Halsbränna?
Är detta en vanlig biverkning av lchf?
Har börjat fått en jävla halsbränna runt 2 timmar efter måltid senaste veckorna vissa dagar.
Tex nu kl 16 börjar jag hicka och rapar upp en fin liten surboll i halsen.
Det jag åt kl 12 var:
2 ägg med majonäs
200g kyckling
50g vitkål
10g majo
20g creme fraise
Har nog druckit runt 2 liter vatten idag också.
Trodde det hade att göra med kaffet först men provade skippa det ett par dagar och det fortsatte. Dock ej varje dag. 3-4 dagar förra veckan och nu igen idag.
Det brukar ALLTID komma på cirkus 2 timmar efter maten. Är nästan så magen revolterar när den blivit tömd eller nåt annat mystiskt.

Kan det vara så att det är lakotosen i CF:en?…jag kör laktosfri så långt jag kan när det gäller CF, grädde osv..jag är inte laktosintolerant, men jag mår mycket bättre så här…ingen halsbränna och ingen svullen och arbetande mage.
Mjaa tveksamt med tanke på min kost innan denna innehöll runt 1kg kesella per dag och hade inga problem med halsbränna då.
Får väl se om det håller i sig, lurigt är det iallfall.

Jag har me upplevt halsbränna nu när jag börjat med LCHF, antar att det är så i början kanske?
Ah min tjej upplever halsbränna/illamående hon med efter måltider hon med tydligen.
Får väl se om det håller i sig.
Bortsett från det så mår jag kanon iallfall
Jag behövde ta extra saltsyra tabletter i början innan matsmältningen vande sig vid fettet, eventuellt ska man kunna få liknande besvär både vid brist och överskott på saltsyra. Pillren är billiga (om man köper på apoteket) och hjälper inom någon dag eller två om det är problemet man tar 1-3 precis i början på måltid. De heter hypochyllin, de finns men de flesta känner inte till dem de finns vanligen bland den receptbelagda avdelningen så man får fråga, men de är receptfria, ca 60kr för en burk. Behöver dem inte längre, men behövde i några månader. Dock hade jag inte just halsbränna utan andra magkatarr typ besvär, men halsbränna hör ju till kategorin så att säga. Kan vara värt att prova då det är ofarligt.

Jag blev av med min jättejobbiga halsbränna när jag började med LCHF-kost!! Så olika det kan vara….
Ska kika upp saltsyra tabs där, tack för tipset :)

Samma som mig som för emji, jag hade hemsk halsbränna nästan varje dag och har varit utan den i snart ett år förutom en helg då det vart mycket kolisar.
Halsbränna är riktigt "surt" att ha…