Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9353 ggr
ninni-s
0

Mår så konstigt...

och jag vet eller fattar inte varför.

Tror att jag kanske äter för lite mat men om jag ska gå på mina hungerkänslor så är det inte mera.

Jag slutar äta när jag känner att jag inte är hungrig längre. Just nu har jag börjat med att äta 3 ggr om dagen istället för 2 för att se om det är bättre. Har även börjat träna ganska mkt. Har tränat 5 ggr denna veckan och det är både kondition och styrka.

Men efter träningen så mår jag oftast illa och inte alls hungrig fast min man är vrålhungrig. Men illa måendet kommer inte bara vid träning är där även annars ibland. Sen så låter min mage ganska mkt vet inte hur jag ska beskriva ljudet men min hund som äter lite kolhydrater med hennes mage låter likadant :)

Nu gjorde jag ett avsteg i tisdags. Direkt efter styrketräning så åt vi hamburgare och ca 30 min efter gick jag ut och sprang med vovven. Tycker att jag borde förbränt de kollisar jag fick i mej men ikke sa nicke gick genast upp 1½ kilo. Samtidigt tog jag även en metformin tablett men den verkar inte heller gjort nån nytta.

Jag är jätte insulinresistent tror jag eller jag måste vara det. Men vad ska jag göra om jag inte är hungrig jag kan ju inte äta bara för att eller som SSS säger äter du  när du inte är hungrig så  kommer du alltid att förbli en tjockis….

Sen så är jag lite små skakis en hel del med.

Jag hoppas ni förstår det jag försöker få fram :)

Trevlig helg alla visa människor här på Kif!!!

Zepp
0

Hur länge har du ätit LCHF?

Så det inte handlar om de klassiska övergångsbesvären.

Annars kan man säga som så, att efter träning är man normalt sett ohungrig, såvitt man inte är en sockergris.. då är man vrålhungrig efter träning.

Handlar om att när du utövar fysisk ansträngning så ökar energinivåerna i blodet och det är alltid en viss fördröjning innan de sjunker.. man brukar skylla glukagonet för den effekten.

Nu är det just ingen "effekt" utan det är så det skall vara, men om du är diabetisk så fungerar ju saker och ting lite sämre för dig, det blir ingen lika exakt reglering som för friska, och glukagon i lite större mängder ger illamående.

Man kan tänka sig att man anpassar träningen lite, framförallt kräver fettdrift en längre uppvärmning.. och man kan även tänka sig att du skall trappa ner på slutet, för att energinivåerna och glukagonet skall hinna sjunka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ninni-s
0

jag åt Lchf i våras och tappa bort mej lite i somras men är på banan igen sen slutet av aug.

Fick veta i sept att jag är typ 2.

en av tränarna på gymmet är på mej hela tiden och säger att jag måste fylla på med kollisar när jag kommer hem och att hjärnan inte funkar utan dom. jag har inte gått in i diskution med henne om det utan slår dövörat till bara. Personen i fråga driver en av de mest besökta bloggarna om träning och kost tydligen.

Men är det så Zepp att jag inte kan göra nån utsvävning när jag är insulinresistent`?

Jag har läst här innan att det finns folk som "botat" med att äta massa dvitamin och detta gör jag 4000 (vet inte vad enheten heter men är väl 50 mg/ tablett eller nått sånt och jag tar 2 st om dagen) om dagen.

Du är väl själv insulinresisten eller var varit eller har jag fel?

Zepp
0

Jag är troligtvis inte insulinresistent, tål en hel del kolhydrater utan större problem än att aptiten ökar.

Troligtvvis är det just det du har problem med. altså att hantera kolhydrater över huvud taget, såvitt de inte är långsamma och i små mängder. det är något du får undersöka.. tex med en blodsockermätare.

Hela iden med kolhydratladnning bygger på en tro att vi alla äter en massa kolhydrater.. fast skrapar man lite på ytan så inser alla säkert att de flesta lever både på fett och kolhydrater.

Kolhydrater är snabb energi som vi lätt kan tillgodogöra oss, men är man insulinresistent är det just där problemet ligger.. att hantera kolhydraterna.

Du får fråga "idioten" om denne tror det är såå nyttigt för en diabetiker att inmundiga socker i vilken form det månde vara.

Det är så här att D-vitamin i själva verket fungerar som ett hormon i kroppen, det är viktigt för många processer, imunförsvar, kalciumomsättning, minerlaiserin av ben osv, här i kalla norden har vi ofta låga nivåer av detta viktiga vitamin, det skadar inte att ta sådana eller att äta föda med hög halt, tex ägg.

Har man tillräckliga nivåer lär det knappast förbättra något.

Fiana
0

Ibland är det så enkelt som att hungersignalerna visar sig lite annorlunda på LCHF, just med illamående, svaghet, darrighet etc. För in i t ex MinMat och se efter om totala mängderna är vettiga så du kan utesluta att du faktiskt äter lite för lite.

Fiana
1

Förresten, om du åt hamburgare med brödet, jag svullnar upp av massor bunden vätska av just bröd. Kan fuska hur mycket som helst med potatis och saker med socker i utan särskilt drastiska omedelbara effekter, men en hamburgare med bröd då är jag synligt svullen även om handleder osv. Inte helt säkert vad som blir speciellt med brödet då jag tål att t ex baka med vetegluten utan det problemet.

Wildrat
0

Jag tror också att viktuppgången efter hmburgaren var vatten, inte fett.

Illamåendet efter träningen är hunger som gått för långt. Testa att äta nåt precis innan träningen och se om det blir bättre. Lite bacon, makrillfilé, ägg, ölkorv, nötter eller en proteinshake utan en massa kolhydrater borde räcka. Ät mat när du kommer hem.

Eftersom du ätit LCHF ganska kort tid så kan det vara så att din omställning i kroppen inte är klar än. Den tar olika lång tid för olika människor och har man prolem med kroppen tar den ofta längre tid. I mitt fall var det extremt, jag har ämnesomsättningsproblem och det tog tio månader innan all omställning var gjord.

ninni-s
0

tack för alla svar.

Jag har testat att äta innan men mår ändå illa efter träning men jag kan även må illa ibland utan träning. Vet inte vad det är för nått.

Om jag bara gick upp i vatten så borde väl vätskan kissas ut på några dygn mina 1½ sitter som berg även idag lördag. Hamburgaren intogs i tisdags….

Blir så less men jag trodde verkligen, var ju ett litet expriment med att när man tränat hårt så ska förbränningen vara på topp. men kanske är så på lchf och när man är insulinresistent.

Går det att bli fri någonsin från insulinresistenten?

Det som känns så tröstlöst när man tränar och tränar och rör på sej men när vågen ändå inte går neråt så vill man ju bara tänka äsch va spelar det för roll och bara slänga in all tänkbar skit för allt är endå åt helvete…… MEN NEJ JAG SKA VARA STARK och låta bli…

Men igår kväll satt jag på ett litet kalas och det serverades 2 tårtor och bullar och kakor och popcorn och ostbågar och jag var stark titta inte ens på grejerna och jag måste nog erkänna att jag var inte ens sugen!!!

MimLan
0

#7 Är du så känslig för insulinpåslag får du fråga dig om det är vettigt med det sätt du tränar på. Träning stressar kroppen vilket ger insulinpåslag.

Och hur vet du att de där 1,5 kilona handlar om fettvikt? Är det så omöjligt att det kan handla om muskelvikt? Någonstans måste din styrketräning ge mer muskler.

Zepp
0

Fördelen med träning för diabetiker är främst att insulinkänsligheten ökar, det behövs med andra ord mindre insulin för samma jobb och blodsockret sjunker snabbare.. förutom att det är hälsosamt i övrigt att träna.

Fysisk aktivitet ökar antalet glukostransportkanaler i cellerna, som ett svar på ansträngningen under en längre period.

Insulinresistens hos diabetiker handlar om enligt senaste vetenskapliga teorier, om att signalsystemen i cellerna som skall reagera på insulinet är fördärvat.. man forskar en hel del på just detta numera.

Huvudhypotesen är att systemet är skadat på grund av inflamationer inne i cellen, som man känner dåligt till.

http://courses.ki.se/ltinfl.pdf?node=201426

ninni-s
0

Ja kanske det har lite med muskler att göra men jag försöker att inte träna för höga vikter och kör mkt kondition som spinning mm.

Fast vikten fanns inte på morgonen på tisdagen men fanns där på onsdag morgon så jag tror ändå att det har med hamburgaren att göra.

Men nått som jag märker som blivit bättre är iaf min astma som har stoppat med en del med kondition men känns mkt bättre nu. Det piper inte i lungorna vid ansträngning på samma sätt längre :)

MimLan
0

#10 Hellre styrka än kondition. Och tunga vikter i korta pass.

ninni-s
0

Mimlan.

Eftersom jag har en massa övervikt så vill jag inte bygga för mkt muskler under allt fett för då ser man ju ännu större ut och det vill jag ju inte..

Men ska jag träna mkt eller inte. Kanske 3 dagar räcker i veckan?

Zepp
0

Det är ingen risk för att du en morgon vakanar upp och ser ut som en bodybuilder, det krävs betydligt hårdare träning i många år för det och som kvinna har man hormonerna emot sig.

I bästa fall får du en fastare kropp, bättre hållning, ökad insulinkänslighet iomed att du får större glykogendepåer, och en bättre styrka och uthållighet vilket brukar kännas skönt i vardagen.

MimLan
0

#13 Som Zepp nämner är det inget du behöver fundera över.

Däremot bör du fundera på vad för träning som ger minst kortisolpåslag (och därmed minst insulinpåslag) av det du kan tänka dig att göra. Det blir insensiva styrketräningspass framför kondition.

Escale
0

Du skulle kunna testa att skära ner lite på träningen och se om det kan bidra till att du inte mår illa. Kanske stressar du din kropp för mycket? Kankse borde du skära ner lite och sedan eventuellt så småningom trappa upp träningen igen? Själv tror jag man behöver hitta sin egen balans av att vara snäll mot sig själv och samtidigt röra på sig och inte bli en soffpotatis.

Sedan - att man mår illa kan bero på mycket, till exempel mellangärdesbrock som jag har. Jag mår inte själv illa av det, men jag vet att man kan göra det. Likaså om man är stressad kan man må illa.

ninni-s
0

Ja jag styrketränar 2 gr i v och kondition 1 dag i v. Sen blir det ju lite prommisar med hunden…

Tror att det kan väl vara ett vettigt upplägg eller vad säger ni?

En typisk dag för mej i matintag är följande

Totalt intag Fett: 163g Protein: 71g Kolhydrater: 9g 1774

Totalt intag Fett: 149g Protein: 68g Kolhydrater: 3g

1617

Ja ibland kommer jag upp i 20 g kolhydrater men ganska ovanligt.

Men ibland vill jag unna mej lite hallon och grädde eller en liten bit mörk choklad minst 70% typ på helgen och även lite nötter kan det bli på helgen….

Jag åt lite Chokladmousse med lite färska hallon igår och vågen har ökat ännu mera nu ca 2½ kg. känns ju sådär… Men ska iväg till gymmet snart får vi väl se.

Tilläggas ska kanske göras att jag äter metformintabletter 2-3 tabletter om dagen. Men verkar inte göra nån nytta alls ju :(

Wildrat
0

#16 Du äter lite för lite protein och jag tror du kanske borde äta lite mer kolhydrater. Som jag skrev innan så är det inte säkert att din omställning i kroppen är klar ännu och många har då svårt att vara riktigt strikta med kolhydraterna utan att kroppen protesterar med tex illamående. Öka till 20-25g kolhydrater per dag i en månad eller två och testa sen att strikta till det igen så går det säkert bättre.

ninni-s
0

Wildrat: jag tål ju inte kollisarna.. så jag borde väl dra ner på dom istället?

har ju dessutom typ 2.

Sen säger dom ju att man ska äta 1-2 gram protein på sin önskade vikt så jag ligger ju ganska högt där med och om jag äter för mkt protein så omvandlas det ju till glukos iaf.

Fasen jag blir inte klok på allt Skrattande

Zepp: tack för din länk men fasen man känner sej ju inte speciellt smart när man läser den hehe

Zepp
0

Om vi skall se till kosten och bortse från allt annat som kan leda till illamående.

Ja förutom medecin då, de kan oxå göra att man blir illamående, tex Metformin.

Iallafall, för lite och för mycket mat, för lite och för mycket kolhydrater, för lite och för mycket fett, är alla sånt som kan göra en illamående.

Flera diabetiker har försökt nolla kolhydraterna men gått upp efter att de mått allt för dåligt, det är sanolikt en avvägning och en annpassning som kan ta en del tid.

Vid hastig neddragning av kolhydraterna minskar insulinet radikalt och de andra ökar lika radikalt för höja blodsocker, öka lipolysen, starta glukoneogenesen och ketosen.

Det är till stora delar samma hormoner som frisätts vid kraftig ansträngning, trauma, panik, fara för livet och en del psykiska tillstånd.

De har helt enkelt den funktionen att höja energinivåerna i blodet för flykt eller kamp och hur man mår under tiden är av underordnad betydelse, tvärt om kan det vara bra att inte tänka och känna efter för mycket och följa sina instinkter för överlevnad.. iallafall om vi hade levt kvar som jägare på savannen.

Med tanke på att flera diabetiker fått höja sitt kolhydratintag för att må bra så antar jag att man behöver ta det mer steg för steg och när väl kroppen aklimatiserat sig på en ny nivå kan man testa att sänka ytterligare lite.

Man kan fundera lite om det egentligen är någon skillnad mellan 9 gram eller 20 gram kolhydrater, det är något du får testa med en blodsockermätare.

Och med de nivåerna så befinner du dig fortfarande i en kraftig ketos, frågan är egentligen hur ditt blodsocker reagerar.. så länge ditt korttids och långtidssocker ligger väl inom ramarna så allt bra.

Wildrat
0

1-2g protein per önskat kilo vikt, vill du alltså väga 35kg? Om du har stor skillnad mellan önskad vikt och faktisk vikt så kan det iaf bli för lite.

Räkna 0,8-1g per kg faktisk vikt så kanske det blir bättre men eftersom du rör på dig ganska mycket kan du med gott samvete ligga på 1-1,5g protein per kilo faktiskt vikt. Enligt beräkningar här måste man äta flera kilo kött om dagen för att kroppen ska producera mycket kolhydrater av proteinet.

20g kolisar är fortfarande tämligen strikt och jag sa att du skulle höja en tid bara, sen kan du sänka igen. Men ät bra kolhydrater, alltså INTE spannmål och helst inte mycket mjölkprodukter. Många, särskilt diabetiker, reagerar på mjölkprotein som att de fått i sig kolhydrater.

Ät fett kött (fisk, ägg) och grönsaker, krydda med lite mjölkprodukter. Basera aldrig en måltid på mjölkprodukter så ska det gå bra.

ninni-s
0

Nja jag har väl legat lite över 1 g protein på önskad vikt 65 kg.

Men jag ska höja lite får vi se.

Jag gick ner en del när jag träna för några år sen men då var det ju på lågfettkost och en massa tung styrketräning.

Jag tänkte skita i metforminet denna v och se vad som händer. Allt är ju så nytt med typ 2 för mej.

Träna gör jag nu 3 gånger i veckan och tänkte att det kan vara en lagom nivå.

Kan nån rek nått bra proteinpulver som man kanske kan komplitera med som inte har så mkt kolhydrater i. Jag har nått hemma men det är 4 g kollisar per portion. Är inte det lite mkt?

Zepp
0

Eh.. det bästa är köttfärs.. proteinpulver är väl sådant som får blodsockret att åka jojo?

trollius
0

Du hade väl börjat använda metmorfin nyligen? I så fall verkar både nedsatt aptit och illamående vara biverkningar.

Från Fass:

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Metformin Meda orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 användare av 10): mag-tarmbesvär, som illamående och kräkningar, buksmärtor, nedsatt aptit, och diarré.

Dessa besvär uppträder särskilt under den första behandlingstiden och upphör spontant i de flesta fallen. Om dessa symptom kvarstår kontakta din läkare.

karinafp
0

Metformin brukar ge mindre problem om man tar tabletterna en stund EFTER maten under en invänjningsperiod.

ninni-s
0

Oki så lite köttfärs är bättre säger du. Oki ska testa det.

Jag tänkte testa att hoppa över metforminet denna vecka och är inne på dag 2 idag och tror nog att jag känner lite mera hunger nu. Vakna imorse av att magen kändes tom, härlig känsla att ha igen :)

Vi får se hur det går.

Zepp
0

Ja, altså det går bra med vilket kött som helst. ät hellre mat!

ninni-s
0

roger that :)

Idag har jag ätit 3 gånger och det känns jätte bra.

Det börjar nog hända nått i kroppen med för kläderna börjar sitta lösare även om det nu inte syns på vågen. Men nångång måste den ju börja röra sej neråt eftersom jag har typ 35 kilos övervikt och jag kan inte tänkta mej att min kropp vill att jag ska ha denna vikt….

bara att fortsätta träna och äta rätt och inte bry sej så mkt så blir det nog bättre eller vad säger ni? Cool

Zepp
0

Joo.. fast håll koll på blodsockret iallafall!

ninni-s
0

ja men jag måste fråga läkaren om jag kan få en sån där mätare. Det är ju inget jag har fått?!

Men har återtid till läkaren den 28 okt och då har det gått ca 1½ månad sen jag var på koll och upptäckte detta.

Zepp
0

Man kan köpa på Apoteket, de är billiga, eller så skickar man efter från någon tillverkare, gratis, däremot kostar teststickorna.

Wildrat
0

#29 Har du blivit diagnosticerad med diabetes? Då ska du ha tid till särskild diabetespersonal och få bla blodsockermätare och recept på teststickor. Kräv detta när du är dit igen om inte annat. Men strunta i de fettsnåla och sockerstinna råden du får, de måste du inte följa.

ninni-s
0

Oki tack ja jag ska kräva att få en mätare. Så man kan få teststickor på recept. Hmm ska nog gå iväg till läkaren tidigare på öppna mottagningen kanske…

Nä jag håller tyst om min kost för när jag fråga hur jag åt så sa jag bara att jag åt enligt SLV diabetes kost godkänd då sa han att extrem dieter är farligt. Så jag håller tyst och hoppas att jag kan BLOW his mind och bli en typ 0Tungan ute

ninni-s
0

Oki idag har jag fått en mätare. Och jag tog ett prov när jag fick den för att kolla och då typ ½ timme efter att ha ätit en makrill i tomatsås och lite majjo till så hade jag ett värde på 7,9

Sen när jag kom hem idag från gymmet efter att ha kört crosstrainer i 20 min och ca 1 timme styrketräning så låg mitt blodsocker på 13,9, Jag fattar ingenting. Nu har jag iaf ätit middag och ska kolla mitt socker igen om ca 1 timme.

Till middag vart det ungstekt entrecote med lite sparris och harri cuverts och lite bea.

Ja jag får väl se om jag lär mej att fatta mej på mitt blodsocker.

Men jag har inge socker i urinen enligt stickorna och så mkt ketos som det går på samma stickor. Varför ger det inge utslag på socker i urinen där?

ninni-s
0

Så lite mera än 1 timme efter maten låg det på 8,7. Fan jag måste nog göra nånting mera åt detta.

Ni alla som är så duktiga hjälp mej!

Wildrat
0

#33 Nu är det svårt att veta med bara ett mättillfälle men det ser ut som att kanske, kanske träningen är lite för mycket för dig. Lagom träning är ok för kroppen men för mycket stressar så kortisol utsöndras. Detta kortisol höjer blodsockret. Det kan ev vara det som hände dig…

Du är ju nydiagnosticerad och hade väl ett ganska högt blodsocker från början? De vill inte att det sänks för fort för att man då kan må dåligt så du kommer troligtvis få högre doser av dina mediciner småningom. Men som sagt, de vill inte sänka för fort så du blir sjuk av det…

Zepp
0

Direkt efetr fysisk ansträngning har man alltid högt blodsocker, men jag är tveksam till att friska har så högt som du hade.

Det är inte bara kortisolet som reagerar på träning, utan även de andra blodsockerhöjarna, som glukagon adrenalin och tillväxthormon.

ninni-s
0

oki

jag har ju inte tagit nån medicin denna veckan och jag undrar nu vad ni kloka människor rek mej att göra. Jag kör träning bara 3 gånger i veckan och jag måste för att gå ner i vikt och jag vill ju få lite mera styrka i kroppen med när jag går ner i vikt.

karinafp
0

Lågintensiv motion ger inte högt blodsocker efteråt. Ta en långpromenad i stället för att köra så hårt. Efter en timmes rask promenad är mitt socker ett par mmol lägre än när jag startade. (Dessutom finns det studier som visar att en halvtimmes promenad 5 ggr i veckan leder till en viktminskning på runt 10 kg på ett år, utan någon annan förändring av livsstilen. Flört) Crosstrainer i 20 min och sedan en timmes styrketräning är helt klart för mycket för din kropp just nu. För mig funkar det bra med hälften, dvs 10 min uppvärmning och ungefär 30 min styrketräning.

En del tror att det inte är farligt med den höga toppen efter träning, men VARJE topp betyder att blodet är fullt av alldeles för många sockermolekyler, som åker runt och förstör de små blodkärlen och nerverna. Så man ska försöka att aldrig, eller i alla fall så sällan det bara går, få några blodsockertoppar.

När du har blivit mera stabil i ditt socker, kan du pröva att öka på motionen. Ta det lugnt, du kommer att gå ner i vikt, men du måste låta alltihop ta sin lilla tid.

ninni-s
0

Oki kanske ska ta lite mera lågint då. Men jag vill ändå fortsätta med styrketräningen.

Mitt fastesocker imorse låg på 8,7 och ca 2 timmar efter frukost och 1 metformintablett låt det på 7,9.

Jag kommer att mäta flera gånger om dagen nu för att se hur det ser ut..

karinafp
0

Bra idé att mäta ofta för att få ett hum om hur kurvan ser ut, vad som triggar uppgång, vad som sänker, hur maten funkar osv. Längre fram när man har lärt sig hur den egna kroppen fungerar i olika situationer, behöver man inte mäta så ofta, men i början blir det rätt mycket… Flört