Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9628 ggr
csilla75
0

pris på stevia?

Blev väldigt överraskad när jag var och handlade igår, hittade nämligen Stevia i vanlig mataffär (Frankrike)… Priset lät också helt ok. Märket är Hermesetas, 75 gram för 8,20 euro (ca 80 kr). Tyckte d lät rätt billigt, eller? Har dålig koll på vad priset ligger på i Sverige…

Såhär ser förpackningen ut:

http://www.pharmacydirect.com.au/product_details.aspx?invpid=24385

hemul
0

Jösses. Vad man förlorar på gungorna får man tjäna in på karusellen.

Det står att det är 90% mindra kalorier och att man kan använda samma volym som normalt. Det måste ju betyda att det är en massa bulkmedel i, som innehåller lite kalorier också. Frågan är vad.

hemul
0

De säger du inte mycket om innehållet på sin egen sajt heller. Det här är det mest upplysande jag hittade.

"Does Hermesetas Stevia Sweet contain any artificial sweeteners?

Stevia, the sweetening ingredient used, is 100% natural although other food ingredients are used to help make the final products suitable for use as a sweetener."

http://www.hermesetas.com/steviasweet/questions.php#7

Right. Sådär 99.99999 % av vikten är "other food ingredients" men man bryr sig inte om att tala om vilka…

csilla75
0

men är det inte samma stevia man kan köpa på nätet i Sverige? hade för mig att många använder d som sötningsmedel…..

har inte köpt ännu förresten, tänkte kolla läget först. Skrattande

Fiana
0

Det lär väl vara maltodextrin till stor del som i sina andra produkter. Dvs hermesetas strö fast med stevia istället för aspartamet? Nu gissar jag bara men inte helt otroligt.

#3 Stevia är oerhört sött, man köper och använder i mini-mängder det "rent" typ en knivsudd, då slipper man bulkmedlen

csilla75
0

hittade info om näringsinnehåll på produkten:

Hermesetas Stevia Granulated

• Sweeteners: based on natural Steviol Glycosides extracted from the stevia leaf
  • 1 teaspoon (0,5 g) sweetens as much as a teaspoon of sugar (about 4 g)
  • 100% natural sweetening ingredients
  • Suitable for diabetics
  • Low in calories
  • Protects the teeth
  • Ideal for cooking and baking

Hermesetas Stevia Granulated contains

Per teaspoon

Per 100 g

Protein

0 mg

0 g

Carbohydrates, available

275 mg

55 g

Fat

0 mg

0 g

Energy

5.9 kJ
1.4 kcal

1186 kJ
279 kcal

Sodium

0 mg

0 g

Låter inte kolhydratmängden lite väl mycket? är den verkligen en LCHF-produkt med de värden? kan inte bestämma mig om jag ska köpa eller ej… Tungan ute

Fiana
0

det är samma som deras vanliga hermesetas strö, och är det samma bulkmedel är det också ganska snabba kolhydrater så det kan störa till det.

Är det stevia du är ute efter ska du inte köpa, det är väldigt liten andel som är stevia i det. Är du ute efter ett lite bättre variant än deras vanliga hermesetas strö så visst.

Och nej vanliga strö sötningsmedel (undantag sukrin som ger bulk i sig själv) är inte riktigt LCHF produkter nej, dock kan det funka för en del ändå då vikten är liten om man inte har något emot de kemiska ämnena i.

csilla75
0

nä, helst ska jag ha "riktig" stevia, tyckte väl att priset var för låg… Obestämd