Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 10201 ggr
bustas
0

Bortopererad galla!

Har vi någon som opererat bort sin galla och äter enligt LCHF? Min tandläkare (kvinna) här i Litauen blev intresserad av LCHF då hon noterade mitt vikttapp och nu vill hon börja praktisera kosten. Men, hon är orolig för just det faktum att gallan är borta. Finns det erfarenhet från detta bland "gänget"?

nyborjare08
0

Jag har läst om flera som har bortopererad galla och som äter LCHF. Nemas problemas, förutom möjligen att man behöver "sprida ut" fettintaget över dagen. Gallblåsan är ju bara en reservoar som t ex kan pytsa ut större mängder vid behov om man äter mycket fett på en gång. Galla tillverkas ju kontinuerligt av levern.

Gittanglad
0

Inga problem efter galloperationen!

emji
0

Min galla är bortopererad. Jag äter LCHF fullt ut och har inga som helst problem!! Så jag tycker definitivt att hon ska börja med LCHF-kost.

bustas
0

Gittanglad> Vad jag förstår så är du utan gallblåsa. Med tanke på inlägg #1, Är du försiktig med volymen på fettet per intag?

Gittanglad
0

Hej bustas!

Jag tänker inte ens på att jag inte har någon gallblåsa. Jag äter mycket fett och har ofta vispgrädde i maten och till hallon. Jag är glad att slippa ont i magen som jag ofta led av innan jag blev opererad.

bustas
0

Tack alla för snabba svar!

Nu sticker jag och får min nya tand (LCHF fixar inte allt) och gör tandläkaren glad med dessa besked.

TinaNordberg
0

Kan ställa mig till de opererades skara. Utan blåsa, mår bra och frossar i fett.

Men kan berätta att i början , blev min lever överraskad. Då under en period på några veckor var mina "utgifter" riktigt gröna.

Blir ibland lite lös i magen,(då behöver man ju inte sitta så länge på toaSkrattande) ibland åt andra hållet men inget irriterande.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Rostas
0

Opererade bort gallblåsan för 10 år sedan. Blev inte helt bra efter operationen utan reagerade med gallkänningar om jag åt (för mig för mycket) fett. Var lite orolig för detta när jag började med LCHF för 2 månader sedan. Men på det hela taget har det gått över förväntan.

Den största reaktionen fick jag första gången jag provade kokosfett. Då hade jag ont i några timmar. Nu går det bra även med kokosfettet. Några gånger i början blev det akutrace men det har försvunnit, utan att jag har ätit mindre fettportioner eller så. De fettmängder jag äter idag skulle jag aldrig klarat tidigare, men med mycket lågt intag av kolhydrater verkar det fungera.

bustas
0

Det här blir bara bättre och bättre. Tack (g)alla Flört för informationerna. Informerar senare hur det går för min tandläkare.

tankgirl
0

#7  Att "utgifterna" blir gröna kan tyda på att candidan dör i tarmen p.g.a. brist på kolhydrater. Det är en bra sak! Också växlan mellan hård och lös i magen tyder på candida. Vet inte om bortopererad galla kan orsaka samma symptom, men men..