Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6121 ggr
savonit
0

Limpa med smör och ost. Rev

Hej har ni inte länge längtat efter en limpa till frukosten eller när som?
Idag kom jag på att testa något nytt. Och det smakar mycket bra, och inget mellan ting mellan bröd och substitut.

Helt enkelt:

1 kg nötfärs 20%

2 ägg

lite fiberhusk

lite vätska

Och kryddor

Blandas och knåsas ihop till en limpa grädda i ugn på 174 grader i 45 min - 1 timma.

Låt svalna under natten och skär i tjocka skivor bre smör och ost på.

Lagom tuggmotstånd, trevlig karaktär, inte bröd men ingen kompromiss, hela känslan finns kvar.

missaz
0

Precis sån limpa äter jag ofta till frukost, och har så gjort sedan jag startade med LCHF. Tungan ute

Mervi
0

Låter helt perfekt för oss här.Skrattande

savonit
0

Trevligt hur ser ditt recept ut?

Gott är det i alal fall.

[Sias]
0

Jag gör ibland färslimpa, oftast på bara fläskfärs - utan ägg, "bindemedel" - smaksätter med salt och malen vitpeppar. Blir saftig och god och bra med fett, tack vare fläskfärsen.

Men jag har inte tänkt på att ha den sortens limpa till frukostmackan. TACK för jättebra tips!

missaz
0

savonit; mitt recept ser ganska precis ut som ditt, jag använder grädde som vätska och kryddar med antingen svartpeppar eller kryddpeppar beroende på vad ajg är sugen på.

Mervi
0

Det finns massa olika sätt, jag brukar också göra en enkel blandning  och ibland så kryddar jag med julkryddor, ingefära, nejliga osv. Det blir ganska pikant smak.

[Sias]
0

#6 Smakar kanske som Jul-limpa?  Gott till Julskinkan?

AnnaCathrina
0

Jag brukar göra en hel bit fläskkoteltt utan ben i ugnen och sedan ta kalla skivor av det med smör och ost på. Funkar bra som "smörgås".

Mervi
0

Precis så gör jag med. Man kan skära tunna skrivor när köttet blivit kallt, det är verkligen jättegott. Och smöret gör att det inte blir så torrt.

Det finns många sätt att "ersätta" bröder.