Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 7593 ggr
E621
0

Vi gör väl ett test!

Hej alla!

Igår gick jag över till LCHF, och mitt första mål är att köra på i tre månader och se hur väl det fungerar överlag.

Efter många timmars surfande så har jag kommit fram till en tumregel som jag följer. Om jag äter dubbelt så mycket fett, i vikt räknat, som protein så hamnar man nära 25/75 i energiförhållande. Jag har lagt mig på 100g protein (något över min vikt) och 200g fett vilket kalorimässigt (man har ju en historik av kaloriräknande) hamnar på 2000-2500 vilket känns bra. Lite grönsaker och ett glas mjölk på det så får man lite kolhydrater också. Så ett par frågor på detta är ju:

Är jag ute och cyklar med min strategi?

Kan man strunta i att räkna kolhydrater eller är det bra om man inte äter allt för få?

En dubbel espresso med en halv deciliter vispgrädde i är nog favoriten hittills om man är låg på fett. :)

mvh

/E621

Melindrea
0

Det beror helt på, tyvärr. =) En del här måste ligga på minst 5-10 kolhydrater/dag annars får de för lågt blodsocker. En del andra måste ligga på högst 5 kolhydrater/dag, annars mår de inte bra av andra orsaker.

Jag räknar vare sig kolhydrater eller kalorier, men köper yttets sällan hem något som har mer än 5% kolhydrater. Min mat består av kött/fisk/fågel och sås eller smör till det, oftast.

Förresten, välkommen =)

mikaelj
0

Välkommen!

Allting är individuellt, och för att kunna hitta vad som passar dig kan du (om du inte redan gjort det) läsa igenom "Vanliga frågor & svar" -- några av de frågorna du undrar över finns besvarade där.

Lycka till!

E621
0

Tack tack!

/E621

andreas0
0

#0, Du är inte ute och cyklar. Men du har nog räknat lite fel när du skrev:

Om jag äter dubbelt så mycket fett, i vikt räknat, som protein så hamnar man nära 25/75 i energiförhållande.

100 gram protein blir 400 kalorier, 200 gram fett blir 1800 gram kalorier. 1800+400 är 2200. Din uppskattning på 2000-2500 stämmer altså.

Men 400 av 2200 är 18% inte 25% och 1800 av 2200 är 81% inte 75%

Det är väldigt få LCHFare som äter så mycket som över 80 E% fett. Dom flesta ligger runt 65-75 skulle jag gissa, några ligger uppemot 80%. Jag säger inte att det är fel att äta så, utan jag ville bara påpeka din felberäkning, ifall du inte visste om det själv. Det är rätt stor skillnad på 81 E% fett och 75 E% fett om man kollar på vad som hamnar på tallriken. Och jag skulle inte rekommendera någon att gå under 20 E% protein, det kan bli för lite protein då.

Om man inte äter några kolhydrater alls då, om man ska göra en riktig beräkning måste man såklart ta med dom också. Men du nämner inte hur du planerar att ligga i kolhydratsintag.

Förresten, enligt min åsikt är det inte bra att i förväg bestämma sig för att lägga på en viss mängd kalorier, eftersom man då struntar helt i hungers- och mättnadskänslorna, vilka bör få ha med ett finger i spelet när man bestämmer sig för hur mycket man ska äta.

E% = Energiprocent, altså procent av kalorierna.

Vad gäller kolhydraterna, man behöver inte räkna något alls om man inte vill. Varken kolhydrater eller fett eller protein. Det beror helt enkelt på hur interesserad man är. Det brukar bli hyffsat ändå om man bara tar det ungefär. Efter ett tag så lär man sig ungefär vad man klarar av och vad man inte klarar av, och kan göra bra val utan att ta fram miniräknaren. Fast i början kan det vara förvirrande, tills man har lärt sig.

Du skriver inget om dina mål med kosten, om du är ute efter viktminskning eller om du bara vill äta en vettig kost som ger bra hälsa. Om det är det senare så är kolhydraterna inte hela världen om det blir för mycket någon gång ibland. Om det är det tidigare så är det bra att hålla lite bättre koll i alla fall, så man inte regelbundet sätter i sig något som har en massa kolhydrater. Det varierar väldigt individuellt hur mycket kolhydrater man klarar av.

Om man vill räkna på kolhydraterna så är det lättast att bestämma sig för en gräns i gram. Runt 20-30 gram är en lagom ungefär som nybörjare, då tillåter man sig en hel del av mjölkprodukter, grönsaker, osv. utan att det ändå blir för mycket. Det finns sådana som klarar mer utan problem, och det finns sådana som inte kan gå ner i vikt om dom ligger över 5 gram om dagen (fast det är väldigt sällsynt), det varierar från person till person helt enkelt.

I alla fall, vad du än bestämmer dig för så rekommenderar jag dig att hålla fast till det i åtminstonde 2-3 månader innan du gör en utvärdering och bestämmer dig för om du vill ändra något eller inte. Det krävs så lång tid innan man kan vara säker på vad kosten har för effekter, plus att speciellt som ny så behöver man lite erfarenheter för att kunna identifiera vad i kosten som behöver ändras om man behöver ändra något.

Jag önskar dig lycka till, hoppas det går bra för dig.

nyttigajag
0

tycker många gör det krångligare än vad det är!

man behöver inte räkna överhuvudtaget på nånting om man inte vill.

jag ser till att hålla mig till följande:

http://www.gardens.dinstudio.se/

vi har 2riktlinjer:

max 5gkolhydrater/100g vara och hög fetthalt på produkterna.

håller man sig till listan och dessa 2 "regler" så är det lätt att äta LCHF.

lycka till.vi började för 1vecka sedan.

Denna kommentar har tagits bort.
E621
0

#4, Andreas, tack för ditt utförliga svar.

Du har helt rätt i att överslagsräkningen är fel om man ser till 25/75-förhållandet. Dock mer rimligt med avseende på kalorier. Mina beräkningar säger ju att 1/1,3 i protein/fett är vad många lchf:are ligger medans om jag går på mitt kaloribehov (givetvis uppskattat) med utgångspunkten tillräckligt protein (100g) hamnar så högt som 1/2. Så någonstans där emellan kommer jag nog ligga. Sen har jag lite problem med att äta mer än 100g protein också, och med 25/75 ger detta bara 1600 kcal vilket inte kan räcka för en 95kg tung man som tränar några gånger i veckan. Skulle behöva äta 150g protein om det skall stämma någorlunda på sista raden och det känns extremt mycket, då får man ju fundera på tillskott. :)

Är det bättre att tvinga i sig mer protein än att fylla upp med fett kanske?

Vad det gäller kolhydraterna så har jag bara bestämt mig för att ligga under 20g under de första tre månaderna och se hur det funkar.

Men detta är bara en övergripande plan, förhoppningsvis kan kroppen styra detta, litar dock inte på den de första omställningsveckorna.

Min anledning är blandad, kan väl säga en tredjedel för att jag tror det är en sund föda, en tredjedel för att se hur jag kommer att må och sen finns det ju klart några kilon som jag inte direkt skulle sakna. :)

mvh

/E621

andreas0
0

#11, Nej, det är nog inte bättre att tvinga i sig protein. Men bli inte förvånad om din aptit förändras efter par veckor på LCHF.

Själv är jag något tyngre än dig, och ligger oftast mellan 2500-3000 kalorier när jag räknar (vilket jag inte gör ofta).

Personligen tycker jag inte att 150 gram protein är något problem att få i sig under en dag. Generellt sätt kan man säga att kött är ca 20% protein, så för att komma upp i 150 gram protein skulle man altså äta 750 gram kött, vilket om man äter 3 måltider om dagen blir 250 gram kött per måltid, och det är inget problem för min del, det är knappt jag blir mätt på "bara" 250 gram kött. Men alla är olika.

fia1
0

Önskar dig välkommen E621 ( Mononatriumglutamat ) Kul nickname!!! Lycka till!

E621
0

Och så har det redan tuffat på i två veckor.

Räknar inte kolhydrater men jag ligger definitivt under 20 (genom mejeriprodukter och kål). Måste säga att jag inte känt av några besvär än. Kanske lite konstig i huvudet under de senaste två dagarna, lätt huvudvärk/yrsel (kan bero på annat också).På uppsidan märks att hungerkänslorna är stabilare och att magen inte längre är uppblåst.

Denna senaste veckan har jag bara gjort överslag på fett och protein, för att hålla lite koll. Känns som det kommer te sig naturligt om någon månad kanske.

Och det har redan blivit några fullträffar i receptboken.

Största farhågan inför framtiden är bjudningar samt tillfällen där man måste äta på stan.

mvh

/E621

missaz
0

En nyfiken fråga om det är OK;

Varför E621 som nick…?

LatMask
0

missaz, det är ju ett jättebra nick! Fångar verkligen uppmärksamheten hos oss på Kif! Det finns också någon som kallar sig Becel - perfekt!

missaz
0

#16 Ja, jo, kanske det, tänkte mest om det var någon tanke bakom förutom att bara fånga uppmärksamhet. Glad (alltså; min fråga var inte upprörd; den var undrande)

E621
0

Det är väl inte fel att vara sin egen smakförstärkare? ;)

Pasi
0

Hm, hur skall alla andra tolka det när jag skriver att jag skyr E621 och inte ens skulle ta i E621 med tång….E621 är totalbannlyst från mitt hem?Skrattande

missaz
0

#18 Okej Glad

#19 Det är ju samma här, hoppas TS inte tar illa upp! Flört

LatMask
0

Som E621 skriver - det är väl inte fel att vara sin egen smakförstärkare - E621 har ställt verkligt vettiga frågor - hurra för intressanta nicks!

Pasi
0

Jag kommer knappast heller att kombinera orden "bra"/ "nyttigt" med ……ährmfSkrikandes…..E621, i samma mening.FlörtSkrattande

lizaohman
0

Huvudvärk skriver du. Har du tänkt på att utöka intaget av vatten? Det behövs på denna kosten.

E621
0

#23, japp märker att jag dricker mycket mer nu än innan. Och huvudvärken vara nog bara temporär, kanske drack bort den. :)

Och angående mitt nick, inte försvann väl er humor med kolhydraterna… ;)

Jag äter heller inte syntetiskt framställt glutamat.

missaz
0

#24 Asch då, du tar väl inte illa vid dig…? Flört Kalla dig vad du vill!!! Vill du ha ditt nick är det inget jag stör mig på, så länge du inte stoppar det du kallar dig i munnen, och det gör du ju inte!

E621
0

#25, min smiley var bevisligen inte lika grafisk som din, men den finns där… Glad

tusselisa
0

Huvudvärken och yrseln kan väl vara ketos omställningen?? När hjärnan som är van att få socker inte får det men inte har ställt om sig till fett användning än??

Välkommen hitSkrattande

Jag rekommenderar Sten Sture Skaldemans bok Ät dig ner i vikt…där står det mesta om vanliga och ovnaliga omställningsproblem…

LLagom
0

Tack till nyttigajag för förenklingen, som nybörjare måste man väl börja någonstans.

Jag har hittills ätit lchf IDAG ;-)

4% fet fíl m frön o mandel till frukost

Fick lov att äta mellanmål för jag var hungrig - 2 ägg

makrill, sallad, tomat, broccoli m smör på och olivolja på salladen.  

Glad

lizaohman
0

Bra start, LLagom ! Nästa steg är väl att byta ut filen mot fetare produkt - den smaskiga turkiska youghurten! Den håller 10% fett och man kan t o m lyxa till den med vispgrädde! Då håller du dig mätt längre.

LLagom
0

#29 Tack för tipset!

E621
0

Turkisk youghurt med en skvätt vispgrädde, kokosflingor och linfrön (kanske diskutabelt, men gott) äter jag lite som efterrätt ibland.

Det har tuffat på i tre veckor nu och känns väldigt bra. Cool

missaz
0

#31 Härligt! Vecka 3 brukar kunna vara jobbig, men det låter ju inte så på dig. Grattis!

E621
0

11 veckor!

LatMask
0

Jättebra! (Ditt nick ÄR kul!) Funkar allt bra? Några hälsovinster?

T0612
0

E621: Har du gått ner något ännu?

Aniara4
0

Ja, hur går det för dig, E621? Berätta!

E621
0

Har tappat runt 8kg, har fått en lugn mage som innan var uppblåst som en ballong och har mycket stabilare mättnadskänslor. Mår riktigt bra helt enkelt.

I kväll blir det ett restaurangbesök utan regler, får se hur kroppen reagerar på en sockerchock så här efter 11 strikta veckor. :)

mvh

/E621

LatMask
0

Härligt att höra! Lycka till med restaurangtestet!

E621
0

Det gick bra, inga allt för konstiga kroppsliga reaktioner. Skönt att veta inför framtiden.

mvh

/E621

E621
0

Första målet med att köra tre månader uppnåddes för någon vecka sedan. Det känns som att fortsätta är det rätta valet nu… :)

mvh

/E621

missaz
0

#40 Härligt att höra! Glad

Mervi
0

Lycka till i fortsättningen också.

Balanserad
0

Fortsätt att skriva och berätta hur det går!

odezza
0

E621, så där resonerade jag också då jag började… först gav jag det 1 månad (för att komma över omställningen på 3 veckor).

Efter en månad mådde jag så pass mycket bättre så jag gav det 2 månader till, dvs sammanlagt 3 månader.

Efter 3 månader så tyckte jag att det inte längre fanns någon återvändo, det var bara att köra på, och nu är det snart 3 år sedan jag började… Flört

"still lost in space and time"

LatMask
0

Hur går det, Smakförstärkarn? (smeknamn för ett nickname…)

E621
0

Går alldeles utmärkt med kosten.

Senaste veckornas föda har till största delen bestått av köttgröt. Steker 800g färs, kryddar gärna den åt tacoshållet (spiskummin etc.) och smälter sen ner 2-3 burkar cantadou färskost och eventuellt lite creme fraiche. Blir härlig konsistens. Sen äter man det med smaksatt creme fraiche, sambal olek t.ex., och lite grönsaker. Arlas gourmet creme fraiche bearnaise funkar också bra.

Snart dags att logga maten ett par veckor och göra en uppskattning på hurvida man får i sig vad man behöver av vitaminer, mineraler etc.

/E621

Marylojs
0

#46 Härligt att höra att det går bra och bra tips det där, verkade lättlagat och smask!

[Karro]
0

kul att det går så bra!!

elocinave
0

Jag gillar ditt nick ;-)

E621
0

Man borde kanske börja blogga sina recept så man har att ta av de dagarna fantasin inte är på topp. Minnet sviker alldeles för lätt. :)

Stekt fläsk med löksås är veckans mat. Och redning stavas numer Cantadou.

Rensade ut kylskåtet häromdagen, numer ser det nästan tråkigt tomt ut. :)

andreas0
0

#50, Om inte annat så kan du skriva ner recepten i någon av receptkategorierna här på KiF. Enklare än att fixa en blogg. Stekt fläsk har jag inte ätit på länge, jag tror jag har lite i frysen, kanske skulle ta det till middag idag.

shomeg
0

fläsk å löksås e en höjdare, de e vad jag ska ha idag Tungan ute

E621
0

Aftonbladet vet bäst!

Så nu skall jag gå ner på 150g fett om dagen bara och leva sunt… ;)

Mysan59
0

Vad duktig du är och grattis till viktminskningen!

Själv har jag ätit lchf i en vecka precis idag och känner mig också bättre i magen (har IBS) så det är ju helt fantastiskt.

Vill gå ner minst 10 kg men gärna 15 kg, men jag har ingen våg så jag mäter mig än så länge och dessutom ser man väl när man är nöjd med kroppen antar jag. Men jag ska köpa våg snart, om jag kommer ihåg det. Flört

E621
0

Nu när jag kört mina första fem månader så tog jag mig min första ölkväll. :)

Som den stora ölälskare man är har en stor fråga varit hur ofta man kommer kunna unna sig en hummledos.

Så i förra veckan valdes tre roliga öl ut, omsorgsfullt. Och det bästa av allt är att jag inte mår speciellt kasst av ett avsteg.

Så just nu ligger min plan på max två avsteg per månad av någon form. Känns bra.

mvh

Smakförstärkaren

E621
0

Snart åtta månader… :)

LatMask
0

Hur går det, fungerar det bra, berätta mera! Vi vill veta!

E621
0

Fungerar mycket bra. Jag mår bra, gillar maten, saknar inte allt för mycket och vikten har stabiliserat sig på en bättre nivå än innan. :)

Har kommit till det läget att jag kan ta en ölkväll eller äta vad som bjuds på en restaurang utan att må dåligt, varken fysiskt eller psykiskt. Det viktiga är att vardagen blir enligt vad man tror på och att motsatsen är undantag.

E621
0

10 månader och 30 liter vispgrädde senare… :)

Käkade en efterrätt gjord på maräng på nyårsafton, snacka om att den upplevdes söt.

Nu väntar man bara på några restauranger som börjar med LCHF-kost, vegetarianerna har ju haft sin sida rätt länge nu.

Margareta
0

Var bor du - det finns några restauranger i Sthlm och Göteborg som vi vet om har anammat LCHF

Numer pensionär i Nynäshamn

E621
0

Låter ju kanon då jag bor i Göteborg. :)

Margareta
0

Freddys heter den i Göteborg (om jag minns rätt) - någon här kan säkert adressen

negar
0

Downtown Freddys heter den, de har en hemsida som du kan googla på, jag har varit där och det var väldigt gott måste jag säga ;)

E621
0

Tackar, den skall provas!

E621
0

På fredag är det ett år sedan man startade tråden, och nästan ett år sedan man kände sötsug. :)

Har i dagarna upptäckt pofiber. Gjorde en tacopaj idag och det var bland det godaste jag ätit på länge. 3 dl pofiber som jag använder ireceptet nedan väger kanske 50gr eller nåt sånt, dvs 6g kolisar, på en jättepaj. :)

Pajdegen bestod av 3 ägg, 3 dl mozarella, 3 msk majonäs, 3 dl pofiber och 1 tsk bakpulver (tack till frukaos för lempasreceptet)

10 minuters förgrädding och sen på med 800gr tacofärs

Sedan ytterligare 10 minuters gräddning med en fyllning av creme fraiche, majonäs, västerbottenost, mozarella, halapenjos, hackade körsbärstomater och lite chilipulver på toppen.

Super!!!

Margareta
0

Grattis till ett år och tack för receptet :-)

sepersl
0

grattis! tack för receptet - det ska testas =)

magma
0

Roligt att höra att ditt "experiment" blev så lyckat, och att du blev kvar här:) Grattis, och tack för receptet! En fråga dock- du hade i 3 dl mozzarella i degen. Jag har sett dels mozzarella som ser ut som vanlig, riven ost i påsar- dels de där vita "klumparna" i vätska. Vilken sort använde du?

E621
0

Använde den rivna i påse. Så totalt använde jag en påse mozarella och en påse wästerbotten. Och runt 3dl creme fraiche.

magma
0

OK, tack!

E621
0

15 månader drygt på rätt strikt LCHF!

Har gått så långt nu att det verkligen är svårt att göra avsteg. Om det är bra eller dåligt är jag inte säker på än… :)

Har ett par veckor i Japan framför mig nu, så man kanske skall börja kolhydratträna lite… :)

E621
0

19 månader!

nyborjare08
0

Grattis till ett lyckat och långvarigt "test" Skrattande