Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7316 ggr
MrMox
0

On - Off - On - tar kroppen stryk?

Hur skadligt tror ni det är om man äter strikt LCHF för att sedan under en kort period äta "som vanligt" för att sedan igen äta enligt LCHF? Man kanske är på semester på en plats där det helt enkelt inte går att äta enligt LCHF. Tar kroppen stryk vid omställningarna? Vad säger ni om att man äter mycket kolhydrater en gång i veckan?

LinaIsabell
0

Jag tror kroppen klarar sig. Den är van att anpassa sig efter tillgången på föda, men jag tror du snarare tar stryk. Jag skulle aldrig palla kolhydrater då och då med mitt sockerberoende. 

Jag tror att viktnedgången försämras rejält av att äta mycket kolhydrater en gång i veckan. Nu vet ju inte jag om du vill gå ner i vikt, men om du vill det så är det inget att rekommendera.

Är du på semester och det helt enkelt inte går, ja, då går det ju inte. Man kan ju försöka hitta bra alternativ även om man äter lite mer kolhydrater än normalt under perioden. 

Själv äter jag LCHF och räknar mitt kaloriintag, och vill jag fuska så äter jag mer LCHF-mat än vad jag tänkt. Jag skulle aldrig någonsin fuska genom att äta "förbjuden" mat. Det finns inte i min värld. Jag följer ju inte den kosten, så varför äta därifrån? 

När jag når min normalvikt så har jag dock tänkt fuska kanske 1 gång i månaden eller mer sällan och äta 5-10 godisar eller lite Ben and Jerrys.

karinafp
0

Om du äter "mycket kolhydrater en gång i veckan" kommer din kropp inte att ställa om sig till fettdrift, och fett + kolhydrater = viktökning! Semester är en annan sak, det händer ju inte så ofta, och sedan är det bara att hoppa på LCHF-tåget igen - med omställningsbesvär och allt, i värsta fall. Cool Men det tar betydligt längre tid än en vecka för din kropp att ställa om sig till fettdrift. Som alltid är det en fråga om val här i livet.

Anders-S
0

Sök efter/läs om CKD  Cyklisk Ketogen Diet.  Finns en del som gillar det. Passar förstås inte de som är sockersjuka!