Dagsintag
Hej! Skulle vilja ha lite repsons på mitt dagsintag i mat, det känns på tok för lite, är det så?
Kvinna, 23 år, 60 kg (tror jag, kan ligga lägre), 180cm, promenerar 45min-2 tim varje dag, annars ganska stillasittande. Vill styrketräna med.
Kanske postat i fel grupp?
Energi kcal:
1245,55
Energi kJ:
5210,40
Proteiner:
72,60
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,78
Vatten:
279,51
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
107,10
Kolesterol:
693,00
E-mättade:
21,64
Mättade:
72,92
F-mättade:
7,77
Vitaminer:
A:
568,00
B1:
0,51
B2:
0,86
B3:
23,39
B6:
2,09
B9:
115,95
B12:
12,15
C:
0,00
D:
21,20
E:
4,91
Mineraler:
Fosfor:
762,75
Järn:
6,65
Kalcium:
105,35
Kalium:
999,20
Magnesium:
77,00
Natrium:
479,30
Selen:
97,00
Zink:
6,06
75Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
40Gram Äggula
60Gram Äggvita
20Gram Kokosfett
125Gram Lax
25Gram Kokosfett
100Gram Högrev nöt
20Gram Kokosfett
Tacksam för svar!
Det ser väldigt lite ut, speciellt som du skrivit du vill gå upp i vikt i andra trådar tror jag….
du skulle kanske kunna komma undan med så lite om du hade rejäla fettlager att fylla i energibristen med.
Varför äter du inte grönsaker t ex? det kan hjälpa att få upp aptiten. Är du allergisk mot mejerier? Det kan också hjälpa att få upp det lite.

Jösses, du svälter ju.. lägg genast till lite rotfrukter, mer grönsaker o mejerier.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

grönsaker utesluter jag för att jag inte ser det som tillräckligt näringsrikt. jag vill dessutom testa "hur bra jag kan må" genom att inte några (knappt) kolhydrater. Har pcos och vill se om det händer något med den genom att göra så här. har också besvär med candida, så därför äter jag inga mejerier, reagerar t.om. på smör.
har också problem med sötsug och vill utesluta grönsaker av den anledningen också.
och ja, jag vill gå upp i vikt. ställde frågan för att få det bekräftat liksom, att jag behöver äta mer..
Ska du utesluta grönsaker måste du äta inälvor i relativt stor mängd om du inte ska behöva kosttillskott.
Sallad, gurka, broccoli och blomkål ger inget sug. Jag funderar på en annan sak. Den vikt du anger, t ex av kött, är den före tillagning?
#3 Men du behöver ju inte så extremt näringstät mat om du inte vill gå ner. Dessutom finns det jättebra grönsaker, vad sägs om (ekologisk) spenat t.ex? Du får ju i dig lite fett och väldigt få kilokalorier också, varför inte äta fler ägg och mer kokosfett t.ex?

Okej du är rätt ung, så vikten är inte helt onormal iallafall, men bör helst inte sjunka ännumera, du är i din mest fertila ålder, där kroppen brukar utveckla lite energireserver i form av kvinnligare kurvor för eventuella graviditeters behov.
Mycket av detta handlar om hormoner, bestämt kvinnliga könshormoner, en del kvinnor som tar P-piller kan få "kvinnligare", kurvor av dessa, vad jag förstår då de till stora delar är just kvinnliga könshormoner.

#5 vikten är efter tillagning
alltså, allt är på grund av att jag har störda mättnadssignaler. överäter gärna. för att undvika det begränsade jag mig själv. för mycket, förstår jag nu.
jag är så lättad över att ha fått det bekräftat, nu skall jag genast öka mina portioner!
men jag vill veta, hur många kalorier skall jag satsa på? jag kan tänka mig att jag i början måste äta mer än jag eg. orkar? därför jag undrar…

#7 har problem med PCO, så hormonerna är det ju uppenbarligen nåt vajsigt med :/
Du kan nog nästan dubbla kalorierna. Men som sagt du måste lägga till antingen rejält med inälvor (t ex lever) eller grönsaker eller se till att äta kosttillskott.

Mellan tummen o pekfingret, någonstan mellan 1800 och 2000 Kcal är rimligt för din längd och att du inte behöver gå ner utan snarare gå upp.
Ta det lite pö om pö så märker du lättare när det närmar sig lagom, öka både fett och protein.. så kan du bygga lite mer muskler om du tränar.

Oh, tjena. Nog förtsod jag att jag behövde öka, men så mycket?? Ja, nog får det bli pö om pö alltid. Men jag tycker ju om att äta, så egentligen skall det väl inte vara några problem. Skall bli spänannde det här.
Tack alla :)
# 10 leverbiffar kanske :)

Ja, altså Kcal är lurigt att uttala sig om då någon i din längd kan klara sig på 1500-1600 och en annan drar 2000- 2500, väldigt mycket är beroende av en hel massa saker.. men planerar du att börja trän kan du räkna med att energibehovet går upp för att få något som helst resultat.