Sukrin
Jag gjorde små maränger sötade med Sukrin, men de misslyckades totalt. Kan någon säga varför och hur jag istället skall göra?
Jag gjorde såhär: 3 äggvitor + 3,5 msk Sukrin ( istället för 7 msk strösocker). Citrondropparna eller ättiksprit läste jag om först idag. Inverkar de på konsistensen, eller bara på smaken? En tsk vaniljsocker satte jag också med. Och så spritsade jag dem på plåten och in i ugnen på 100 grader i ca 1,5 tim. Efter det sänkte jag värmen till 50 grader, men efter en stund började marängerna att sjunka ihop och lukta litet konstigt, kanske inte direkt bränt men nånting ditåt. Helt ihopskrumpnade blev de alltså och långtifrån aptitliga. Dethär receptet ( fast med 7msk strösocker) lyckas varje gång och marängerna blir perfekta. Hur skall jag göra när jag använder Sukrin? Jag är glad om någon kan ge mig ett exakt recept! Suck!
jag har aldrig lyckats… det blir sådär för mig med, vet inte om någon lyckats med det.

Anvande du samma mangd aggvitor som for 7 msk socker? Isafall maste du anvanda samma mangd Sukrin ocksa for att fa volymen. Sukrin mats lika som socker aven om sotman blir litet mindre. Attika ar for vitornas skull; de haller formen battre efter vispning. Forsok med att stanga av ugnen nar du eftertorkar.
Tror jag läst några som fått till det med konsistensen, men att pja det blir inte så himla gott.
Hmm inte så säker det där att man måste ha i "socker" för att det ska gå, en del vet jag använder överblivna vitor till "ostmaränger" alltså med riven ost istället för sötning av något slag.
Men nej, har inte provat göra maränger med sukrin, tror inte jag skulle gilla det, misstänker att sukrin-bismaken skulle bli för påtaglig då.
Ja, jag använde samma mängd äggvitor ( alltså 3 ) som med 7msk strösocker. Menar du att jag då borde använda 7msk Sukrin? Det gjorde jag igår, men resultatet blev lika dåligt som idag. Jag minskade idag Sukrnet med hälften, pga av att det smakade myclet bättre med mindre Sukrin och pga att jag läste här att någon menade att man inte behöver lika mycket Sukrin som socker, att 1dl strösocker= 2msk Sukrin och max 1/dl.
Men Ättikan måste jag ännu testa, ifall det då skulle hålla ihopmarängerna bättre, som du sade.
Jag såg också någonstans en bild på små Sukrinmaränger som såg perfekta ut. Synd bara att där inte fanns något recept på hur de gjort dem.
Jag skrev också av ett recpet på Marängtårta ala LCHF. Där vispade man 5äggvitor med 1- 1,5 dl Sukrin, några droppar citronsaft eller ättika och så bredde man ut marängen på ett bakplåtspapper och gräddar i 100 graders ugn i ca 1,5 timmar. Alltså ganska lika mitt recept, förutom att jag ju gjorde små maränger.
Det verkar ju som att det skall gå att få bra Sukrin-Maränger. jag har läst en del inlägg att folk gjort goda maränger med Sukrin och ingen har klagat på att det skulle vara svårt att få dem att bli bra. Men tyvärr så har de inte heller skrivit ut sitt recept.
Jag måste pröva ännu i morgon och blanda i ättikan. Vem vet.. Jag vill inte ge upp ännu.
Som sagt så har jag i många år redan gjort maränger med strösocker och de har alltid blivit perfekte, både till utseende och till smak. Utan ättika dessutom.
Så allt handlar nu om Sukrinet och hur det fungerar i olika bakverk.
jag såg i nån annan gammal tråd att jag själv skrev att det skulle funka eftersom jag sett att någon annan skrev att de hade lyckats… men jag har själv inte lyckats få dem spröda. Jag är skeptisk! 
lika mycket sukrin som socker går absolut inte det blir fruktansvärt sött och äckligt! Jag vet att det anses vara lite mindre sött än socker men jag personligen tycker inte att det stämmer alls.
Jag håller med om att lika mycket Sukrin som socker bli alldeles för sött. Jag smakade på smeten både igår och idag och den igår med lika mycket Sukrin som socker smakade alldeles hemskt sött, och den idag med hälften mindre Sukrin smakade verkligen riktigt gott, tyckte jag. Me som sagt, resultatet var lika eländigt båda dagarna.
Nej, jag håller heller inte med att Sukrinet skulle vara mindre sött än socker. För mig känns det också helt tvärtom.
Fast som jag skrev, så verkar ju det finnas en del som gjort Sukrin-Maränger ochockså lyckats bra med det. Så jag hoppas verkligen någon av dem kunde ge några bra tips och råd åt oss, plus ett bra och fungerande recept med rätt ugnsvärme och tid mm.
På Sukrinpåsen står det annars att man skall använda det på samma sätt som socker. Men det stämmer ju inte. Hm…
Men jag vill sen heller inte ge upp ännu. I morgon testar jag med ättikadropparna i. Och vem vet, kanske någon kommer med bra råd åt oss här på sajten innan dess.
Sukrin är nog mindre sött än socker i sig… men när man kör något i ugnen med det brukar det lätt bli en evinnerligt skarp sötma som slår igenom, man slipper det lite om man undersötar istället

Ar Sukrin blandat med nagot?
Har saljs ren Erythritol bara som Erythritol, inte under nagot trade name. Enligt uppgifterna ar sotningsformagan 70% utav sockrets. Men, nu ar ju smaklokar valdigt individuella, forstas, sa vad som ar sott for en ar inte lika sott/sotare for na'n annan. Och, ar Sukrin blandat med na't annat sa kan ju det gora att det smakar sotare.
Har ar ett annat recept med Erythritol … ocksa for en stor rund marang som anvands till Pavlova eller Vacherin (en rund form som fylls med glass och bar). Den bakas i 120C i 1 timme till 1 timme och 15 minuter. Lat den eftertorka UTAN varme i 2 timmar.
4 stora agg
1/8 tsk creme of tartar
(vet inte vad det heter pa svenska; ar inte nodvandigt om du inte har det)
1 tsk vinager eller attika
1,25 dl erythritol (FINMALT som florsocker - gar bra med kaffekvarn)
1/2 tsk vanilj essens
Satt pa ugnen pa 120C.
Lagg bakpapper pa en plat och rita upp en cirkel (eller anvand pappret for sma maranger) c:a 18cm i dia.
Hall hela aggen under varmvatten for 30 sekunder; torka dem, knack och separera gula fran vita. Se till att skalen for vitorna ar helt fettfri, och att ingen gula kommer i vitan, annars gar det inte att vispa upp vitorna tillrackligt hart.
Vispa vitorna pa lag speed tills de blir borjar bli luftiga - nu haller du i creme of tartar om du har det - oka speed pa vispen tills det ar toppar pa vitorna. Oka speed pa vispen och lagg till erythritol medan du vispar tills vitorna blir hardare.
Vispa i vinegar (eller attika) och vanilj essens och fortsatt att vispa tills vitorna ar sa harda att du kan tippa skalen uppochner utan att vitorna rinner ut.
Om du vill gora en stor marang, bred snabbt ut marangen inom den ritade cirkeln och gor en liten fordjupning i mitten for Pavlova/gor kanter for Vacherin … eller placera ut individuella maranger pa pappret.
Baka 1 timme - 1 timme 15 minuter och eftertorka i 2 timmar utan ugnsvarme.
Forvara i lufttat burk.
Tack för receptet, Gun!
Dethär skall jag testa någon av de närmaste dagarna. Tydligen har du lyckats bra med " Sukrinet" och marängen har blivit som den skall. Jag undrar vilken skillnaden är på ditt och mitt/våra recept, sådär i stort?
I allafall så har du ugnsvärmen på litet högre värme från början, och inte heller så länge som jag hade. Det kan ha ganska stor betydelse redan det kanske.
Sedan det att det gäller att vara noga med att ingen äggula kommer med i smeten. Det är säkert också viktigt.
Så tänkte jag att detdär med hastigheten på vispandet ju också kan ha sin betydelse för konsistensen, plus det att du först mera mot slutet häller i Sukrinet. Kanske det också gör sitt. Det gäller att testa.
Nu undrarar jag bara hur jag gör, om jag av denhär samma smeten vill göra små maränger. Skall ugnsvärmen då vara densamma, liksom också tiden i ugnen? Vad tror du?
Och när du eftertorkar utan ugnsvärme, håller du då luckan öppen eller stängd?
Tack i allafall att du gav dig tid att svara och skriva ner hela långa receptet. Jag skall som sagt testa det såfort jag hinner. Kanske inte på några dagar, men ganska snart nog. Och sen berättar jag hur det blev.
Något som jag vet flera gör fel på när de gör maränger är att de blandar socker/sukrin med äggvita innan de vispar. Äggvitorna ska vispas hårt och sen ska sukrinet i. Nu kanske du har gjort helt rätt, jag vet inte, men det skadar ju inte att påpeka. :)

Sotningsmedel (och socker i icke-LCHF varlden) satter man in pa slutet - det ar det som gor att marangsmeten blir blank och hard nar man vispar hart.
Ingen aggula i vitorna och fettfria skalar (och visp) ar na't som man MASTE ha nar man gor marang … annars blir det pannkaka av alltihop, och det var det ju inte meningen :0)
Jag skulle nog anvanda samma ugnstid … skillnaden ar ju bara att marangen ar utspridd, men den ar ju inte tjockare.
Jag skulle halla ugnen stangd for eftertorkning om du har gasugn (jag har gas med convection, fast det senare anvander jag nastan aldrig), men glutta litet pa luckan om ugnen ar elektrisk. Det blir ju mycket langre eftervarme i en elektrisk ugn.
Okay, bra! Jag har tydligen gjort just det misstaget att jag blandat i både socker och Sukrin innan jag börjat vispa. När jag använt socker har det funkat ändå, men det blir säkert ännu bättre med att göra som du säger, LinaIsabell och speciellt nu med Sukrinet. Så tack så mycket för tipset! Det skall jag testa redan idag. kanske det är hela hemligheten med mitt misslyckande. Det skadade verkligen inte att du påpekade!
Ja, jag skall också följa dina råd, Gun och idag sätter jag ugnen på 120 och gräddar i 1tim 15 min, sedan stänger jag av ugnen, öppnar ugnsluckan på glänt och väntar med spänning på att det äntligen skall bli bra SukrinMaränger. Huh, så spännande!
Jag berättar sen… som sagt.. 
Sukrin på Facebook - vad de nu kan vara värt (på norska dock).
Sukrin - Sunt og naturlig alternativ til sukker | Facebook
http://www.facebook.com/pages/Sukrin-Sunt-og-naturlig-alternativ-til-sukker/307994249238?ref=ts
/L
Hej!
Skrev alldeles nyss i LCHF Baka Kakor-trâden att RawFoodShop har nâgot som heter "Sötin"…
Kanske det ar godare att baka med än Sukrin?
Hoppas det..
- Anna
#15 Det verkade vara exakt samma sak, bara annat namn.
Ja, jag har också för mig att Sötin är samma sak som Sukrin.
Jaha..
Var det bara ett annat namn..? Det var ju synd, trodde att jag hittat nât nytt, hehe
!!
Har ni provat med Björksocker?
Fick en pâse av min mamma, som jag hade i kaffe och te och märkte inte av nâgon som helst bismak.. Hon hade beställt det ifrân England, men det finns även pâ BättreHälsa-sajten. Björksocker behöver inte insulin for sin omsättning, stâr det.. och har dessutom ett fördelaktigt pris!
- Anna
Tror det är helt ok, men INTE för hundar!! Starkt giftigt för dem.
Björksocker = Xylitol. Finns en del att läsa om det på sajten. Många undviker det.
JAUS är en stor förespråkare tycker jag mig minnas men han har visst slutat vara här.

Xylitol ar DODLIGT for hundar och katter aven i liten dos.
Jag har 2 (hade 3 men forlorade min aldsta, Paddington, i cancer for nagra manader se'n) Airedales, Callista och Windsor(Winnie) och de ar jatteduktiga pa 'counter surfing' sa jag satter min pase i hogsta skapet.
jag TROR de flesta tolkar "starkt giftigt" som dödligt! 
Vill man undvika kolhydrater och blodsockersvängningar, så skall man inte använda Ksylitol som ju annarssägs vara nyttigt, i allafall för tänderna.
Jag själv vill undvika framförallt kolhydrater, men vill ändå ibland ha något sött och bakar också gärna nångång. Jag använder Stevia till att söta sånt som inte skall bakas och gräddas i ugnen, tex på Turkisk yoghurt, vispgrädde, bär etc. Faktiskt har jag också stekt LCHF-plättar sötade med Stevia i mitt våffeljärn och det blev riktigt bra och gott. Det tog mig en liten tid att vänja mig vid Stevia och att lära mig dosera den på rätt sätt som smakade bra för mig.
Men till bakning hade jag tänkt använda Sukrin och blev så glad då jag hittade det. Om jag bara lyckades använda det så bakverken blir goda och bra. Får se…
Jag testade för tredje gången i rad att göra Maränger sötade med Sukrin. Jag följde alla goda vinkar och råd exakt, men det ser lika illa ut som de förra gångerna igen en gång och jag kan bara inte fatta hur det är möjligt?!
Jag vispade äggvitorna som jag skulle och blandade i Sukrin, Vaniljsocker, Ättika i den ordningsföljd jag råddes göra.
Jag klickade små maränger på plåten, satte in i ignen på 120 grader och skulle alltså ha dem där i ca 1tim 15min.
Efter ungefär 45 minuter började de bakersta små marängerna att bli brunaktiga. Redan ganska i början började det rinna litet vätska ut marängerna och de tappade sin toppiga form. Jag sänkte för säkerhetsskull värmen ner till 100 grader.
Gnaska snart blev fler och fler av maränger litet brunaktiga.
Till sist stängde jag av ugnen och öppnade luckan på glänt. Så där får de nu då vara kanske 20 minuter tidigare än jag skulle. Det ser inte lovande ut. Jag kände försiktigt på en av marängerna och konsistensen var mjuk och gummiaktig. De jag gjort med socker har redan efter ca 1,5 timmar varit helt hårda och stadiga.
Visst, Sukrin är inte socker. Men hur har ni som lyckats, fått det att lycks då? Det är för mig en gåta! Jag menar, jag har ju följt alla fina råd denhär gången och allt borde ha gått bra. Skulle det ens ha blivit bättre än de förra gångerna, skulle jag känna mig ens litet hoppfullare.
Men då allt igen en gång misslyckades helt. Okay, jag skall ännu om någon timme kolla de som är i ugnen på eftervärmen, men det ser inget vidare hoppfullt ut. Håh,håh!
Jag förstår inte….

… och du malde Sukrin sa det var som florsocker?
Haller din ugn ratt temp? Det kan ju variera ratt sa mycket mellan ugnar.
Jag ska gora en sats och se vad som hander … men jag har gasugn.

#20 … inte nodvandigtvis. Bade arsenik och skallerormar ar starkt giftiga men man kan overleva bada. Nar det galler Xylitol finns det ingen tolerans … enligt veterinarer som jag har fragat.
Många sötningmedel verkar vilja separera ut vätska (märks om man har dem i t ex vispad grädde), tror någon nämnt att det fettet blir då också lite vaxigt. Men å andra sidan i maränger så ska det ju vara just inget fett…. hmm har inte provat just maränger med sukrin och har inget hemma just nu så kan inte testa.
Annars brukar ju marängsmet/vispad äggvita lätt separera sig om man inte använder den omedelbart.
# 27 nåja , det var iallafall det jag menade!
Nej, jag hade inget att mala Sukrinet med, men jag skall köpa Florsockret ( Sukrinvarianten ) såfort Hälsobutiken får in det. Ja, just det! Jag kan tänka mig att Florvarienten passar bäst i maränger med Sukrin.
Oberoende, så kan jag säga att nu finns det ändå litet hopp, berkar det som!
Jag lämnade som sagt för en stund senmarängerna i avstängd ugn med luckan på glänt. Och nu när jag försiktigt kollade, så var det just så hårda som maränger skall vara.
Så jag tog ut dem ur ugnen och smakade på en och - inte så illa!
Visst, den smakade inte exakt som maränger med socker i, men den smakade ändå ganska bra. Förutom att denhär gången kan jag sätta kanske en aning mera Sukrin än jag nu gjorde.
Jag använde alltså 3 äggvitor, 1tsk vaniljsocker ( kanske man kunde sätta litet mera. Jag använder ekologiskt vaniljsocker och kanske att den är litet mildare än icke ekologiskt. ) Sukrin satte jag nu kanske 3msk, men det skall nog vara 3,5 i allafall .. i min smak. Och så 1tsk ättika.
Ja, ugnar kan vara ganska olika och som sagt så har jag elugn och den är bara ca 3år gammal och bra har den varit hittills. Men jag tror faktiskt att jag inte skall ha marängerna i 120 grader, utan allra högst i 100. Inte heller skall jag ha dem så länge som 1tim 15 minuter i ugnen, utan kanske högst 40 minuter och sedan på eftervärme. Så verkade det i allafall denhär gången att skulle vara bättre. Och det skall jag också testa nästa gång.
Ibland får man lov att kämpa litet extra och pröva sig fram, göra misstag och sedan kanske komma på det. Så känns det i allafall just nu. Jag börjar vara ganska nära nu, verkar det som.
Så jag smakade på en till och den var heller inte så illa, kanske t.o.m litet godare än den första. Den tredje smakade sen ännu bättre, för att inte säga hur god den fjärde och femte var. 
Med andra ord: DET FINNS HOPP - SEN OCKSÅ!
Så jätte mycket tack för alla råd och tips! Det hjälpte en hel del. Jag skall också i fortsättningen låta er veta hur det gått.
p.s "Vätskan" rann inte ut mer än litet i början. Och fastän endel var en aning brunaktiga, så smakade de ändå bra.
Hur kommer det sig att björksocker är giftigt för hundar och katter? Hur vet man det? Är det dâ farligt även för människor? Som sagt man bakar ju bara dâ och dâ och om björksocker är godare än Sukrin/Sötin sâ kanske man kan använda det i alla fall..?!
xylitol är en sockeralkohol med en blodsockerpåverkan beydligt större än sukrin så man kan inte ersätta det rakt av. Tror den även hör till de som ger magbiverkningar, dvs måste märkas med "överdriven konsumtion kan ha laxerande effekt" brukar det stå.
De finns många olika sötningsmedel och de har alla olika nackdelar, xylitol är dock mindre påverkan än t ex maltitol som hör till de värre sockeralkoholerna.

Det beror pa deras annorlunda metabolism.
Det ats mycket sockerfritt tuggummi i detta land och tillrackligt manga djur har kommit in till vetkliniker sa man har sett vad det astadkommer och darfor anser att man maste varna. Det varnas ocksa vanligtvis for choklad, vindruvor, torkad frukt, framst russin variationer, avocado och macadamia notter, lok och vitlok. Alla ar giftiga, framkallar seizures eller skadar blodkropparna pa hundar, men inte till samma grad som xylitol.
Jag kanner flera personer som ger sina hundar en liten bit choklad for de klarar av det :0( … och jag kanner till hundar som alskar avocado. Min forsta Airedale, Ursula du Bayou, ALSKADE lok och vitlok … och vindruvor.
Det finns mycket att lasa om effekten av xylitol pa hundar/djur men det mesta jag hittar ar pa engelska, och aven da det verkar som de flesta har pratar/laser engelska tamligen sa obehindrat sa vet jag inte hur accepterat det ar att skicka lankar till engelska texter.
Som en liten resume kan jag saga att 3 bitar xylitolsotat tuggummi kan doda en 25-kg hund pa 30 minuter. Blodtrycket sjunker fort och djupt och overlever hunden anfallen den far, sa blir det ordentliga hjarnskador. Levern blir ocksa skadad ohjalpligt av xylitol.
Ojojojdâ… Ja det verkar ju inte sâ bra, âtminstone inte för djur! Men dâ ser man ju ocksâ att hundar inte ''tâl'' andra livsmedel som ni nämner ovan!