Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 886 ggr
navarro
0

ett gräslöksstrå

Igar tog jag ett strå gräslök for att tugga pa och fa bort den daliga smaken i munnen, detta verkar ha varit tillrackligt for att kanna sig dalig och fa en bra mage att borja krangla. Nar jag laser pa Fineli om graslok, ser jag att det finns totalt 1,7 sockerarter, fruktos 0.9, glukos 0,8, polisackarider 0,7, linolsyra 29 mg och alfa-linolensyra 101 mg. Kanske nagon vet nagot om dessa? Kan sa sma mangder satta systemet i gugning. Har fatt svullna fingrar till och med.

Nar jag satt och tittade pa Eurosport och langdskidor for en timme sedan sag jag reklam pa Tonalin och kom ihag att for nagot ar sen var det stora reklamdriver ang Tonalin och jag kopte en lada med 15 sma pasar med pulver for mer an 600:- (vansinnigt men sant) och tog ett par dagar enligt foreskrift och blev ganska dalig, inte sjuk men med en kansla av att det inte var valkommet i magen. Nu tog jag fram paketet, som stod bortglomt i ett horn i skapet, det star angivet Tonalin 40 WDP (8,5g)(utvunnet olja av en indisk tistel) Detta ar fritt oversatt men vad jag forstar inntehaller denna olja Linolensyra.

Kanner nagon till nagot om Tonalin, som for mig ar ett rent bedrageri. Dyrt och gjorde mig illamaende! Det mesta fran laboratorier verkar vara fel.

Margareta
0

Jag tycker att ett grässtå lät väl lite, men jag tuggar basilika av samma orsak och har faktiskt varit sämre i magen…utan att veta varför…

Numer pensionär i Nynäshamn

birmalover
0

Kommer inte ihåg vem, men det var någon annan här på forumet som rekomenderade kardemummakärnor att tugga på. Funkar bra för mig de smakar kanelbulle i början o friskt i slutet. Så den som föreslog det tack så mycket.

navarro
0

Kardemumma skall jag prova, maken klagar idag och jag gar och luktar peppermynta istallet, det ar ju olja sa det kanske inte ger samma effekt.

mezza
0

Ja visst låter det lite…

Men ibland undrar jag har själv ätit en hel gurka i helgen och vill tro att det är den som gör att jag har lite kör i magen….

Det är det nog inte eftersom jag i fredags stoppade i mig en tekaka och en dubbelnougat + två vingummiaktiga saker…..

Det är nog sanningen om vad som ligger bakom….

Men med missbruks personlighet som jag har kan jag nästan övertyga mig om att det är gurkan……

Margareta
0

#4 mezza: Jag förstår hur du tänker och jag har varit där…

Tröst är att det faktiskt går åt rätt håll även med personligheten om man är envis och håller ut. Själv slutade jag med socker januari 1993 (ej nyårslöfte utan pga grav och risk för gravdiabetes ), det innebär inte att jag varit utan sen dess, men det innebär att jag under 14år varit MEDVETEN varje gång jag gjort avsteg, om så med ketchup eller annan inläggning. Första gången gick avgiftningen som en dans och jag var HELT sockerfri både under grav och amning. Sen blev det vissa återfallsperioder, MEN varje gång jag bröt vart det lättare och lättare.

Därför var steget inte så stort att sen ta bort allt "vitt", jag läste om det i böcker 2001-2003 och Maria Tauson lärde mig praktiskt på sin sajt http://www.markazits.com. Suget fanns dock kvar och steget till ständiga återfall alltför lätt.

Det var först februari 2005, som jag genom Sten Sture Skaldeman och några till lärde mig att VÅGA äta fett och då först blev det ENKELT att låta bli kolhydrater eftersom det fanns en ersättning till det förlorade.

Skallen mår BRA när den får fett och när man är ordentligt omställd känns det inte längre som ett offer att avstå från det man innan tyckte var så gott.

Hela den här storyn poppade ur mig bara för att Du skrev Dubbelnougat, som var min favorit på den tiden.

Jag har testat den sen dess (för ngt år sedan) och ätit den mycket långsamt och med eftertanke och jag lovar Dig, det var varken gott eller något jag vill ha igen. Idag har min hjärna AVSLÖJAT att detta var en drog för mig på den tiden, som jag utmärkt klarar mig utan idag, men det har tagit många år.

Min son (AnTeX här på sajten) sa när han kom hem från dagis i 4-årsåldern:
"Mamma, det där med Pokemon är bara bluff, det är bara någon som försöker tjäna pengar på alla barn…" Han la inte en krona (och inte jag heller) på sån bluff och har inte gjort det på annat liknande sen dess heller.

Så känner jag för godismarknaden idag. En enda stor bluff, för att någon/några vill tjäna pengar på oss svagsinta…

AVSLÖJA DEN BLUFFEN - genom att äta smör säger jag då!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

navarro
0

Ja Margareta, jag minns forsta gangen mina barnbarn kom hit, det var pa Costa del Sol med massor av spelhallar, de blev som forvandlade, det ryckte i hela kroppen och det enda som gallde var att stoppa pengar i maskinerna for att dra i en spak. Det tog ett par dagar att overtyga dom om att det bara var en som tjanade pa allt detta, ägaren, som sakert inte stod i spelhallen utan njot av alla pengar som flot in, sa ar det ju med allt onytting, man skall se det med andra ogon om man kan, da blir det lattare att avsta!