Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 5733 ggr
Sockersjukan
0

MinMat - gör jag rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag försöker använda mig av MinMat men blir så osäker på om jag gör rätt. Idag har jag ätit:

frukost: två lowcarb-bröd med bredbar färskost och hårdost, en bit gurka och en kopp kaffe.

lunch: fiskgryta med fänkål, morötter, räkor och aioli.

middag: tonfiskröra på 200 g tonfisk i vatten med två msk creme fraiche.

Enligt MinMat har jag ätit 1243 kcal och 24,6 g kollisar. Verkar det rimligt? Det låter som väldigt lite kalorier? Och lite för mycket kolhydrater. Jag bifogar även bild på min registrering.

Tacksam för svar!

kaisakavat
0

Det stämmer nog. Det låter inte som om du ätit mycket på det du skrivit upp. Fast du har ju i och för sig inte skrivit mängderna per måltid.

Tror du behöver både mer protein och mer fett.

Kolhydraterna är förstås från brödet och morötterna, samt lite från cf:en, kaffet, gurkan o fänkålet.

Om du vill dra ner på kh, undvik morötterna och brödet.

Wildrat
0

Har du inte ätit nåt fett? 25g kolhydrater, 150g protein och bara 60g fett? Du bör äta minst lika mycket fett som proteinet och kolhydraterna tillsammans, alltså mnst 175g fett. Det är det som fattas.

MimLan
0

Du får justera tänket lite, du verkar vara inne på den mer fettsnåla sidan.

T.ex tonfisken, det är c:a 50 gram protein. Då skall du gärna ha åtmisntone 50 gram fett till. 50 gram fett är lite mer än tre matskedar majonnäs.

Använder du inte fullfeta proteinkällor, så behöver man ofta ägna en tanke åt att lägga till fettkälla.

Sockersjukan
0

Tack för era svar!

Men jag undrar om fettet har något egenvärde? På den här mängden håller jag mig mätt, glad och nöjd hela dagen. Behöver jag verkligen öka på något då?

MimLan
0

#4 Det är inte konstigt om du är mätt, det är ganska mycket protein. Är du väldigt överviktig eller tränar du mycket?

Sockersjukan
0

Nej, jag är varken överviktig eller tränar. Blir det för mycket protein då?

Wtn3
0

Egenvärde och egenvärde, fettet blir nödvändigt för att få energi när man drar ner på kolhydraterna eftersom det inte är någon bra idé att äta så stor andel protein. Protein ska vara byggstenar för musklerna, inte en energikälla, finns ett sjukdomstillstånd kallat rabbit starvation som kan uppstå om man mest äter protein, jag vet inte exakt hur det funkar men det är något med att processen att göra om protein till energi är rätt krävande för kroppen och det går åt mycket vitaminer och mineraler till det, så man kan få bristsjukdomar om man hämtar energin från protein istället för kolhydrater eller fett.

Wildrat
0

#4 Klart att fettet har ett egenvärde, det är ju det som ger kroppen energi när man inte äter kolhydrater. Protein ska man bara äta så det räcker till att reparera kroppen, kolhydrater och/eller fett står för energin. Du ska inte äta protein för att få energi, det är dyrt och kan i längden vara farligt.

1-1,5g protein per kilo kroppsvikt räcker långt om man inte tränar.

Sockersjukan
0

Men, det är väl ändå inga obscena, farliga mängder protein jag får i mig? Kanske för mycket i förhållande till mängden fett. Men fiskgryta till lunch och 200 g tonfisk till middag kan väl inte vara dåligt?

Wildrat
0

#9 Nej, din räddning ligger väl i att du äter väldigt lite mat. Men om kroppen tvingas använda protein till energi så bildas ammoniak som restprodukt och mycket ammoniak under lång tid kan skada njurarna. Äter man dessutom dåligt med kolhydrater och fett så kan man få nåt som kallas "rabbit starvation" och det är livsfarligt.

Sockersjukan
0

#10 Usch, ja det verkar inte särskilt trevligt det där! Jag ska gå och köpa lite fet ost och makadmianötter nu till fredagsmys så får jag upp dagens fettintag. Tack för er hjälp!

Wildrat
0

Äter du kött? Satsa i så fall på att äta kött som är fett så får du automatiskt rätt fördelning. Köttfärs (hälften fläsk, hälften nöt eller nötfärs som innehåller minst 15% fett) är toppen på det viset, där märks inte ens fettet.

Äter du inte kött utan bara fisk så se till att äta fet fisk ofta, lax, makrill osv. Där märks inte heller fettet men man får i sig massor.

labbe52
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag väger 82 kg och är 1.68 cm kan då detta vara ok för mig??

Fett 139 g

protein 68 g

Kolhydrater 12 g

1579 kalorier

Aniara4
0

Bättre, men det är fortfarande lite lite. Kan du öka på proteinet och fettet lite till utan att öka kolhydraterna så vore det bra!

Wtn3
0

68 gram protein räcker om du är inaktiv, men att gå upp mot 80-100 skulle inte skada, kan vara bra med lite marginal.

12 gram kolhydrater är ett intag de flesta tål, så de nivåerna behöver du bara minska om resultat uteblir under ett långt tag.

Kalorinivån är svårt att säga, man ska lyssna på kroppen, blir du mätt på det kaloriintaget så är det okej, men var inte rädd för att äta mer (främst fett) om du skulle känna dig hungrig på kvällen eller mellan måltiderna.

Sockersjukan
0

#12 Jag äter inte kött men hemskt gärna fisk. Lax är en favorit. Makrill ska jag testa. Det verkar vara en LCHF-favorit!

Wildrat
0

#16 Makrill finns i frysdisken också, i likadana paket som torsken. Har dock aldrig tillagat sån men ska testa nån gång. Annars köper jag ibland varmrökt makrill från fiskbilen, helst filéer då den hela fisken innehåller väldigt mycket ben.

Wtn3
0

Ersätter du torsk och tonfisk med lax/makrill/sill får du en mycket bättre fördelning av maten, troligen är det den enda justeringen du behöver göra för att maten ska bli bra eftersom du inte är överviktig.

kaisakavat
0

Förlåt, jag missade din minmatbild när jag skrev i #1. (virrig)   Du har säkert redan bortsett från den kommentaren, men om inte, gör det nu! Tungan ute

Fast jag vidhåller att totalmängden energi var för liten.

Hursomhelst: Undrar lite, hur det kan bli hela 149 g protein.. Fiskgrytan innehåller ju av annat utom fisk, eller..? "Grönsaker och troligen en del vätska.. Provregistrerade lite översiktligt det du skrivit upp, men kom bara upp i 149 g protein om jag räknar hela grytans vikt som fisk.. Obestämd

Det är inte säkert att jag är rätt ute här, men jag funderar.. Din fråga gällde ju från början, ifall du gör rätt i minmat:

Var lite observant när du registrerar in egna maträtter i minmat. Ibland har jag märkt att det blir fel värden när jag använder de "egna" rätterna, trots att jag tror mig ha registrerat in dem efter konstens alla regler. I slutänden kan det hursomhelst leda till helt fel siffror i sammanställningen.