Recept på chokladbollar?
Är det någon som har något recept på chokladbollar som funkar med LCHF. Har ingen ugn så det blir svårt för mig att göra godsaker som fungerar.
Man borde ju kunna byta ut havregryn mot kokos eller något? Men sockret då? Vad kan man byta ut det mot? Jag kan inte beställa något från nätet eftersom jag inte kan betala med kortet över nätet.
Andra recept på godsaker som funkar med LCHF och som inte kräver ugn (har dock mikro) är också välkommet. :)
Sök på "smörbollar" här på forumet så hittar du recept.
3/4 dl sesamfrön
1 dl kokos
1/4 dl fibrex
100g smör
3/4 dl sötning
1 msk kakao
Lite kaffe
Kokos eller annat gott att rulla bollarna i.
Låt degen vila i kylen innan du rullar de i det goda.
På Airams matblogg finns ett recept på chokladmandelbollar som jag ännu inte provat men som jag tror är jättegoda.
3/4 del sötning får man ju ta med en nypa stevia hahaha, jag menar är sötningen Stevia så räcker det med en ytterst liten nypa.
Fast jag tycker Sukrin vida överstiger stevia i de flesta sammanhang, det ger ungefär samma volym som socker och en mycket bättre smak enl. mig.
Ibland kan man få fakturor på nätet, har för mig att man kan det på mindresocker.com
man kan iallafall mejla och fråga.
lchf-butiken verkar ha faktura via klarna också tror jag.
Hej! Nu kommer en tuff kommentar:
Om du dras med sjukt svårt sockersug, undvik att tänka choklad. Tänk riktig mat istället: kött, fisk, ägg och fett. Annars kommer du aldrig få bukt med sockersuget.
Sagt i all välmening från en svårt sockerberoende.

Kan du tänka dig något annat än just chokladbollar så kan du ju t ex göra ischoklad eller någon form av tryffel eller ckokladmousse?