Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8220 ggr
savonit
0

Äta endast kött hur illa?

Hej hur illa (farligt) är det att bara äte kött?
Bland färs 20% fett

Kyckling med skin 18,7%

Är det illa eller dumt, och vad kan jag i så fall äta mera för att fylla på med fett? Föruton sås.

Hur skulle detta funka?

1 kg blandfärs = 2440 kcal

160 g protein = 640 kcal

200 g fett = 1800 kcal

Aniara4
0

Googla "rabbit starvation".

[Pennylane1]
0

smör, kokosfett

savonit
0

Jo men det är just den faktorn jag undrar över.

Men det handlar ju om att få i sig för lite fett i grunden, och då är ju frågan vad är för lite fett?

Mitt energi behov ligger på ca 2800 kcal om jag vill hålla min normalvikt 80 kg.

Jag vill få i mig 2 g protein/kg vikt = 160g protein = 640 kcal

Resten blir alltså fett 240g fett = 2160 kcal

1 kg blandfärs, + 50 gram kokosfett i em äggmjölk kanske.

mikaelj
0

Det går utmärkt.

mikaelj
0

Däremot kanske du kan behöva komplettera med nå'n vitamintablett eller så, verkar lite tveksamt att du får i dig allt du behöver från enbart kött.

Ägg är en mer komplett matkälla.

Vad pratar du om?

isalu507
0

Komplettera med inälvsmat? Lever innehåller mycket bra, inkl. C-vitamin.

Zepp
0

Det är väl det vi kallar för Fakir helt enkelt, man bör kompletera med vitamin och mineral.

Eller så blir det Nocarb, finns ju de som praktiserar det med framgång.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
0

Tack till vettiga svar

Mikaelj: Brukar göra köttfärslimpa med två ägg, även dricka vatten smaksatt av citron, funderar på att börja dricka gran/tall barrs te får se vilket. Detta borde nog täcka större delen av mitt vitamin behov, eller vad tror ni, kanske lite mera ägg?

Isalu507: Lever skall ju vara nyttigt, jag tycker dock det är ganska äckligt, eller snarare läbbigt, troligt vis vet jag bara inte hur gen tillagas på rätt sett. Tips på tillagning av lever.

savonit
0

#7 jo det är ju så, och det känns enkelt att tillaga.
men man har ju hört om sk kaninsvält och så.
Så min fundering är väll hur lite fett man kan äta innan det blir farligt.
Och om jag ligger i risksonen.
Jag hoppas ju att det inte skall vara några problem.

Sålänge man får i sig mera fett än protein borde man väll vara safe?
Sedan givetvis vitaminer.

Wildrat
0

Fet köttfärs behöver inget sällskap, den är fet nog. Kyckling däremot är ganska magert så där behövs nånting till. Likadant med allat annat, lax är fett och behöver inget sällskap, torsk är magert och då passar en fet sås till. Fläskkarré är fett (om man äter fettet) så det kan man äta ensamt, fläskfilé är magert och behöver sällskap osv.

#9 Får du i dig fett (eller kolhydrater) med proteinet så slipper du kaninsvälten.

isalu507
0

Jag är inte heller jätteförtjust i lever, och väljer vitamintabletten istället, men att hacka ner litegrann i t.ex. köttfärslimpa borde väl dölja smaken samtidigt som du får i dig det?

Zepp
0

Altså, det handlar om att du tar större delen av ditt energibehov av fettfritt kött.. protein skall inte vara någon stor del av energiintaget, det skall vara byggstenar för din kropp, energin tar man antingen från fett eller kolhydrater.

Vi är inga äkta rovdjur, vi har en begränsning i hur mycket amoniak vi kan tranportera bort ur blodet.

Men du får altså äta bara fettfritt kött och åtskilliga kilon om dagen, under en längre period.

"Ureacykeln är den process i kroppen som omvandlar skadligt ammoniak till urea som sedan kan lämna kroppen via urinen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln

Äter man för mycket protein får man Dragon breath, man vädrar ut amoniak via lungorna.

"Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein"

http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NellieW
0

Levertips: Jag finfördelar färsk lever i matberedare och blandar i köttfärs. Ca 300 g lever till 800 g färs. Ägg för att hålla ihop smeten och valfri kryddning blir god köttfärslimpa.

Wtn3
0

Äter man fett kött som blandfärs finns det ingen risk för rabbit starvation, långt ifrån, skulle du däremot endast äta tonfisk eller kaninkött (därifrån uttrycket kommer) som i princip innehåller noll fett kan det uppstå. Köttfärs i sig är ju dock inte så vitamineralrikt så komplettering med en bra multivitamin är att föredra. Men rent fördelningsmässigt mellan fett och protein är det utmärkt.

Pasi
0

#14 - varför anser du just köttfärs vara vitamineralfattigt?

Masajkrigare, som åtminstone förr, levde av bara kött verkade inte fara illa - det åt normalt inte malt kött, utan köttbitar, men jag tror knappast det spelar nån roll. Jag tror även att urfarfar hade ont om dessa multivitamintabletter som vi "behöver" äta.
Själv äter jag som sagt kött, fisk, fågel, lite ägg, men lägger till lite smör och grädde för att öka energimängden - har gjort så under mer än 4 år - jag behöver ingen kompletterande vitamintablett (förutom D-vitamin pga breddgraden jag bor på).
Visserligen äter jag nån grönsak ibland för den goda smaken - oftast lite lök, men även tomat om jag nyligen farit till handelsstationen… blomkål under "säsong" (när det är billigt). Även lever då och då även om det ibland går långt mellan gångerna.

Skulle jag ta bort smör och grädde så skulle jag behöva äta mer kött/kyckling, vilket skulle tunna ut plånboken men sannolikt oxå öka mitt vitamineralintag.

Jag tror man ska lämna multivitamintabletterna till dem som behöver dem mest - de som lever på fullkornsbröd, potatis, ketchup, kemiskt godis och läsk.Flört

#13 Det levertipset är väldigt gott.

Annat levertips är magrgaretas kycklinglevermousse.

Wtn3
0

Masajerna konsumerade ju hela djuret, inte bara "köttet". Äter man hela djuret får man såklart i sig varje vitamin och mineral, men hur många gör det idag…