets förmåga att transportera syre. Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar. Du får vitamin D och kalcium som bygger upp skelettet, tänderna och gör dig stark. Vitamin B2 ( riboflavin) håller din hy fräsch och bidrar till kroppens immunförsvar. Och du får energi. Varje ägg du äter ger dig ca 80 kcal ( 340 kJ). Dessutom innehåller äggvitan vitamin E, selen och zink.
"
Jag är helt säker på att jag får i mig allt nyttigt jag behöver.
Det är bara c vitamin, d vitamin (pg av våra breddgrader) och omega 3 man behöver fundera kring.

Då hade jag ätit mer ägg om jag varit du…
Ett ägg täcker större delen av dagens vitamindos, 2 ägg borde tillsammans med vitaminerna som finns kvar i köttet täcka upp för hela behovet.
Jag är ganska säker på att jag är på den säkra sidan.
Rätta mig gärna om jag har fel.
""
Ägg är nyttigt
Ägg innehåller allt du behöver, utom C-vitamin, i en liten smart förpackning. Med ett enda ägg och ett glas apelsinjuice har du fått i dig större delen av dagens vitamindos.
Ägg är rent protein och används ofta som standard för att mäta protein i andra livsmedel.
I ägget finns viktiga vitaminer såsom A, D, E, K, olika B-vitaminer och viktiga mineraler.
- Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar
- Vitamin B2 (Riboflavin) håller hyn fräsch och bidrar till kroppensimmunförsvar
- Vitamin D och kalcium bygger upp skelettet och tänderna.
- Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och bygger upp immunförsvaret
- Protein är uppbyggt av aminosyror. I ägg är aminosyrornas sammansättning så perfekt att kroppen kan utnyttja det till nästan 100 procent för att bygga upp celler.
- Järn är viktigt för blodets förmåga att transportera syre kan skydda kroppen mot oxidering som
förstör celler och bidrar till åldrandet. Järn kan också förebygga hjärt-kärlsjukdomar och cancer.
- Selen är en kraftfull antioxidant och skyddar mot fria radikaler. Selen behövs för cellernas
syreförsörjning, nervsystemet, ämnesomsättningen och immunförsvaret.
- Zink bidrar till nästan hundra olika viktiga kroppsfunktioner, som exempelvis tillväxten, frisättning av insulin och immunförsvaret.
Ägg innehåller kolesterol. Tidigare diskuterade man om kolesterolet i ägget skadligt. Men nu vet man att det inte är farligt. Mycket förenklat fungerar det så här:
Kroppens celler behöver en viss mängd kolesterol. Friska människor reglerar halten automatiskt. Det finns dåligt kolesterol som kan fastna i blodådrorna, och bra kolesterol som tar bort det dåliga. Vilket kolesterol som får överhanden beror på vilket fett du äter. För mycket mättat fett, som i t.ex. chips, skapar dålig kolesterol. Enkelomättat fett som i t.ex. olivolja och ägg skapar god kolesterol. Ett ägg om dagen kan med andra ord bidra till att du mår bättre!
""
Idag har jag plöjt igenom ett 60 min pass på cyckel.
Gjorde ett försök att vara lika strong som, calle robertsson.
Genom att testa att äta råbiff, med äggula.
kom en bra bit men sen tog modet slut.
Gick till stekpannan och fräste på den.
råbiff får bli en annan dag.

#7 Ärligt talat så har jag ingen aning…
Men jag tror på att äta allsidigt och så bra mat som möjligt, dvs kött från olika sorters djur, närproducerat och ekologiskt. Helst gräsbetesdjur och vilt. Jag äter även ägg från tex anka för att även variera här. Fisk köper jag i fiskaffären och då främst från västkusten.
Försöker också att äta inälvor med jämna mellanrum.
Men som sagt jag VET inte om jag får i mig allt jag behöver, men jag TROR det. Eller kanske hoppas…
För övrigt önskar jag dig lycka till!
Råbiff med lite finskuren gul lök (10-15 gram) en äggula, paprikapulver och salt efter behag. Mosa ihop och voilá! En tartarbiff!
Älskar sånt, fast jag gör den av nötfärs… 
Jo nötfärs är väll en självklarhet tror jag om man skall äta råttkött?
Tänker på trikiner och så.
Ja, griskött skall man inte äta rå. Det skall vara nötfärs.
får hoppas att man inte blandar ihop köttet i frysen då :P
Vilken syn
Jag slog in 2 ägg och 1 kg nötfärs i en så där näringsvärderäknare.
De näringsämnen som du saknar är (% av rdi du kommer upp till):
Calcium 14%
Magnesium 44%
Natrium (saknar ca 1g till rdi men det häller du säkert på i kryddor)
Vitamin A 34%
Vitamin C 0%
Vitamin D 24%
Vitamin E 58%
Folsyra 43%
Pantotensyra 73%
Thiamin 33%
Koppar 41%
Mangan 11%
Lycka till med din diet.
Hur kan du veta hur mycket jag saknar?
Vart kan jag kolla det?
Vet bara att man kan se hur mycket man får i sig.
Hur fick du fram sifrorna i % eller har du suttit och räknat sj?
Tack hade varit väldigt tacksamt ätt kunna trixa med värdena.
#15 på Matdagboken.se kan du fylla i vad du äter och få makronutrientfördelningen samt intag av vitaminer och mineraler. alltså en fördelning av den typ som Blakroz gjort åt dig, med procent av RDI.
Synd bara att den inte visar alla vitaminer och mineraler.
Missar: b5, b8, f, k, järn, koppar, krom, mangan, molybden.
Och vad är Jm?
Det står Jrn, dvs Järn där tryckfelsnisse varit i farten och tappat ett ä..
Kanske finns de ämnen du tycker fattas på någon annan kostregistreringssajt, jag vet inte för jag använder bara matdagboken. Men man kan ju maila till sajtansvarige med tips på förbättringar.
Ok då fattas det bara 8 vitaminer och mineraler för att ha med allt viktigt.
Missar: b5, b8, f, k, koppar, krom, mangan, molybden.
Trevlig sida att pilla på.
Det är inte helt lätt inte om man vill klara sig så gott som helt utan kolhydrater.
Tips?
vill inte knpra piller
Helt utan går det inte utan att knapra piller. Lägger man dock till lever t ex så blir värdena mycket bättre, lever innehåller dock lite kolhydrater, kycklinglever mindre än nöt/svin-lever
Så nu har jag trixat lite och det lägsta jag kan lyckas komma och ändå ligga positivt på allt utom magnesium är.
Fett: 189g Protein: 204g Kolhydrater: 6g
» Bakpulver (1 tsk, 9 Kcal)
» Broccoli fryst (80 gram, 23 Kcal)
» Citronjuice färskpressad (2 msk, 10 Kcal)
» Joderat salt (1 tsk, 0 Kcal)
» Kranvatten (5 liter, 0 Kcal)
» Kycklinglever (5 gram, 6 Kcal)
» Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris) (1000 gram, 2040 Kcal)
» Majonnäs 90% fett (2 msk, 225 Kcal)
» Ägg rått (150 gram, 212 Kcal)
2524 kcal
Fett: 189g Protein: 204g Kolhydrater: 6g
» Bakpulver (1 tsk, 9 Kcal)
» Citronjuice färskpressad (2 msk, 10 Kcal)
» Joderat salt (1 tsk, 0 Kcal)
» Kranvatten (5 liter, 0 Kcal)
» Kycklinglever (15 gram, 17 Kcal)
» Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris) (1000 gram, 2040 Kcal)
» Majonnäs 90% fett (2 msk, 225 Kcal)
» Paprika röd (30 gram, 9 Kcal)
» Ägg rått (150 gram, 212 Kcal)
2522
Sådar nu saknas det 40 mg magnesium
I övrigt är allt på topp.
Så förändringar i kosten, 1tsk bakpulver, 15g lever, 2 msk majo, 30g paprika, 1 ägg. Detta per dag. Ökning 6 kolhydrater.
Har tagit mig en synd idag. Och är åter på banan i morgon.
Efter en V ser jag tydliga tecken på vågen.

Det har inte slagit dig att det är bättre att äta "normal" LCHF kost hela tiden än att äta stikt och "synda"?
Jag är normalviktig och håller vikten genom att äta LCHF hela tiden mer eller mindre strikt… Mer strikt om jag känner att jag går upp.
Det har inte slagit dig att "DET ÄR" bättre att äta strikt LCHF och när man syndar tar man bara ett steg, och äta kanske vispad grädde med hallon. Istället för att äta LCHF och synda genom ätt pressa i sig 1 kg lösvikts godis?
På så vis behöver man aldrig gå ut LCHF uttan kan synda lite när man känner att man vill lyxa till det.
Det tycker jag är ypperligt.

Japp, bestämmer du dig för att bara äta vissa produkter så är det lättare att hålla dig till det. Men då får det inte vara för snävt… Du måste bestämma dig för vad det är ok att äta även när du är sugen.