Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 9455 ggr
LarsCarlHansFson
0

Skön syn på Willys...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En hel hylla med dumpade priser på margarin och lättprodukter.

Milda gräddprodukter: 5 för 25:-
Milda lättmargarin: 2 för 10:-
Milda mat & bak: 2 för 10:-
Milda 15% grädde: 2:-

Verkar som att folkupproret spridit sig rejält :-)

savonit
0

Känns tyvärr i mina ögon inte så kul.

Troligtvis får detta studenter och andra som inte har koll på mat att köpa mera, och fattiga då de kan spara pengar, så tänkte jag förut, men men.

Barn till unga, och barn till fattiga, kommer få en massa skit produkter på bordet.

Men för att tycka det är ganska kul så kan man ju hoppas på att detta leder till att det slutas tillverka värdelöstskräp så folk kan köpa vettiga naturliga produkter.

LarsCarlHansFson
0

#1 du har en poäng, såg det inte på det sättet… jag tyckte det var en skön syn för det tyder på att efterfrågan är svag… men innan jag fick mina nya kunskaper om LCHF i februari i år så hade jag säkert nappat på erbjudandet… tryckte i min första dotter flytande Becel för att hon var så liten och tunn =( det har jag lite dåligt samvete för måste jag erkänna! Nu trycker jag i dem smör :-P

Loppanloppan
0

Fy va hemskt!! Jag önskar att det fanns en affär som bara sålde narturlig och helst ekologisk mat så man slapp lusläsa innehållsdeklarationerna hela tiden!!

Lars: Tycker inte att du ska ha dåligt samvete!! Vi gör alla så gott vi kan - och när vi kan bättre, så gör vi bättre!! Så enkelt är det!! :D

savonit
0

#3 Håller helt med, men det blir nog så tids nog, eller i alal fall går det åt det hållet kanske inte fullt ut men vi möts kanske i mitten i alla fall, cittygross har ju sina äktavara, det är ju bra, synd bara att det inte var ett märke för alla butiket tycker mycket om citygross men det finns ju inte här.

[Pennylane1]
0

usch ja såg det där med, och ryste innan jag skyndade förbi!

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ser faktiskt ut som om det numera inte räcker med att kalla det färgade slemmet "vegetabiliskt" för att få det sålt, så det dumpas och säljs ut.

Det vore ju bättre om livsmedelsstadgan gjordes klarare, så att syntetiska produkter måste betecknas som syntetiska och inte finge kallas "vegetabiliska" eller ges tillnamn som "natur".

Rätt beteckning på det här slemmet vore "Vatten, emulgerat med 40% industrifett".

Adur
0

#6 Vilken skräcksyn!!! Skrikandes

Jag minns när jag var liten och pappa gjorde repmånad. Då kom han hem med försvarets hudsalva och förklarade att den faktiskt gick att äta i krissituationer. Det tyckte jag var väldigt läskigt. Äta salva?

Men den var ju i huvudsak gjord på talg, om jag minns rätt. Betydligt sundare än Eldorados… eh… emulsion.

Jag håller nog med trådstartaren om att det är en trevlig syn med de desperata dumpningarna av fulfetter. Visst råkar säkert några mindre bemedlade personer köpa eländet av ekonomiska skäl, men trots allt tyder det ju på att efterfrågan minskar i rasande takt.

savonit
0

Försvarets är väll gjord av jordnötsolja?

karinafp
0

Försvarets hudsalva innehåller talg, jordnötsolja och vax.

Inkanyezi
0

Det ingår jordnötsolja i hudsalvan, men det är inte huvudbeståndsdelen. Det mesta är talg. Men hudsalvan var aldrig tänkt att användas som livsmedel i första hand, utan det är bara så att den består till största delen av naturliga fetter som man kan äta, och som också går att steka i, som några har provat.

Jag gissar att jordnötsoljan tillsätts för att göra salvan lite mjukare. Och den är så klart avsedd i första hand för utvärtes bruk.

bustas
0

Jo, men det kan bli oerhört kostsamt för Willys om de måste sända dessa produkter till en destruktionsanläggning  (anläggning där man förstör miljöfarliga ämnen, material och avfallsprodukter eller smittsamma ämnen i riskavfall från exempelvis sjukhus och kemiska industrier, genom förbränning eller kemisk behandling) någonstans i Sverige. Flört

[Stella69]
0

Är inte helt säker, men jag tror inte att det förbehållet endast CityGross att använda Äkta Vara-märkningen.

Men det kostar en slant att få använda märkningen.

Kanske därför vissa stora kedjor avstår, eller för deras "egna" produkter inte skulle klara kontrollen. Man måste ansöka för varje produkt. Jättebra, tycker jag.