Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 9307 ggr
mrBerry
0

hur strikt LCHF för mig?

Hej!

HUr strick LCHF diet skall jag ha om jag redan innan inte har speciellt sötsug, och har bara 2 kilos övervikt?

jag har gått över till mer kött, gröna grönsaker (tex brocolli, ätror, sparris)  och dumpat bröd, ris och pasta, men äter dock osockrad musli med nötter till frukost tex.

Jag äter fortfarande bönor, ibland rotfrukter.

3 frukter per dag.

Är detta good enough för mig? eller har jag mer att vinna på att dra ner än mer på kolhydrater?

Wildrat
0

Det beror på vad du vill uppnå. Varför vill du äta LCHF?

MatsL
0

Det måste du känna själv. Det är definitivt en mycket bra början och om du inte har några andra besvär räcker det säkert utmärkt.

Zepp
0

Du kanske inte ens behöver äta så att det kallas för LCHF?

Skit samma vad man kallar det, för alla handlar det om att äta essentiell näring i lagom proportioner i lagom portioner, till det energi nog för att du skall orka med dagen.

Din kropp behöver väldigt lite socker o sött för att bygga en frisk kropp iallafall. du är vad du äter, varje cell i din kropp har först passerat din mun.

Så ren ofördärvad mat som inte processats för mycket är en bra grund.

Jag säger som Taubes, slopar man bara alla förädlade processade kolhydrater kan man nog äta de andra i rimliga mängder om man är frisk.

Och då tänker jag främst på rotfrukter, grönsaker och bär.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Leifanders
0

Det låter som att du är i ungefär samma situation som jag är och att du äter i stort sett likadant som jag fast jag äter frukt någon gång ibland bara och ingen müsli. Framförallt har jag plockat bort de stora kolhydratkällorna som pasta, ris och sådant. Ibland blir det dock ett par potatisar, tex när det serverades stekt salt sill med löksås och potatis i restaurangen på jobbet… Glad

Är man inte sjuk eller har ett överdrivet sötsug ser inte jag någon anledning till att köra överdrivet strikt. Jag försöker mer köra på att äta det jag tycker om och det jag mår bra av. Ibland blir det en macka eller 2 också, speciellt om det finns nybakt hemgjort bröd, det är ju brutalt gott.

Däremot märker jag om jag någon dag ger mig hän åt moffandets ädla konst och trycker i mig tex 5 kanelbullar på kanelbullens dag så blir magen rejält upprorisk och jag blir smått bakis dagen efter. Alltså bör jag låta bli sådana utflykter… Skrattande

Det jag vill ha sagt är alltså att jag tycker du gör helt rätt!

Fiana
0

Du har alltid att vinna på att ta bort spannmål, så ta gärna bort müslin.

mrBerry
0

Tack för alla svar.

Orsaken att jag inte vågar gå strikt på LCHF är att jag tror att visst antal fibrer är bra för tarmfloran, och muslin blandar jag med feta nötter och mjölk förstås. Jag äter inte mellanmål och mättnaden håller fram till lunch (speciellt om jag äter ägg till frukost).

En av orsakerna att jag funderar på LCHF är att få ner blodtrycket en aning, det ligger på gränsen. Dessutom midjemåttet, vilket jag redan kommit en bit på vägen.

Ulf-S
0

mrBerry, även om du vill äta fibrer för att gynna tarmfloran är det en bra idé att undvika allt spannmål för hälsans skull.

Eftersom du äter grönsaker, frukt och även rotfrukter får du i dig främst vattenlösliga fibrer, vilket är de fibrer som visat på olika hälsofördelar i studier.

De olösliga fibrerna (som dominerar i spannmål) säljs med hälsoargument som aldrig har påvisats gällande olösliga fibrer. Bluff helt enkelt!

Vill du äta en del kolhydrater är det oerhört mycket bättre att äta grönsaker, rotfrukter, frukt och bär än att äta müsli och andra spannmål.

MimLan
0

#6 Jag kan bara hålla med om vad #7 säger.

Det är mycket viktigt att inse att spannmålsfibrer är dåliga. Samt spannmål i sig. Läs på om lektiner och fytinsyra, t.ex.

Är fibrer viktiga för dig (vilket jag inte tror att de är rent fysiologiskt), så håll dig till vattenlösliga.

mrBerry
0

Aha, det här var nytt för mig, trodde alla fibrer var samma. Skäms

jag får försöka äta mer "engelsk frukost".

Är bönor och linser är ett snäpp bättre än spannmål?

Wildrat
0

#9 Bättre när det gäller fibrer men annars dåligt. Bönor och linser innehåller antinutrienter. Det räcker med fibrer du får från grönsaker och bär, inga andra behövs.

Zepp
0

Vad gäller för bönor och linser är att de skall blötläggas minst ett dygn för att enzymer skall bryta ner de mesta antinutrienterna.

Vad gäller bönor så köper man ju de idag på burk, och då borde själva blötläggningen vara avklarad.

Vad det handlar om.. tror jag iallafall.. är att bönan, linsen är växtens barn och den vill inte bli uppäten, den försvarar sig med kemikalier.

När man blötlägger dem så tror de att det är vår och regn, det är dags att gro, växa upp till en vuxen planta, då behöver kemikalierna bort, brytas ner för växten skall utvecklas på rätt sätt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.