Fika till barn
Hej!
Tänkte skriva ett mejl till förskolan om kost och socker. Min 2-åring fick godis där i förra veckan i samband med en fest, och det var första gången hon fått godis. Känns lite onödigt tidigt, och då var det ju 1-åringar där också.
Skulle vilja skicka med några tips på alternativ som kan passa för barn när man ska fira födelsedagar m.m. Det måste ju inte vara super-LCHF men i alla fall bättre än vanlig glass, godis och fikabröd.
Har ni några tips som kan passa på en småbarnsavdelning? :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Godis känns ju lite onödigt men kom igen, glass är väl helt ok på födelsedagar?
#1 Det beror helt på vad det är för glass. Glassen som du köper ute i dagligvaruhandeln är i mina ögon många gånger värre än godiset du kan köpa. Syftar inte på sockret utan alla tillsatser. Socker kommer du inte ifrån om du ska köpa godis, glass osv. färdigt i dagligvaruhandeln.
Mitt tips är helt enkelt att personalen bakar själva om de vill undvika socker och stärkelse. Annars kan de köpa nybakat från ett konditori (vad jag vet ett sätt att undvika tillsatser).
Kanske fruktsallad med glass till? Åtminstone mer riktigt än godis och kakor och med en bra glass (kollade på änglamarks häromdagen och har för mig att det bara var guarkärnmjöl och något annat "naturligt" stabiliseringsmedel som tillsats) blir det ju både gott, naturligt och sött. Tror inga barn blir besvikna på fruktsallad :)
Konditorier som inte använder tillsatser finns det inte många tyvärr. Man får nog baka själv i så fall. Hemmagjorda chokladbollar är ett bra allternativ tycker jag. Det behöver inge göras så sött. Dessutom är det lätt för barnen att hjälpa till att laga dom. Kokostoppar är också lättlagat. Bär med vispgrädde istället för glass. Sen har mina barn, från dom var små alltid gillat att dippa grönsaker. Man gör olika dippsåser baserat på cf. Skär morötter, paprika, gurka mm i stavar. Nog så festlig toch gott.
På vår fsk bakar vi föräldrar själva när det ska firas el dyl. Då kan vi påverka vad de får i sig. Fortfarande fikabröd men med ekologisk bas och så nyttiga ingredienser det går.
Sen är det vktiga vad man äter 95% av tiden - inte de få undantagen!
Varför ska tvååringar alls äta godis? Min lillasyster blev överlycklig som treåring när hon fick en skorpa till kalaset, eftersom hon inte blivit tillvand på socker än. Att ge barnen socker eller inte borde vara ett val för varje förälder, sånt tycker jag inte alls bör serveras på förskolan. Fikakulturen med sitt äta kaka-tvång bara för att är ganska onödig.

Jag blev faktiskt lite förvånad när jag läste det här. Har själv inte barn och vet inte hur det funkar på dagis, men när det gäller såpass små barn som 1-2 åringar, borde inte personalen fråga föräldrarna innan de ger dem godis då? Informera innan det serveras.
Har jobbat lite på grundskolan, mellanstadiet, och där serverades aldrig några särskilda godsaker utan att det isåfall meddelades i veckobrevet veckan innan att nästa torsdag kollar vi på film och bjuder på chips eller glass eller vad det nu kan vara. så att föräldrarna var informerade.
Tycker det borde vara så.
Bär (hallon, blåbär, björnbär etc) med vispgrädde är väl det bästa alternativet och barn brukar älska det.
Lätt också, bara att tina lite bär och vispa grädde (utan socker, men man kan ha i lite vaniljpulver).
Jag skulle blivit otroligt upprörd! Mina barn fick också godis på dagis, fast då var de lite äldre. Har ni inga föräldramöten där ni kan diskutera sådana saker. Om det blivit en vana att servera godis vågar ingen ifrågasätta det, men om någon gör det brukar väldigt många hålla med, är min erfarenhet
Jag vet inte, men är inte barnen väl små för att uppfatta och uppskatta födelsedagen? Det räcker väl eg att sjunga "Ja må h*n leva", inte behöver det serveras nåt särskilt till barn på 1 och 2 år? Kalas har de ju hemma.
I skolan var det ju inget särskilt, man sjöng och uppmärksammade på olika sätt men aldrig att det var glass eller godis och det gick bra ändå.
En blandad fruktsallad med grädde tycker jag är bra födelsedagsfika till förskolan.
Eller något hembakt.
Godis tycker jag inte hör hemma i förskolemiljön.
#4 Så nybakat är med tillsatser? 
Har liksom för mig att bageri/konditori slänger det som inte har blivit sålt och därmed kan det inte innehålla massa tillsatser eftersom hållbarheten annars vore längre.
#11 Det finns en hel mängd tillsatser som inte har med hållbarhet att göra som används inom bageriindustrin… Fettersättningar, stabiliseringsmedel, färgämnen, smakämnen för att bara nämna några.
Tack för all input!
Jag håller faktiskt med #9 Varför ska barn fira födelsedagar med fika el dyl på dagis öht? Man kan väl göra det festligt genom att sjunga och kanske hitta på någon annan aktivitet för att fira. Det är så trist att vi göder den här kulturen av att det måste bjudas på fika när man fyller. :(
Tycker i alla fall att man kunde få slippa den grejen på småbarnsavdelningar.
BVC ger ju rådet att man inte ska ge socker till barn under 2 år. Det är väl skäl nog att inta ha glass/godis på småbarnsavdelningar.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
här i kommunen är de flesta avdelningar 1-5, alltså inga renodlade småbarnsavd, då blir det lite knepigare…
På en del skolor/förskolor där jag varit har barnen själva fått ta med sig fika och bjuda klasskamraterna på om de vill på sin födelsedag. Då är det ju barnets föräldrar som väljer vad det blir och alla föräldrar har varit informerade innan om att det skulle bli fika. Då har de ju möjlighet att skicka med sitt barn alternativ till fikat om de inte vill att barnet ska äta det som bjuds. Att personalen ska baka eller köpa speciella dyra alternativ och dylikt kan man ju inte begära då det inte ingår i deras egentliga arbetsuppgifter, utan i så fall mer skulle vara en trevlig gest.
Håller med om att det är bedrövligt att 1- och 2-åringar bjuds på godis på förskolan, men tyvärr är det nog förälderns ansvar att tala om när barnet börjar på dagis om det är något särskilt de inte vill att barnet ska få äta. Fika och godis tillhör trots allt vår kultur och ingår i många olika firanden, t.ex. påsk, lucia, jul, födelsedagar mm. som man ofta uppmärksammar i förskolan och skolan, då en del av deras uppdrag är att lära barnen om svenska traditioner. Ibland kan också efterrätt till maten ingå på vissa speciella dagar och någon gång består mellanmålet på fritids av kanelbulle och saft etc. Så är man som förälder noga med vad barnen stoppar i sig får man nog säga till i förväg!
Mitt tips är helt enkelt att skicka med barnet egen fika för festliga tillfällen om det brukar bjudas på något oönskat. Annars finns det ju oändligt med alternativ. Gurk- och morotsstavar, vitkål, glass gjord på grädde, ägg och bär, bär och keso, kokostoppar osv.
Ett bra alternativ tycker jag är om skolan inte bjuder på fika utan informerar att det ska vara "firande" och låter varje barn ta med sig valfri frika hemifrån.
/Hälsningar snart färdigutbildad lärarstudent
jag känner mig tveksam till att var och en ska ta med sig, då blir det en hop barn som får sitta och titta på hur de andra stoppar i sig, när föräldrarna glömt/inte brytt sig, det känns för mig som pesonal inte bra alls. Sen är det trots allt upp till föräldrarna. De som inte vill att barnen ska äta får säga till. De får ju gärna skicka med ett alternativ då. Men att alla ska göra så tycker jag som sagt inte är så bra. En del ska då sitta med värsta smarriga grejerna medan andra inte får något.
#16 Håller med om att det kan bli problematiskt. Det är alltid någon som har glömt när barnen ska ta med egen matsäck, frukt osv. men då brukar det alltid finnas något i skåpen som det barnet kan få istället, eller så delar någon snäll kompis med sig av sin fika. Det har inte brukat bli något stort problem när jag varit med om det! Men jag håller med om att det bästa kanske är att ha ett grundalternativ som man bjuder på och de som inte vill ha det får helt enkelt ta med annat hemifrån. Men då alla barn har olika behov och föräldrar har olika åsikter om vad deras barn bör äta så tror jag inte det finns något som passar precis alla, så att personalen ska fixa olika nyttiga alternativ vet jag inte om det funkar så bra som det är tänkt ändå.
nja jag tänkte att föräldrarna tar med när deras barn fyller år och om någon inte vill att deras barn ska äta detta får denne skicka med något annat.

Nu har jag inga barn själv så jag är väl inte expert men nåt jag brukar ha med ut i fält som e ganska smaskens är vispad grädde (sötad med stevia eller sukrin).
Jag har ekologiskt kakaopulver i så blir det lite chokladglass över det hela.
Kanske kan passa 
Själv blandar jag i hackad hasselnöt också men det kanske inte är så lämpligt för barn.
Pennylane1 - så du menar att man som förälder ska lyckas hålla ordning på alla födelsedagar mm på ett helt dagis??
#15 Visst, fika tillhör den svenska kulturen men måste den ingå i förskoleverksamheten? De allra flesta barn firar ju sin födelsedag hemma med fika och kalas, det är absolut inget man behöver göra på dagis eller i skolan.
Nu är mitt minne lite dåligt men som jag sa tidigare så i skolan var det inget fördelsedagsfikande och det har jag för mig att jag inte heller var med om på dagis. Det gick lika bra ändå.
när jag var liten, och det var skolutflykter och dylikt, kom alltid klasskompisarna med matsäckar proppade med kakor, pannkakor med sylt och socker på, godis eller kex.. och jag minns att jag var så fruktansvärt avundsjuk och kände mig utanför. För de där sötsakerna var ju ett tecken på att deras föräldrar var snälla. Fick aldrig själv med mig sötsaker, utan alltid svettiga ostmackor, ni vet typ lingongrova med en ostskiva emellan, och så den obligatoriska frukten såklart. Och jag tror sådana situationer resulterade lite i att när jag väl fick chansen så åt jag hemskt mycket sötsaker…
Så, nåt vore väl om föräldrarna kom överens om, ja, kanske att det är bara väldigt högtidliga tillfällen som ska firas med sötsaker…och inte överhuvudtaget medans ungarna är så små att de inte fattar grejen? Svårt det där, man skulle avsockra hela kulturen egentligen och det är sånt som jag beskriver ovan som får mig övertygad om att jag aldrig någonsin vill uppfostra barn (no offense alla föräldrar :)).
#21 Absolut, jag håller med dig om att det är onödigt att fira, särskilt med sötsaker! Det jag menar med att det ingår i den svenska kulturen är att man som förälder inte bör bli förvånad om det händer att barn bjuds på sötsaker vid olika tillfällen, och att det är bäst att ha sagt till i förväg om man vill vara på den säkra sidan. Inte att det nödvändigtvis är rätt att det ska behöva vara så… Håller med #22 också om att kulturen borde "avsockras" och att det är synd att barn tidigt fostras in i sockerätande. Men socker är inte olagligt och vi som inte vill äta det kan inte hindra andra som vill det och som inte vill "missunna" sina barn sötsaker. Tråkigt, men sant. Det enda vi kan göra är att vara medvetna om läget och informera andra om att vi inte vill delta i sockerkulturen, precis som med alkohol, tobak mm. som också skulle bli förbjudet om det kom ut på marknaden idag. Bedrövligt bara att sockret på många vis är barnens drog…
Som lärare kommer JAG iaf aldrig att bjuda barn/elever på sötsaker, men jag kan ju inte hindra mina kollegor eller föräldrar som vill bjuda barnens klasskamrater osv. Det var bra att den här tråden startades. Nu kommer jag vara extra mån om att informera förädlrar i förväg om vad som eventuellt kommer bjudas på vid olika tillfällen :)
Varför i hela fridens dar diskutera vilken sort socker eller ersättningar för socker till ett dagis med 1-2 åringar?
Absolut ska ingenting av den sorten vara med och ställa till problem, det ska finnas regler för det, att fira födelsedag kan man göra på så många sätt, tex kan man sjunga en särskild sång för alla barn den dagen de fyller, kanske rita eller klippa och klistra ett fint kort, sätta en liten blomma vid matbordet, men markera just den dagen så alla barn får känna sig särskilt viktiga en dag om året.
#23 Kommer ihåg att det inte var tillåtet på vare sig mitt dagis eller på lågstadiet att ta med vare sig fika eller godis, helt naturligt och utan några diskussioner. Barnens födelsedagar firades inte heller med godis eller fika utan med sång etc. Men det här var ju under 80-talet. På mellanstadiet kunde man möjligen komma undan med att få ta med fika när man fyllde år, men godis var förbjudet på skolans område. Så visst är det inte omöjligt att inte tillåta föräldrar att skicka med godis och fika.
Nu var det bara ett exempel och det var ingen särskild sockerfri-profil eller något och på både dagis och fritids förekom väl sockrad kräm etc. Men godis och fika och söta drycker lyste helt med sin frånvaro ända upp till högstadiet förutom vid kalas vilket var max ett par gånger om året.
Det kan vara värt att tänka på att det inte var så himla länge sedan det inte var så himla mycket fikande och fredagsmysande och "unnande" bland barn.
# 20 det var Ragamuffins som tyckte att de skulle göra det , att alla föräldrar skulle skicka med till alla tillfällen… det tyckte inte jag men jag menar att de, precis som föräldrar till allergiska barn lämnar sådant deras barn tål, kan lämna dit något som passa och som kan ligga t.ex. i frysen eller i ett skåp och användas vid det tillfällena. Tror inte det blir speciellt många föräldrar per grupp som är så pass "rabiata". Ursäkta uttrycket.