Ätstörning och lchf
Började skriva i en annan tråd, men insåg att jag har mer funderingar än jag trodde och kanske inte ska sno någon annans tråd…
Jag lider av ätstörning sen många år tillbaka. Jag har aldrig varit särskilt fokuserad på vikt utan använt hetsätning och kräkning som ett sätt att hantera min ångest.
För ett par år sen gick jag ner 17 kilo med GI metoden men pga tråkigheter i livet återvände hetsätningen för ett år sen starkare än nånsin. På bara ett år har jag gått upp mer än de 17 kilo jag gick ner.
Men nu håller livet så smått på att hamna på rätt köl igen och jag började mitt lchf liv igår.
Men jag har mycket funderingar och är rädd att det ska bli fel iom ätstörningen. Därför skriver jag här och hoppas på lite tips.
Som någon skrev i den andra tråden kan det va bra att inte fokusera på gram och det är inget problem för mig. Det är jag alldeles för odisciplinerad för
Däremot ser jag att många skriver att man ska lyssna på kroppen och bara äta när man är hungrig osv. Och där har jag ett stort problem. Till följd av ätstörningen är mina hungerkänslor helt ur spel. Kan gå många timmar utan att känna att jag är hungrig och sen när jag väl äter har jag svårt att veta när jag ska sluta för jag känner inte när jag blir mätt. När jag äter borta sneglar jag alltid på andras tallrikar för att se hur mycket man ska ta, för SJÄLV HAR JAG INGEN ANING!!!
Hm. det här blev ett galet långt inlägg… hoppas nån orkat läsa…
Hur ska jag få rätsida på dethär med hunger och mättnadskänslor?
Är det nåt som kommer så småningom med lchf eller har nån nåt tips på vad jag bör tänka på?
Jag har också ätstörning (BED) men slutade hetsäta nästa helt när jag började med LCHF. Men jag hade också svårt med portionsstorleken när jag har rubbade hunger och mättnadskänslor. Jag gick upp 7 kg på LCHF och det enda som funkar för mig är att kombinera LCHF med Viktväktarna. Alltså räkna points men låta bli kolhydrater. Gått ner 4 kg nu på 4 v.

hej!
Har precis som du flera år med hetsätning/kräkning bakom mig och det är fortfarande inte bra med mättnads- och hungersignaler . Det gör att jag egentligen inte vet hur mycket jag ska äta då jag inte känner att jag är mätt förrän jag är för mätt. Jag har försökt lösa det genom att inte vänta tills jag blir hungrig utan att äta på mer regelbundna tider. Finessen med LCHF är ju att lyssna på kroppens signaler, men om man inte har ordentliga signaler så får man ju ta till klockan istället. Detta trots att jag i februari ätit LCHF i två år. Kroppen tar tid att läka och bli bra, men man får inte ge upp.
Och ärligt, så är inte LCHF ett guddsäntmirakel, men det är det enda jag nånsin testat som fungerat! jag har inte blivit helt frisk, MEN jag har blivit så otroligt mycket bättre! När jag äter så här, med riktig näringsrik mat snarare än tomma kolhydratkalorier är ångesten nästan obefintlig och när den kommer krypande går det att hantera! Jag trodde inte det var sant när jag började äta LCHF och det plötsligt gått en månad utan att jag satt där över toan med fingrarna i halsen och nu händer det så gott som aldrig längre, kanske bara tre-fyra gånger det senaste året. Hoppas det blir så för dig med!

Välkommen hit!
Jag har ätstörningar i form av överätning växlat med perioder av svält, har dock aldrig kräkts.
Har dock under mina hetsätningsperioder kunnat stoppa i mig så mcyekt mat att jag tvingats ligga blick stilla i timmar för att INTE kräkas, har annan ångest kopplad till just kräkningar…..
Jag förstår precis vad du menar med att kroppens egna signaler är ur spel.. jag klarar mig bra utan mat i dagar :S
När jag började med LCHF så bestämde jag mig för att äta protein motsvarande en vanlig portion = tex en kycklingfilé, en ordentlig bit lax, tre köttfärsbiffar och kombinera detta med fet sås och lite grönsaker. Började nästan direkt äta på assietter pga att det blir en lagom portion och åt efter klockan frukost, lunch på jobbet och middag på kvällen.
Nu efter fem månader fungerar kroppen bättre jag har gått ner och äter nu två rejäla mål om dagen dock fortfarande på assiett (har inte jättesmå assietter).
Lycka till och hoppas du kommer må bra!
Det där med Assiett är ju helt toppen.
Själv har jag ingen ätstörning, men ögonen vill gärna ha mer än vad som behövs. En assiett är således ett mycket bra hjälpmedel. Ett annat bra tips är att äta efter klockan, som du redan fått tips om.
Jag hoppas att det kommer att gå bra för dig.
Peppkramar i massor
Tack så jättemycket för era svar! Assiett var verkligen en toppenidé, det ska jag testa och som ni säger är det nog bra att gå mer efter klockan än efter vad kroppen säger, eftersom den oftast inte säger nånting förrän det är för sent…
Kul att höra att ni mår bättre av lchf. Det gör mig peppad!
Tar tacksamt emot fler tips
Jag har också haft problem med flera olika sorters ätstörningar som rubbat hungerkänslor och mättnadskänslor.
Nu, efter en månad med LCHF, börjar jag få lite ordning på dem! Det känns underbart.
Förut gjorde jag alltid extra mat för säkerhets skull - som jag åt upp. Men nu gör jag hellre lite mindre och kompletterar med något annat om jag fortfarande är hungrig. Det är bra att man inte äter mackor och nudlar och sånt som går alltför fort att slänga i sig. Mättnadskänslan kommer snabbare och starkare när man äter feta saker.
1. Försök äta regelbundet till en början. Frukost, lunch, middag.
2. Gör stora sallader och laga bara mat till den måltiden du ska äta just då. Känner du dig hungrig (och inte bara omätt) en stund efter maten kan du alltid ta lite sallad eller ost.
3. Kolla på recept om du är osäker på hur mycket du "bör" äta. Efter ett tag kommer det ge sig.
Lycka till, hoppas det går lika bra för dig som det gjort för mig!
Här är en till! Har haft bulimi i 25 år.
I början fick jag hetsätningsattacker och vräkte i mig( dock utan att kräkas) - men impulsen/behovet har i princip försvunnit efter några månaders LCHF-kost. När jag slipper blodsockersvängningarna får jag inga attacker uppenbarligen.
Portionsstorlek och hunger/mättnad är svårt för mig med. Ett av mina mål m LCHF är att gå ned i vikt så jag har gjort så här:
Äter 3 mål om dagen.
Håller mig inom 1600-2000 kcal per dag. Då kan jag äta mig nöjd varje mål och ändå gå ned i vikt har jag märkt. ca 0,5 kg/vecka
Klarar inte att äta fritt då jag kanske inte direkt hetsäter men helt klart överäter - nötter, grädde, bär, ost o dyl.
Lycka till - hoppas att livet blir lättare m LCHF för dig också!
Jag har också insett att jag har ingen koll på vad som är 'lagom' och om jag äter kolhydratrik mat kan jag nästan inte sluta utan äter tills jag är proppmätt och kräks inte.
Lättare att äta mindre mängd mat på LCHF helt klart.
Nu har jag varit igång en vecka! Det går både bra och dåligt måste jag säga. Första dagarna gick jättebra, då var jag så peppad och åt verkligen bra mat och ingen hetsätning. Senaste två dagarna har varit lite sämre, har ätit bra mat på dagarna, men på kvällen blir jag ju så galet sugen på ALLT.
Igår kväll fick jag nån knäppa och köpte hetsätningsmat, när jag egentligen bara skulle köpa ägg. Vräkte i mig direkt jag kom hem, men började må illa ganska snabbt och åt inte så galet mycket som jag kunnat göra… kräktes dock upp det vilket var ett bakslag
Men nu är det nya tag… jag får förlåta mig själv och gå vidare…

Det tar tid att ställa om mentalt, men ju längre perioder du kan vara spyfri, desto bättre och lättare kommer det att gå. Kämpa vidare !!
Hur känner du dig dem dagar då du lyckas hålla dig undan hetsätningen? Kommer ångest fram eller andra känslor?
Ja, hetsätningen har ju länge varit det främsta sättet för mig att reglera känslor och dämpa ångest… slippa tänka… Men har dock mått bättre sen ett par månader. Har inte alls samma ångest som förut, men jag är ju så van att ta till ätandet så fort nåt känns jobbigt så det tar tid att liksom bli av med den reflexen.
Skönt att få skriva några rader här och tack för svar:)
Hej selma! har du nån kläm på hur det kom sig att du fick din knäppa?
Jag har ingen erfarenhet av bulimi, men har hetsätit så jag kräkts ofrivilligt ett par gånger…pendlat mycket i vikt under bra perioder och dåliga perioder. på senare tid har det hänt om jag ätit gluten efter att ha undvikit det under ett par veckor
meen rätt som det är kan det hända att jag får en knäppa - oftast på helgerna då jag går ifrån skolrutin och matplan.. jag jobbar på det och jag tror att det går bäst när man vaknar med inställningen "idag ska jag vara sockerfri, idag ska jag äta lagom mycket mat och det kommer att bli en bra dag".
Det är de dagar jag vaknar utan någon plan, dagsrutin eller en inställning om hur jag ska äta som det blir halt framåt dagen.
Jag planerar gärna och mycket och något jag tycker är rätt skönt är att äta SAMMA sak varje dag - jag testade att bara äta ägg och smör under en period (en vecka). Det var väldigt nyttigt för jag insåg att jag behövde äta mer än jag hade gissat på först. Det var skönt att slippa tänka på "vad ska jag äta idag?" och istället tänka mer "nu är det dags att ge kroppen bränsle." När jag sedan blev rättså sugen på ost och kött var ju inte det ett nederlag, för det var inte samma sug som sockersug, eller sug efter att få äta.
Ägg överäter jag aldrig, så det kan jag ha hur mycket som helst av i kylen. hårdost däremot funkar inte lika bra så det har jag aldrig hemma numera tyvärr eftersom jag har lite för stor erfarenhet att hyvla ost direkt ur kylen och äta ståendes…snabbt, utan att smaka. Men jag tror det är en massa olika bitar - HUR man äter, Varför man äter, vad man har för inställning, etc. Om det är någon som har något litteraturtips som har med detta att göra tar jag gärna emot det. :)
Lycka till med resten av veckan!! :)
Tack för ditt inlägg annalinnea! När jag läste det insåg jag att det där med planeringen kan va en liten bov. Onsdag tom söndag förra veckan hade jag gjort en matplanering för alla dagarna och det var jätteskönt att bara kunna kika på den så visste jag vad jag skulle äta. I söndags var jag trött och gjorde aldrig någon planering för denna vecka så med min bristande rutin och oförmåga att "komma ihåg" att äta har jag gått sen i måndags och såklart väntat alldeles för länge med att äta ochdärför blivit på tok för hungrig och inte kunnat kontrollera mitt ätande.
Så nu ska det planeras för resten av veckan! Tack för uppenbarelsen!
Här kommer ännu en med ätstörningar i bagaget. Har alltid haft ett konstigt förhållande till mat. Var anorektisk en period och har hetsätit en del men aldrig kräkts. Har precis som någon ovan nämnde annan ångest kopplad till just kräkningar. Har ätit LCHF 1½ år, och kan fortfarande få ryck där jag proppar i mig mat. Men skillnaden är att jag proppar i mig LCHF-mat, så ångesten efteråt blir inte alls lika stor som den blev tidigare. Det älskar jag mest med LCHF, att kunna äta mig mätt utan att få dåligt samvete eller ångest efteråt!
Kämpa på! Kram!
Jag kan tipsa om en bok som heter "gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi" av Lisbeth Stahre. Den handlar om… tja, som det låter! :) Egentligen känns detta "gå ner i vikt" som en felsyftning, jag har läst en del i boken och det handlar mer om varför man äter fel, inte just att man väger för mycket.
http://www.bokus.com/bok/9789172320925/ga-ner-i-vikt-med-kognitiv-beteendeterapi/?pt=same_author
Det är ett kbt-program man går igenom med hjälp av boken, först kartlägga sitt ätande och framförallt KÄNSLORNA om uppkommer i samband med detta, för att sen lära sig hantera känslorna utan mat. Sen finns det ett kostprogram att följa också, tror det är typ lågkalorikost, men den biten har jag inte brytt mig om alls.
Kollade efter boken nu och hittade då en till av samma författare, har inte läst den men det låter som att det kan vara nåt! :)
Jag gillar också "sockerbomben" av Bitten Jonsson jättemycket, men den handlar ju inte om känslor på det sättet.
Lycka till!
Tack så mycket Skrufs!! Jag pallrar mig till bibblan imorgon då!
Låter intressant Skrufs!!! Ska kolla på det
#13 Fördelen med att göra ett storkok åtminstone varannan vecka är att det är enkelt att ha en hög med färdiga portioner i frysen, som det bara är att ta av utan att fundera.