Hälsotest!
Hej!
På måndag ska jag, på eget initiativ, och ta prov på kolesterol och blodfetter.
Ska jobba som kostrådgivare framöver och vill känna mig seriös…
Vad säjer jag till läkaren på ett lätt sätt? Att jag vill mäta APO-kvoten? Varför är den så bra att mäta och inte bara HDL/LDL-kvoten? (tacksam för enkel förklaring…).
Jag har ätit LCHF i ca ett år, det här ska bli intressant! Har gått ner 20 kg men hade innan dess (i två mätningar hos företagsläkaren) bra värden på alla områden.
Vad kan jag vänta mig nu? Ser fram emot med spänning…

Helt enkelt för att de vanliga kolesterolproverna är matematiska uträkningar som inte ta hänsyn till att man äter en ketogen diet.
APO räknar ett apoprotein som det bara finns ett av i varje partikel så där handlar det om att räkna de faktiska antalet partiklar, altså antalet lipoproteiner och sedan kolla deras fördelning.
En del läkare gillar inte att man tar prover för skojs skull utan rimlig orsak, då får du erbjuda dig att betala för detta, har för mig att det kostar 30 kr, men du kan väl betala lite extra för besväret oxå.
Eller gå till en privatläkare för APOprovet.
Det vanliga hos friska med bra värden innan kostomläggningen är att triglycerider (VLDL) sjunker och att HDL stiger samtidigt som LDL blir större men färre.
Totalkolesterolet kan öka något men det beror ofta på just HDL.
http://www.kostdoktorn.se/fettsnal-kost-samsta-bantningen-i-ny-stor-studie-lagkolhydratkost-bast
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är inte "för skojs skull" utan efter 1 år av en stor kostomläggning… Borde man ha rätt till annars hostar jag upp 30 kronor…
Hoppas det är som du säjer så jag får min släkt lugn

Mig vägrade dom ett APO-test trots att jag erbjöd mig sponsra dom
Det var förbehållet dom som hade höga kolesterolvärden och inget för friska lchf:are

Som sagt läkaren skall inte i onödan uppta sjukvårdens resurser.. det är han/hon som bestämmer vad som är onödigt.
Så här blev det, det ska jag väl vara nöjd med…:
LDL:3,4**
HDL:2,2
Triglycerider:0,7**
Läkaren hade aldrig hört talas om LCHF så han fick min blogg
…

Klart han alldrig hört såvitt han inte läser slaskpressen.. på läkarspråk heter det Ketogen diet.
Grattis proverna såg fina ut, bra fördelning, låga triglycerider.
Tur han inte tog ett ketonprov, då hade han nog ramlat ur stolen. 
Hur gick det med APOkvoten?
Jag sa att jag ville ha en sån men tror inte den rutan bockades i ändå för han förstod inte vad jag menade…
Han aldrig hört det ordet heller:-) Han var inte från Sverige och pratade kanske inte jättebra svenska.
Tack, ja, proverna bra så nu kan släkten vara lugn
! Läkaren var också nöjd så det är ju bra…. (fick svar av sköterskorna på telefon som sa att "proverna är helt normala och läkaren har skrivit brev till dig").

Jag kan ju inte hålla med om att resultaten är "helt normala". Du har ovanligt bra värden; de "normala" är vanligen sämre.
Tack
!!
Kan säja att det underlättar att ha gjort dessa prov med bra resultat för jag får tyst på många i min omgivning nu…
Och i rollen som Kostrådgivare tycker jag det känns seriöst att i alla fall visa intresse för frågan och inte bara vifta bort folks oro…
Grattis - eller vad man nu ska säga - till dina fina värden!
Ber om ursäkt att jag kapar din trån, men…
#1 Du skriver att Apo handlar om att räkna det faktiska antalet partiklar. Men… LDL / HDL / etc. anges normalt i mmol/l i Sverige. Visserligen är det länge sedan jag gick i skolan, på den tiden var mol ett mängdmått, dvs. antalet partiklar (eller atomer).
Eller mäter de vikten, typ mg/l, vid vanligt kolesterolprov och multiplicerar med någon faktor, som antagligen är felaktig (beroende på snittstorleken/snittvikten på molekylerna) och är nöjda med det?

Njae… mmol/L är ett volymmått. Framförallt LDL förekommer i olika storlekar där små är farligare och stora, mindre farliga. Man kan alltså ha ett högt vanligt LDL-värde om det är många stora LDL-partiklar och ett lågt vanligt LDL-värde men många små (och farliga) partiklar.
Vid ett vanligt kolesterolprov är dessutom LDL-värdet framräknat ur en formel utifrån HDL och triglyceriderna som mäts. Formeln stämmer dessutom sämre om det faktiska LDL-värdet avviker mycket från normala värden…
Medarbeterare på Kost
"Mol är SI-enheten för substansmängd. Ett system med substansmängden 1 mol innehåller ett bestämt antal element (atomer, molekyler eller liknande) av denna substans."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mol
1 mol/liter är alltså 1 st molekyl eller vad det nu är per liter.
mmol torde vara en tusendel, vilket blir väldigt lite om man nu pratar typ 3 mmol/l LDL. Hmmm…
1 mol = 6.022 * 10^23 dvs 602200000000000000000000 stycken (avrundat)
Inte blir det en styck i alla fall… 

Det var därför jag skrev njae, utan att försöka komplicera till det. 
I praktiken fungerar det i det här specifika fallet indirekt som ett volymmått ändå då olika LDL partiklar har olika densitet… Hade alla LDL-partiklar varit stöpta i samma form hade det varil ett antalsmått ( eller antal per volym egentligen)
Medarbeterare på Kost