tatuering och lchf
Det låter kanske jättekonstigt. Varför skulle det vara något konstigare att tatuera sig om man går på lchf?
Jo, följande:
Tatueringar sänker blodsockret. Det är alltså inte själva tatueringen som sänker blodsockret, utan däremot själva tatuerandet.
Smärtan och lyckan utsöndrar hormoner i kroppen, som snabbt sänker blodsockret.
Det är allmänt känt att de som svimmar under sina sessioner inte gör det på grund av smärtan, utan för att blodsockret snabbt fallit. Det botas ofta med en läsk, eller en godisbit.
Tidigare har jag "bunkrat" socker innan tatueringen, eller under tiden, för att jag inte vill ha ett blodsocker fall. Ju högre blodsocker jag har haft, desto mindre ont har det dessutom gjort. Karameller och coca cola har varita mina trogna bundsförvanter.
Jag undrar därför hur det blir nu? Kan jag sätta mig i stolen utan att löpa större risk för att till exempel svimma?
Tips och tricks hur jag ska göra istället är mycket välkomna. Även egna erfarenheter i ämnet.
Intressant, det hade jag inte en aning om. Själv har jag gjort två tatueringar, båda innan jag började med lchf och jag upplevde inget som helst problem med blodsockerfall, jag kan därför inte hjälpa dig med ditt bekymmer.
Ska jag spekulera så tror jag att eftersom du nu har ett jämnare blodsocker så borde risken för ett kraftigt blodsockerfall vara lägre men om det är sant eller ej har jag egentligen inte en aning om…
Om du äter LCHF höjer du ju aldrig blodsockret så att det kan bli något våldsamt fall att tala om…? Det är nog ingen fara. :)
Om du är ordentligt inställd så torde din kropp vara van att tillverka sitt eget blodsocker och hålla det uppe när det behövs, så om du ser till att ha ätit och sovit ordentligt innan etc. så borde det inte vara ett stort problem. Men, varför inte ta med dig lite druvsocker eller liknande om det blir super akut? Men jag tror absolut inte det skulle vara bra att ta det förebyggande. Din kropp borde fixa att hålla det uppe bättre nu, försöker du mata på extra får du insulinsvar som försöker ta ner det osv så sjunker det fortare. Tänk på att det är framförallt blodsocker *fall* man reagerar kraftigt på och med svimmningskänslor (och även hunger) snarare än allmänt lite lågt blodsocker vilket inte ger så kraftiga symptom på samma sätt.
Jag har inte själv heller upplevt svimningskänslor. Inte heller att det gjort speciellt ont.
Jag har varit noga med att gå in med en välfylld mage och en utvilad kropp (I den mån det går).
När en kompis av tatueraren fick en fanta innan han satte sig i stolen, för att inte svimma, så började jag fundera bara.
Tanken inför lchf och tatuering var att :
"om man redan har lågt blodsocker, vad händer när hormonerna trycker ned det ännu lägre?" "Jag har kanske klarat mig tidigare för att jag har haft extraordinärt högt blodsocker?"
Men just, som Fiana sade: det är själva *fallet* som orsakar svimningskänslorna. smart!