Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8379 ggr
lolis
0

Äntligen goda muffins!!

Äntligen har jag lyckats med muffins!

"Njutarmuffins" 6 st stora

1 ägg

3/4 dl suckrin

1 1/2 dl mandelpulver

1 1/2 msk vetegluten

3/4 tsk bakpulver

vaniljpulver

3/4 dl mjölk eller vatten

25-30 g smält smör

Vispa ägg och suckrin pösigt, blanda torra ingredienser och vänd försiktigt ner i äggsmeten, rör till sist försiktigt ner mjölk och smält smör.  Häll upp i 6 stora muffinsformar.

Grädda 17 minuter  175 grader varmluft

Smaksättning kan som vanligt varieras i det oändliga!

Smaklig måltid!Skrattande

maxis
0

Låter smaskens! Tungan ute

Men vad är vetegluten? Kan man ersätta det med fiberhusk tror du? Gör du i vanliga pappersformar?

lolis
0

Vetegluten hittar du i LCHFbutiken.se, det är tvättat vetemjöl där endast glutenet återstår (11 g kolhydrater per 100 g i detta recept ca 15 g dvs1,7 g kolhydrater + övriga ingrediensers kolhydrater förståss), har inte räknat på det men uppskattningsvis 1,5 kolhydrater per muffins.Gluten binder ihop degen genom att bilda glutentrådar detta gör att muffinsen känns som vanlig deg. Har inte provat med husk men misstänker att koncistensen och smaken blir lite annorlunda, men antalet kolhydrater mindre då husk om jag inte missminner mig inte innehåller några kolhydrater.

lolis
0

Glömde svara på din andra fråga, jag använder stora pappersmuffinsformar som jag sätter i min muffinsform i teflon. Muffinsarna får normal koncistens och släpper lika lätt från pappret som vanliga.

maxis
0

Nu har jag också provat att baka muffins, men gjorde ett litet eget recept.

12 st

100 g smör
1 dl pofiber
1 dl riven kokos
2 msk psylliumfrön
4 ägg
1 tsk bakpulver
ev. smaksättning

Smält smör. Blanda de torra ingredienserna och häll i smöret. Vispa äggen fluffigt och vänd ner dem i blandningen (OBS undvik att blanda för mycket!).

Klicka ut i vanliga muffinsformar. Mitten av ugnen, 175 grader, ca 10 minuter.

De blev supergoda! Precis som vanliga muffins fast inte lika söta! Tungan ute
Jag smaksatte med ca 4 msk kakao, vaniljpulver och ytterst lite sötningsmedel. Nästa gång blir det bitar av mörk choklad i också!

LindaiMalmo
0

Maxis!!

Jag måste prova ditt recept!  Fyller år om 2 veckor och tänkte lyxa på lite extra!!  Tungan ute

Wildrat
0

#4 Dina psylliumfrön, är det hela frön eller malda fröskal som fiberhusk?

maxis
0

Malda fröskal. Var ute efter fiberhusk men hittade bara dessa. Det kanske rentav är samma sak? Glad

[Pennylane1]
0

malda psylliumfröskal är husk ja… malda psylliumfrön, som du skrev, är däremot nåt annat

Monnis
0

Ska prova när jag får tid, gillar muffins Tungan ute