nu är jag fast!!!
Äter stek fläsk idag och kommer på mig själv med att skära bort det "torra"köttet och äta fettet!
Det känns fint!
Det är gott och nyttigt kanske kunde köpa bara fettranden från nåhon fettskrämd stackare….
Vad häftigt kul Mezza!! En annan hade väl bara stirrat om jag sett det!
// Shintaida
Grattis, undrar om jag någonsin kommer dit. Jag har svårt för fläsk.
Fläskfärs och bacon går bra, och sidfläsk om det är hårt stekt.
Fniss.. Du kan få mina fettränder! Avskyr konsistensen.
Sara

Jag klarar inte heller fettets konsistens, jag är lite känslig för texturen på mat. Russin och torkade dadlar har exempelvis också absolut vidriga konsistenser enligt mig.
I dag kokade jag fläsklägg, tidigare brukar jag peta bort fettet men bestämde mig i dag för att prova.
Jag kunde inte, det dallrade och jag fick kväljningar. Hundarna blev i alla fall glada.
Tog lite ost efter maten i stället för att öka på fetthalten.
Mona-Stina:
Det är svårt att öka fetthalten med ost eftersom den innehåller protein också…
Jag tycker snarare att jag måste öka fetthalten på ost, med att äta smör till…potkäs tex
Numer pensionär i Nynäshamn
Helt fettfritt blev det nu inte, jag hade gjort rotmos till Mannen med stort M, själv åt jag blomkålsmos med en rejäl klick smör i plus grädde.
En kopp te med smör i blev efterrätten. Jag försöker stoppa i mig så mycket fett som möjligt.
Potkäs visste jag inte vad det var men följde en länk här och det verkar ju vara smaksatt ost.
Ost+smör ihopblandat med lite kryddor, om jag minns rätt?
ost+smör utan kryddor kan det också vara.
Man river en ost och tillsätter halva vikten smör och blandar. Sen kan man forma kulor eller äta den bredbar.
Supergott och våra gäster tror att vi äter det för att smöret skall bli mindre fett…
fast det är tvärtom… osten skall bli fetare…

Måste provas. 
Oh så skönt !!!!!
En till som gillar fläskfett ! Jag har förmånen av att ha en slaktare som gillar mig
Han lägger ned extra fett och svål åt mig när jag köper halv gris av honom. Han rekomenderar LCHF åt folk och han sätter samman veckolådor åt folk som har svårt att komma igång. Allt efter att noggrant förhört mig om hur jag äter. De började fundera över damen som kom in en gång per månad smalare och bara köpte fett kött,som lämnade recept på en köttkorv åt dom att tillverka(hittade ett gammalt i en av mina kokböcker) och som ville ha fet fläskfärs samt köpte en sida färskt sidfläsk var fjortonde dag….. som sagt slaktarn gillar mig.Men min diabetessköterska har tagit sin hand från mig och förväntar sig att vilken dag som helst få höra om min död i fettsot eller vad det heter. För dom som har svårt med fettet på fläsk rekomenderar jag att svälja ned det starkt kryddat med sockerfri senap! Eva C
Heja Eva! Skönt att höra att det går bra för dig. :)
Jag vill också ha en egen slaktare…kanske ska skaffa en grisbonde? 

# Freja Jag rekommenderar en grisbonde själv har jag levt tilsammans med en tidigare.
Och ett lättare sätt att fixa mat har jag aldrig haft!
Beträffande övriga i ett förhållande förekommande saker vill jag inte utala mig ofentligt……
#13 var finns den sliaktaren?

Jag tror inte jag klarar att ha min egen gris, varken hemma eller hos en bonde. Tank nar han skall slaktas! Jag vet att det ar en valdig dubbelmoral, men man blir ju van med de djur man har nara sig och sen ata upp dom, det gar inte ens att tanka pa.
EvaC: Kan du inte be din slaktare gora chorizo ocksa. Det ar nog enklare till och med an kottkorv. Till 1 kg kott behovs 40 gr paprikapulver (det finns olika styrkor och har anvander man 1/2 vanlig och 1/2 stark) 2 vitloksklyftor, vatten och salt. Man blandar och later sta over natten i kylskap, dar man ocksa forvarar den tvattade gristarmen (rent vatten). Dagen darpa blandar man val och fyller i kottet i tarmen. Knyter snore i andarna och sticker hal med en tandpetare. Klart att hanga upp pa torr plats.

baconlindad kycklinglårfilé är riktigt gott med

Färskt sidfläsk är skitgott. Jag fick lära mig av en gammal dam att sidfläsk ska stekas länge på låg värme för att bli gott. Jag lägger skivorna i långpannan och strör på lite salt. In i kall ugn som sakta får värma upp sig till 175 grader. sedan är det bara att kolla när det är klart. Det tar nog ca 15-20 min skulle jag tippa. Jag brukar slänga i lite smör också men det behövs inte. Flottet som blir kan man sedan använda när det har stelnat till att ha som smör att steka i eller glufsa i sig.