TIPS! Köpta köttbullar - 1.5g /100g
Hej!
Hittade igår Familjen Dafgårds "Farfars köttbullar" på Lidl.
De är helt utan tillsatser, dock innehåller de ströbröd vilket gör att det har 1,5 g kolhydrater per 100g, men det tycker jag är helt ok. Visst kan man göra egna köttbullar men ibland orkar man inte.
Köpte en 420 g påse för ca 20 spänn, helt klart värt det. Hatar köpta köttbullar annars för den äckliga konsistensen men dessa hade 87% kötthalt och var enligt mig goda!
Andra köttbulletillverkare brukar ha kring 7-9 g kolhydrater per 100 g. Märket Xtras köttbullar innehåller så lite kött att de inte ens får heta köttbullar, därav det mindre smickrande smeknamnet "Stekbollar".
/Moa
"Stekbollar"! Det var det soligaste jag hört! 
Bra fynd. Det är nog många som vill ta en genväg ibland. Jag tror Dafgårds har bättrat sig rätt betydligt. Någon av deras dirrar var ju i TV tillsammans med hemlige kocken apropå innehållet i deras produkter och lovade bättring. Kul att det inte bara var snack.
Det var ovanligt lågt, nästan så man undrar om de redovisar lite för lågt.
Vet lidl har en annan sort (enebacken?) som ligger runt 4 gram tror jag
Ikeas frysta är också utan tillsatser och till och med straxt under 4 om jag minns rätt inte helt säker men hög kötthalt i alla fall
Har du kvar förpackningen? Skulle du kunna skriva ut innehållsförteckningen?
*nyfiken*
Jag äter nästan aldrig köttbullar eftersom det tar längre tid att göra själv än att bara platta till hamburgare, men dessa verkar faktiskt vara riktigt intressanta.
Edit. Jag såg att de innehåller jäst och rapsolja, inte så farligt men onödigt.
Jag har ätit dessa, inte de frysta, men de färdigstekta i vanlig plastförpackning.
Får nog varna lite för köttbullarna.
När jag äter dem kan jag äta hejdlöst mycket. Trots att ett paket då innehåller 250 gram färdiga köttbullar, vilket kan avrundas till åtminstone 300 gram kött, så vill jag inte hejda mig. Jag brukar ha en övre gräns kring 250 gram kött, om det skall ätas i en portion rakt av. Men det är kört med köttbullarna, den mättnaden är helt sekundär.
Något är skumt, för så starkt reagerar jag inte på spannmål, vilket skulle vara det enda som går att reagera på mig i ingredienslistan, som ser fin ut, det skulle isf vara något skumt i kryddorna.
Farfars bullar är med på sidan Äkta Vara och är enligt dem helt fri från tillsatser. Får nog prova någon gång.
Hm, undrar om inte det är dafgårds som har bl a cevapcici också som har lågt kolhydratinnehåll och inga tillsatser (har dock inte provsmakat).
MimLan, oj, så mycket köttbullar. Jag äter nog max 7st och sällan så många ens en gång de få gånger jag äter köttbullar. Har aldrig varit förtjust i köpebullar med ett undantag - Icas egna, ofrysta sorten. Men de har förmkt kolhydrater :(

Hur är det med mamma scan?? är dom oxo utan tillsater??
#8 Nope
Cevapcici är jättegott om man vill ha något med lite mer kryddigt och med tuggmotstånd. Köpte en påse på CityGross i veckan från en fabrikant som heter www.svenpmatkompaniet.se . 92% kött, 14g protein, 20g fett och bara 1g kolhydrater. Lite potatisfiber och potatisstärkelse men inga E-nummer angivna på förpackningen.
Om Farfars köttbullar..
Står det "jäst" i innehållsförteckningen?? Då undrar jag om det inte skulle kunna misstänkas vara "jästextrakt", d v s Glutamat i dem.
Skulle kunna förklara MimLans upplevelse av att inte kunna sluta..
Men jag kanske är övernojjig.
Som sagt, Farfars köttbullar är OK:at utav äktamat.org och enligt dem själva garanterar det inga tillsatser
Kriterier:
Följande produktinnehåll godtas inte:
- Samtliga tillsatser på E-nummerlistan, med följande undantag: bakpulver (E500, E501, E503) och fruktpektin (E440, ej amiderat) om livsmedelstypen traditionellt innehåller dessa tillsatser
- Samtliga aromämnen utom extrakt
- Industriella ingredienser som traditionellt inte ingår i livsmedlet Exempel: modifierad stärkelse, jästextrakt, bambufibrer
- Vitaminer och andra tillsatta näringsämnen
Cevapcici på Lidl har 97% kötthalt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Hej alla nyfikna! :-)
Hade ett paket till i frysen.
Ingredienser: Gris- och nötkött, lök, ägg, ströbröd (vetemjöl, salt jäst), rapsolja, salt, kryddor.
Kött: 87% Salt: 1,5%
Näringsvärde per 100g:
Engergi: 1050 kJ / 250 kcal
Protein :18g
Kolhydrater: 1,5g
Fett: 19g
Det betyder alltså att det jäst som köttbullarna innehåller kommer från det bröd som smulats till ströbröd, vilket förmodligen inte är så mycket.
/Moa
Aune, jag var in och kikade på din blogg och gjorde en kommentar. Sen försvann den bara. Deletade du den? 
Hemul: Nej, det har jag inte gjort. Läste den och blev jätteglad. Tack.
Kollade bloggen nu och den är kvar? Konstigt.

Låter som bra köttbullar - TS, tack för tipset; och tack Dafgård för att ni börjar byta inriktning från kemiskt junk till riktig mat (ni kommer vinna stora marknadsandelar på det).

Det fins Enebackens köttbollar på Lidl som också har under 5g kh men minns inte riktigt hur mycket det var… (2-3…) och smakar ok för tillfällen när orkar inte laga själv.
Holler med och Civapcici - stekta med svamp och med massa grädde på samt svkätt sojasås- gott!
#16 Nämen vad konstigt. Nu ser jag den också igen. Det var väl nåt som hakade upp sig tillfälligt då. Vad bra! Jag blev orolig att jag utan att inse det formulerat mig dumt på nåt sätt.
Det är Dafgård som gör IKEA:S köttbullar. (i varje fall så går det transporter därifrån till IKEA)
Tack Aune, för tips och innehållsredovisning!
Ovanligt med en bra färdigprodukt. Ska hålla utkik efter den. 
#20 Jepp är nog inte omöjligt att det är samma köttbullar till och med
Det är väl bara att fråga IKEA.
#21 De du köper frysta är definitivt utan - sen är det ju inte 100% säkert att de de serverar i resturangen är samma
84% kött och ingredienslistan : nötkött, griskött, vatten, lök, skorpmjöl(vetemjöl, vatten, salt, jäst), ägg, salt, vitpeppar, kryddpeppar
Jag köpte dessa köttbullar idag och tyckte dom var väldigt goda måste jag säga!!
Perfekt snabbmat för oss som äter lchf!! =)

Finns köttbullar på ICA Maxi i Borås som innehåller 6 g kollis/ 100 g. Kommer inte på vad dom heter nu, men jag brukar köra på dom när man behöver "snabb" mat eller käkar det till frukost med ägg.
Vill ju eg. inte vara sura tanten men har ni tänkt på att köttet inte är varken ursprungsmärkt eller kvalitetstestat? Vi vet ju om tex hamburgare som deklareras med 100% nötkött - att kvaliteten är diskutabel, minst sagt.
Tänker mest på att ni inte ska köpa på er stora mängder så det blir långtidsförvarning i frysen även om det utan vidare är ok att liksom
inte orka laga mat varje dag.

Det finns några frysta köttbullar på Willys som har under 5%, har ingen hemma just nu så jag kan inte kolla innehållet. Blå påse med 500 gr (tror jag). Små och ganska goda bullar.

#29 På vilket sätt anser du att kvaliteten skull vara dålig (härsket, bakterier, utspätt)?
Maskinskrapat från ben - rätt mycket benhinnor kommer med då. Proteininnehållet kanske kan diskuteras då.
Det finns nog en film om det någonstans på internet, såg den ca 3 år sedan.
OBS! JAG PÅSTÅR INTE ATT DET ÄR SÅ I DETTA FALL,
bara att uppmärksamma möjligheten.
Ben och benhinnor är säkert inte onyttigt. Troligen nåt vi mår fint av. Huruvida proteinhalten är helt korrekt eller inte, mår väl vara hänt. Nån procent hit eller dit, liksom, om man jämför med annat strunt man kan köpa, där mjöl/stärkelse/sockerhalten är hög.
Tycker jag..
Har spanat efter di där köttbullarna från Dafgårds, men hittar dem ingen stans här.
Ja hittar inte dessa på Lidl.
Ngn som har Citygross i närheten - kolla där.
Man kan ju kontakta Dafgårds kundtjänst & fråga var de har ngn återförsäljarbutik i din närhet.
http://www.dafgard.se/produtv/dafgards3.nsf/WebFeedbackSTH?OpenForm
---------
Undrar dessutom va de använder för fett att steka dem i?!?!
/L
En fundering till - om kilopriset på färdiga köttbullar är mycket lägre än att köpa 1 kg nötfärs så tycker jag att man ska kolla ingredienserna med misstanke om olika andra fyllnadsämnen eller annat tveksamt. Fortfarande kan man äta det utan att må dåligt någon gång men jag tycker inte att man ska köpa på sig allt för stora lager i tron att man gjort ett fynd, då tycker jag det är mkt bättre att hålla utkik efter KORT DATUM kött, se annan tråd.

Måste säga att jag inte riktigt litar på innehållsförteckningen /närinsvärde-tabellen. "Hela " 87 % kött, vad är resten då? Lite lök och ströbröd kan väl inte komma upp till 13 %? Skulle absolut köpa det nån gång ibland, inte för ofta dock.
Föredrar själv frysta produkter med ca 99 % kött, finns både hamburgare och cevapcic, framför allt i invandrarbutiker (t.ex. Allfrukt i Malmö). Kött, kryddor, punkt….
Men som sagt, är man inte jättestrikt och köper den för ofta så visst är det ok mat.
#37 Vatten och fett? Så jo de stämmer nog ungefär. Har själv alltid i vatten i färsen om jag gör burgare etc. på ren färs och kryddor, brukar bli bättre och saftigare då.
Att köpa frysta produkter med 99% kött blir ju generellt ganska meningslöst att arbeta extra med att hitta. Bara att köpa köttfärs själv och krydda och forma, sen kan man stoppa i frysen om man absolut ska ha det fryst… Då slipper man också insmugglat glutamat/jästextrakt som kan gömma sig under "kryddor" säkerligen ibland.
#36 Kilopris på köttfärs varierar ju oerhört även som konsumentpris, så det säger inte så mycket om vad tillverkaren köper det för.

#38: Jo, det stämmer nog, måste man leta igenom halva stan för att hitta 99 % -iga produkter så är det meningslöst. Menade om man har bägge produkterna tillhands att välja på så bör man ta den med mest kött i. Såklart är det alltid bäst att tillaga maten hemma men jag antar att tipset på färdigköpta köttbullar kom upp pga tidsbrist.