Lchf och kraftig mens?
Hej,
frågan riktar sig nog främst till tjejer/kvinnor :P
Har ätit LCHF i ca 5 veckor nu och mår rätt bra framförallt i magen.
Har PCOS och extrem oregelbunden mens, det kunde ibland gå 8-9 månader mellan.
När jag började med LCHF kom min mens igång och då var den normal och nu nästan exakt en månad efter fick jag det igen men det är en otrolig kraftig blödning denna gång. Behöver byta binda (största nattbindan) varannan timme och på kvällen vågar jag inte sova med binda så då tar jag tampong (stor) men då måste jag ändå ställa klockan och byta var 3e timme för den blir full direkt.
Är det en normal reaktion? Mamma menar att det är bra att blöda mycket för det rensar. Jag vet att det itne är farligt och jag är glad att mensen är regelbunden men jag undrar om det beror på LCHF? Har ni upplevt nåt liknande?
:)

Har du en kraftig blödning så kan det bero på att du har mycket slemhinna som ska ut, så det kan vara som din mamma säger, Avvakta och se hur det utvecklar sig, är mitt råd.

Tack jag ska göra det :)
Jag vet att det inte är farligt tänkte bara om nån annan vart med om samma sak sen de började med LCHF :)
Det brukar ta ett tag för hormonerna att stabilisera sig så det borde bli bättre.
På Apoteket finns annars nåt som heter Cyklo-F som ska minska kraftiga blödningar, kanske nåt att testa…
Fick mycket rikligare mens de första månaderna på LCHF, det blev bättre sedan…. men inte *så* rikligt som du verkar ha det. Om det fortsätter, se till att du får i dig ordentligt med järn.

Tack :) ska gå till apoteket och kolla upp det.
Skulle gissa att det är just hormoner och en rensning. Det stör mig inte jätte mycket för jag brukar blöda kraftig men blev lite fundersam när det vart såå mkt :P Det kommer säkert minska med tiden.

Jag har också mycket mens men för min del är det bättre än innan
då jag tidigare hade mens i ca 10 dagar och nu bara 5.
Jag brukar låna sonens blöjor up&go fungerar kanon, men får ju
tänka på vad man har för kläder dessa dagar… :)
skriv gärna och berätta om cyklon f fungerade för dig, kanske det
är något för mig med.
Lycka till!

Haha smart med blöjorna, måste vara bekvämt? :P
Kommer ju inte använda cyklo-f nu utan måste vänta till nästa mens :)
Har läst lite i fass och vet inte riktigt om jag ska köpa den. Växte upp med att inte ta tabletter och medicin om det inte är absolut nödvändigt så jag gillar inte riktigt att ta tabletter för bekvämlighetens skull, det kanske finns nåt naturligt alternativ? :P Mensen har börjat avta nu så den går att stå ut med. Jag tror inte nästa kommer bli lika mycket :)
Om nästa mens däremot blir lika extrem kommer jag definitivt springa ner till apoteket och köpa och så kan jag ju tala om hur den fungerade om jag kommer ihåg :)
Jag fick också extremt riklig mens när jag hade ätit lchf ett tag. Det slutade med att jag fick låga blodvärden och svimmade en dag i skolan, så jag rekommenderar dig att kolla dina blodvärden.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Jaha ojdå.
Jag ska ändå på provtagning snart då kan jag be dom kolla det också :)
Ja jag har väl ingen kommentar om riklig mens eller inte men jag skulle vilja rekommendera menskopp!
Har använt det i 3 år nu och det var lite knepigt i början men när man väl får till det så att säga så är det så befriande att slippa tamponger och bindor.
hysterektomi funkar mycket bra 

Haha nej tack xD
Läste lite om menskoppen nu, det verkar ju som en bra grej. Brukar nämligen ha ont efter jag använt tamponger så det kanske kan vara nåt att investera i :)

Jag har en menskopp som jag är väldigt nöjd med. Den rymmer ca 2 msk vätska. Har man mycket kraftig blödning så finns det risk att det blöder igenom, eftersom koppen snabbt blir full. Menskoppen är det klart bästa mensskyddet tycker jag. Rekomenderar den varmt.
Jag skulle foresla en textsokning pa forumet. Jag har sjalv hittat minst 11 tradar om riklig mens, mellanblodningar och LCHF. Och tyvarr verkar det inte bara vara nagot overgaende. Men vi far ju hoppas att det ar sa for dig!
#14 Undrar vad för trådar du kommit över då…. har läst på forumet länge och för den stora majoriteten som verkar drabbats av det har det varit just övergående för… Kan dock ta ganska många månader, men övergående om man "håller sig på banan" och inte experimenterar hit och dit.
Fiana
Har hittat foljande tradar nar jag sokte pa "mellanblodningar", har inte orkat lasa riktigt allihop men verkar som om folk sager att det har problem men sedan kommer ingen uppfoljning. Hittade bara en trad som var uppfoljningstrad med 4 svar i.
#16 Kommer det ingen uppföljning så har problemet troligtvis försvunnit. Har man inga problem längre behöver man ju inte fråga nåt mer…
#16 Hinner inte läsa igenom exakt all inlägg i alla de gamla trådarna, men i alla fall senaste året eller så så fort någon skrivit en tråd med det har det varit mängder av svar från flera som råkade ut för det just i början, men att det försvann efter några månader. Mycket, mycket få svar som säger att det inte försvann.
Trådar uppdateras oftast inte om problemet försvann ett antal månader sedan, det är helt enkelt inte så himla lätt att leta reda på gamla trådar man skrev i för länge sedan, för att bemöda sig att skriva att problemet försvann? Sedan är det ju många som hoppar på lchf en tid men inte fortsätter, och aldrig kommer vidare så att det stabiliserar sig, eller i vilket fall inte skriver här igen.
Oavsett ämne är det ganska ovanligt att den uppdateras om det ändrats ett antal månader sedan, men för de som fortfarande skriver så ser man oftast i andra trådar som ett apropå något annat att det ändrats.
Men det vanliga verkar vara just att det är övergående. Men det tar ofta lite tid.
Fiana
Det later rimligt det du skriver.
Sjalv fick jag dock inga problem vid omstallningen till LCHF utan forst 8 manader senare

Jag har mycket rikligare mens nu, klarar mig inte heller på ett skydd en hel natt. Har vait så de 6ggr jag haft mens efter LCHF-start.
Ser det som ngt positivt, att honmonerna är mer i balans och att min kropp fungerar bättre (har pcos).
Hoppas dock det lugnar ner sig liite för dig, är ju lite väl häftigt.
Jag hade som jag tidigare sagt till och från riktigt riklig mens i början av lchf (något jag aldrig haft förut), framförallt första 1-2 dagarna, löste det nattetid med att använda både tampong och binda, men om det är så illa att man ändå måste gå upp på natten och byta? Då kanske man ska söka läkarhjälp, om inte annat borde det ju bli risk för järnbrist?
Men en gång är ju ingen gång, och om du haft väldigt sällan länge så kanske det är bra, men om det fortsätter många cykler…

Tack för alla svar :) Jag ska till gynekologen snart så jag ska passa på att fråga henne. Jag hoppas att detta är övergående :)