Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 7076 ggr
Pussgurkan
0

Fett-frågor

En kompis till mig har räknat utt att jag skall äta 77g fett om dagen + protein motsvarande min hand.

Stämmer det? Jag är 172cm, väger ca 105kg och nybliven mamma (ammar). Vill ner till ca 70kg.

Vad händer om jag äter MER fett? Mindre har jag förstått kan stoppa upp viktnergången.

Är det skilland på fett och fett? Jag menar spelar det någon roll om jag äter smör eller kokosfett eller tex rapsolja?

Om jag har smör i rumstemperatur och krydda detta + röra/vispa ihop det för att sedan ställa in det i kylskåpet igen. Klarar smöret det? Eller blir smöret "förstört"?

Leifanders
0

Jag kan svara på din fråga om smöret. Det är ett alldeles utmärkt sätt att göra kryddsmör och det blir absolut inte dåligt av den behandlingen. Så gör jag/vi alltid när vi gör kryddsmör och det blir riktigt bra.

tankgirl
1

Det bästa fettet är kokosfett, smör/smörolja och djurfett. Om man vill äta olja går rapsolja och olivolja bra. Undvik dock att hetta upp oljorna då de kan ändra struktur och bli mindre nyttiga. Bästa att steka i är kokosfett.

Såvitt jag förstår är det ganska många här inne som kryddar sitt smör. Bara gör!

Det där med hur mycket du ska äta…. svårt att veta, men jag äter 112 g fett, 20 g kh och 70 g protein om dagen. Och jag väger 60 och är 162 cm lång och kvinna. Så du kanske kan äta mer fett.

Bästa är att investera i en bra dietist, det har jag gjort, då behöver jag inte undra. Känner jag mig hungrig nån gång ibland ändå så vet jag att det inte är maten det är fel på, utan mina känslor som ger mig sug eller hunger. (mina hungerkänslor är lite förvirrade).

Det där med en handflata kött låter bra. Bara det är en handflata per måltid, 3 ggr om dagen. Kanske en halv handflata eller ett ägg till eventuellt mellanmål/träningsmål.

Om du vill ha tips på dietist, säg till!

dufva
0

Låter som lite missförstånd här och där tycker jag.Obestämd

Att räkna ut saker och ting på grammet är till att börja med en omöjlighet.

Teori och praktik går inte så bra ihop eftersom våra behov varierar både från person till person och beroende på dagsform aktivitet etc.

Det viktiga är att växla kolhydrater mot fett och att inte äta för lite protein.

En absolut nedre gräns för proteinet är din tänkta målvikt i gram för proteinet

Alltså kring 70 gram rent protein

Mer kanske upp till det dubbla kan du äta om du är aktiv och tränar

Många sätter likhetstecken som kött = protein.

Så är det inte.

Kött innehåller bara 20% protein, så biffen du kan äta är betydligt större än man tror

Resten är fetter, och kanske tom nån liten kolhydrat ligger insprängd i biffen

Ur viktsynpunkt spelar inte fettet någon roll men smör/cocos är nyttigare än raps i längden.

Smör är hållbart och kan stå länge i rumstemp utan att härskna.

Jag har det ofta stående på bordet hela tiden för att det ska vara bredbart.

Paketet är ändå slut på mindre än en vecka hos mig Skrattande

Pussgurkan
0

#2 Dietist? Håller inte de bara på med kolhydrater, tallriksmodellen och grönsaker? Men eftersom du nämner det så har jag nog fel och JA jag tar gärna emot ett tips på en bra dietist Flört men då en som håller på lchf.

#3 *djup suck* nu blev det tungt och krångligt känner jag. Jag tycker det är så svårt att räkna då kött inte är protein - alltså gram är samma gram. Jag "orkar" inte hålla på att räkna .. (usch vad jag blev gnällig nu) Men jag tycker det blir för teoritiskt och svårt Skäms Just detta är en grej som får mig att vilja ge upp det hela och ta en fika med något gott onyttigt till … Men jag är glad att du skriver och försöker hjälpa mig. Kan man göra det enklare?

Jag tänkte tom fixa med smöret att jag doserar upp i "fördiga" portioner så vet jag att jag ska ha XX antal sånna per dag.

lizzzie86
0

Det brukar stå på förpackningarna hur fördelningen av prot och fett är per 100 gram.

tankgirl
0

#4 Jag har postat kontaktuppgifter till min lchf-dietist. :)

Fiana
0

77gram fett låter i ärlighets namn lite för lite för lchf. Varför ska du ens hålla på med några exakta uträkningar som Duva påpekade? Konceptet är jätte enkelt. Börja med att läsa "sticky"-tråden "Vanliga frågor och svar" här uppe till vänster. Där får du svar på det mesta.

Annars i korthet.

Ät "normala" portioner protein, lägg till så mycket fett att du håller dig mätt. Dekorera med lite grönsaker. Ät när du är hungrig, ät inte om du inte är hungrig.

vad man tycker är "normalt", men det är så att det är fettet man ska öka när man tar bort kolhydraterna och inte proteinet om man ätit tillräckligt av det tidigare. Väljer man fett kött som fet köttfärs, entrecote, karré med fettet kvar osv behöver man bara steka det i fett och inte lägga till något alls. Väljer man saker som torsk, kycklingfilé, kotlett utan fettrand osv, då behöver man lägga till fett.

Pussgurkan
0

#7 låter enkelt. Har jag fattat rätt att jag inte behöver oroa mig för fett-mängden utan att kroppens hunger styr detta? Jag kan alltså inte få förlite eller förmycket fett i mig om jag låter bli att vara "fetträdd".

Fast är det inte risk att det blir för lite fett och att jag då inte går ner i vikt Obestämd

Zepp
0

Så enkelt kan det faktist vara.

Det som är konstanten är proteinet, du skall äta så du får byggstenar till dina muskler, hormoner o lite annat.. hellre för mycket än för lite.

Alla andra djur använder sin aptit, inga andra räknar från tabeller.

Grejen är att om du äter fett kött som du steker i smör, slår en skvätt grädde i såsen och äter tills du är mätt, så brukar det mesta reglera sig själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

#18 Äter du tex köttfärs med mer än 15% fett så behövs bara lite eller inget extra fett tillsättas, det är fett nog.

Anders-S
0

RE: #3 dufva 10-10-19 10:37 som skriver:

Kött innehåller bara 20% protein..

Resten är fetter, och kanske tom nån liten kolhydrat ligger insprängd i biffen

Resten fett? Du glömde det som Tegner kallade "ett gift som omger Visby stift". Fördelningen enligt SLV:

Biff ryggbiff nöt
Per 100 gram
Proteiner: 21,80 gram
Fiber: 0,00 gram
Kolhydrater: 0,00 gram
Vatten: 73,30 gram
Alkohol: 0,00 gram
Fett: 3,90 gram

Hade varit enklare att jämföra olika matvaror om man angav innehållet i torrsubstans, dvs. räknat bort vattnet.  Enklast eliminerar man vattnet genom att istället se på energifördelningen:

0% kolhydrater
71% protein 29% fett
0% alkohol

Många light-produkter består för övrigt av samma som ingredienser som standardprodukten fast man tillsatt mera vatten och konsistensgivare, t.ex. bredbar ost.

vinteralvan
0

Kan du inte bara äta tills du är mätt. Om du sen inte får något resultat kan du börja räkna.

Pussgurkan
0

#12 Tja SÅ KAN man ju göra Flört Jag har lätt att krångla till vissa saker. Så det får bli så - jag äter tills jag är mätt.

Hur snabbt borde jag se rusultat? Jag menar hur länge ska jag göra på ett sätt innan jag ändrar något för att se om det "nya" funkar bättre?

Och är det laktos i färskostar - som jag hoppas jag får äta … Jag tänkte undvika mjölk och laktos. Grädde verkar vara något annat men jag undviker nog det oxå även om jag kommer att äta det.