Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1375 ggr
birmalover
0

Protein o njurar

I tidningen idag säger de mer och mer att fett o proteiner är rätt. För mycket kolhydrater fel. Men de har inte forskat tillräckligt än o menar att för mycket protein kan vara farligt för njurarna vad tror ni om det?

NancyAlke
0

Med de proteinmängder som vi äter, 1g/kg kroppsvikt, så är det inte mera än vad "normalkonsumenten" äter… så det är ingen fara för njurarna där inte!!!

Margareta
0

Om jag fattat det rätt är det högprotein-lågkolhydratkost som fått mest kritik just för proteinintaget.

Vi äter ju normalprotein-lågkolhydrat-högfettskost om vi äter LCHF, som de flesta av oss här på sajten äter. Atkins är mer protein och mindre fett än LCHF tror jag (jag lärde mig så i alla fall)

Numer pensionär i Nynäshamn

birmalover
0

Hmm jag har fortfarande mycket att lära om lchf har inte helt klart för mig om kosten, till det mesta har jag men resten får jag läsa på.)

magma
0

Proteinmängden beror nog en del på om man ökar på proteinet mycket för att uppnå mättnad, eller om man ökar på fettet istället. Jag åt i början, innan jag vant mig (och lärt mig vilka mängder det faktiskt handlade om) mer protein än vad jag gör nu. (Har ätit LCHF sedan 23 juli-06) För mig var det en lång startsträcka, om jag uttrycker mig så:)

Men hur resonemanget stämmer, dvs om högproteinkost kan skada njurarna, det vet jag inget om, sorry.

Doc
0

Jag tror inte det finns någon anledning att oroa sig för om njurarna tål rejält med protein, så länge de är någorlunda friska.

Vid rejäl njursvikt kan man behöva minska proteinmängder dock.

holygittan
0

Eftersom jag har diabetes så går jag på hälsoundersökningar varje år. I höstas när jag gick hade jag kört lchf i flera månader och det visade 0 läckage från nurarna och toppen-värden på kolesterol. Anmärkningsvärt mycket "gott" kolesterol enligt min läkare.

Och mina njurar hade haft läckage innan i eftersviterna av svår havandeskapsförgiftning november -05.

gammelmor
0

I rättvisans namn skall väl sägas att Atkins också, åtminstone i textmassan, hade vissa proteinbegränsningar. (Jag har läst Dr Atkins´new diet revolution, daterad 2002.) T ex 3 ägg omelett till frukost, biff 8 oz till lunch, lax 9 oz till middag. Det blir ungefär 99 gram för alla "viktklasser". Att jämföra med 0,8 - 1 gr per kilo kroppsvikt.

Margareta
0

gammelmor: helt rätt jag minns det också, men det dröjde länge innan jag kom så långt… men 99g är rätt mycket för mig som är 162cm kort och har en målvikt kring 65kg eller så… nästan det dubbla och 2g per kilo är för dem som bygger muskler har jag lärt mig och det har jag inte börjat med ännu…

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Så länge man äter fett tillsammans med protein är det ingen fara.

Se på våra vänner innuiterna tex. Deras kost har fungerat utmärkt och gett en superb hälsa i årtusenden.

Att sen expressens kolumnister och livsmedelsverkets professorer inte får det att gå ihop med hur deras egen tallriksmodell ser ut må ju vara hänt..

Enbart protein kan ge problem sk "rabbitstarvation" som kunde drabba småviltjägare som inte fick i sig nog med fett vissa perioder..

gammelmor
0

Det var vad jag menade Margareta. För stora karlar är det kanske lite. Det är väl problemet när man försöker göra tydliga matsedlar. Jag är lite längre än du och äter mellan 40 och 70 g. När jag först plockade bort kolhydraterna åt jag nog enligt Atkins "standardrecept".