Recept på Lever?
Lever ja, tänkte testa det med när jag ändå är igång att testa kött. Men hur lagar man till det och vilken lever tycker du är godast? Har ju sett att det finns olika att välja på men vet liksom inte i vilket hörn jag ska börja.
Så ge mig gärna alla levertips du har! 
"You just have to belive…"

Har alldeles precis gjort min första egna leverpastej så det receptet delar jag gärna med mig av! :)
Tag 600 g lever från nöt som du delar i små bitar och steker i 50 g smör i ca 15 min.
Hacka en gul lök och låt den stekas mjuk tillsammans med levern i ytterligare några min.
Smaksätt med 2 msk tomatpuré, 1 tsk salt, 2 krm spiskummin, 2 krm paprikapulver, 1 krm rosmarin eller timjan, svart- och vitpeppar, chilipulver.
Häll över i matberedare eller skål och slå på 3 dl grädde. Mixa med beredaren eller stavmixer. Tokgott blev det 

Äter man den kall eller varm?
Låter inte helt fel så det kanske jag vågar testa! 

Leverpastej brukar man nog äta kall. Jag la pastejen i en skål och ställde in i kylen för att ha som pålägg på "bröd".
Visserligen var den jättegod när den var nygjord och varm men jag skulle nog inte vilja äta det som huvudrätt utan hellre en mindre klick som tillbehör.
Frös även in en del då jag gjorde en rätt stor sats och tror inte det ska vara något problem.

Ska definitivt testa, tror jag. Är superhungrig just nu så alla mat låter supergod! Tror jag ska gå och äta lite och inte bara sitta här och dregla över recept. 

Men bakar du inte pastejen i ugnen? Jag trodde att man alltid skulle göra det… Om jag förstår beskrivningen rätt så gör du allt på spisen och sedan ställer in i kylen…

Nej jag bakade den inte ugnen, det kanske man ska/kan? det var som sagt första gången jag gjorde pastej…
Men levern är ju genomstekt på spisen så någon fara att äta den jag gjort är det nog inte. Åt precis pastejen till frukost och smaken är faktiskt ännu godare idag :)
Jag älskar lever och steker den gärna i rikligt med smör tillsammans med lök. Självklart en riktigt gräddig sås till det. Mitt enda krux är att jag väldigt gärna vill ha en klick lingonsylt till. Tror jag ska unna mig den klicken men röra ut den i lite creme fraiche för att dryga ut den.
Jag tycker kycklinglever är godare än nötlever. Jag äter lever bara för att det är nyttigt (vilket vitamin var det nu…?).
Stekt kycklinglever med stekt sidfläsk är i mitt tycke det lättaste sättet att äta den.
Brukar steka levern i tunna skivor tillsammans med lök och mycket smör (eventuellt lite vitlök för den som gillar). När levern är genom stekt slår jag på en skvätt grädde, salt, peppar och låter puttra 5-10min tills det får en fin konsistens.
Serverar det med stekt sidfläsk, sallad och kapris. Mmm!!

Jag stekar en hackad lök i mycket smör, strimmlar levern och stker den med nögra minuter. Sen häller jag in cf och lite färskt ost, krydda med peppar, salt och paprika…. mummmms.
Viktigaste, när du steker lever, krydda bara efter stekning. När du tar salt och krydda levern innan du steker det, så blir det hårt och seg.
Vänliga hälsningar Stephan

Tack för alla recepten! Ska definitivt testa lever snart, tror det blir kycklinglever första gången i alla fall.

Jag steker lite hackat bacon i smör först, sen lägger jag i kycklinglevern och den hackade löken.. steker i någon minut och slår på grädde.. låter det sjuda en stund.. klart att serveras!
Lever är kletigt, blodigt och slamsigt att hantera.. kycklinglever är lättast.. man häller ner lagom mycket lever från påsen direkt ner i pannan.. när det stekt en liten stund klipper jag sönder de större bitarna med sax direkt i pannan, till lagom bitar.. det är mycket smidigare!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

zepp: Det är inget konstigt i kycklinglever som behöver rensas bort eller så? Typ hinnor eller brosk eller nått?
Har aldrig sett kycklinglever så jag vet inte.

Det är en annan fördel med kycklinglever.. inget att rensa bort!
Den kommer i plastpåse i ett plasttråg.. mycket blod o en vattnig konststens.. så du inte får en äckelchock när du öppnar paketet!
Klarar du det stadiet så tar du upp påsen och häller lagom med lever i pannan.. sen blir den precis lagom fast som leverpastej ungefär!
Med tanke på att du har lite problem med sådant antar jag föreslär jag att du steker lite lever i smör bara som en test.. bara några stycken, klipp isär någon bit för att se att den är genomstekt.. det går på några minuter!
Om det nu mot förmodan skulle vara som så att du kalarar att smaka på en leverbit så kan du ta upp den färdiga levern ur panna på en tallrik och äta den som den är!
Eller så gör du hela stuvningen med lök, grädde, bacon .. vad du vill ha i den och när den är färdig så slår du bara i levern, rör om och serverar direkt!
Felet många gör när de tillagar lever är att steka den för länge, och då blir den torr och tråkig. Det är sannolikt skolbespisningens långuppvärmda lever som säkert bidragit till livsmedlets dåliga rykte. Sedan ska man också veta att lever från yngre djur är mildast i smaken. Om man vill dämpa den skarpa smaken som lever från äldre djur kan ha, kan man dra ur levern i mjölk (i ett dygn) eller blaska av den lite lätt i brännvin (i några sekunder).
Jag använder mestadels lever från lamm eller nötdjur. Lever är förhållandevis billigt, så man kan gott kosta på sig att bara ta med de fasta, fina delarna av levern och hiva resten i slasken. En lever på 400-500 g brutto brukar rensad och klar räcka till en måltid för mig.
Så här kan du göra med lamm- eller nötlever:
Lägg en bädd av råa lökringar och sumak på en tallrik. (Eventuellt kan du låta lökringarna ligga och dra under ett lager salt i ett durkslag först för att få mildare smak på dem. Saltet sköljs av ordentligt före servering.)
Skär levern ren från hinnor och blodkärl. Tärna den fint.
Rulla levern i chilikrydda eller timjan. Vill du panera levern, kan du rulla den i finmald svål eller nötmjöl också.
Stek levern hastigt i olja eller smör på hög värme. En till två minuter brukar räcka, om levern är fint tärnad.
Ös upp levern på lök- och sumakbädden.Klart.
Det är också gott med stekta, färska champinjoner till lever, men de bör stekas separat, eftersom de bör stekas under längre tid än levern.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

zepp: Blod och äckel brukar gå bra. Har varit med och slaktat och styckat både gris och ko… har bara aldrig ätit det efteråt. Till böndernas stora förvåning.
Men jag ska testa med några bitar och är det inte gott så kan jag ju ge det till hunden. Fast då måste jag också tillaga det, hon har under sina 11 år aldrig ätit något kött som varit rått. Hon tycker bäst om ostbågar och kanelbullar, så det är tur att hon inte behöver överleva som vild! 
Kycklinglever verkar otroligt smart! Tror jag vill ha lite sås på den, brukar ha lättare för mat med sås på av någon oförklarlig anledning.
raphanus: Jag minns bara mammas lever och där var såsen god. Däremot minns jag skolans köttbullar och korv… *ryser*
Lammlever visste jag inte att det fanns faktiskt. Tack för den lättförklarliga beskrivningen på tillagningen. Precis sånt jag behöver.
Tror inte jag skulle ha problem att rensa lever, när jag torkar det som godis till hundarna så har jag bara skurit den i skivor men de är ju inte riktigt lika kräsna som jag.
Så på min tallrik får det inte vara hinnor och blodkärl.
Men när man köper lever i affären så vet man väl inte om den kommer från ett ungt eller gammalt djur? Eller går det att se på någåt sätt?

Ett knep när man inte använder redning längre är att när lever/köttet/whathevwer är färdiglagat men såsen aningen blaskig så häller jag alltihopa genom ett durkslag.. slår tebaka såsen i pannan o sjuder o micklar med den tills den e färdig.. då slår jag tebaka ingredienserna i såsen rör om o serverar!
Det borde vara straffbart med överlagad lever!
#16 - Det är mest restauranger som brukar framhäva om levern kommer från ett ungt djur. Vissa restauranger skriver ungnötslever eller dilammlever på menyn.
Oftast säljs lever i skumgummitråg med plastöverdrag, men jag brukar köpa den över disk, och gör man det, kan man ju alltid fråga var levern kommer ifrån. Kanske vet de till och med hur gamla djuren var när de slaktades. Men överlag är jag nöjd med den lever jag köper. Det finns tre ställen som säljer över disk där jag bor.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#18 Just det, ungnötslever har jag ju sett att det kan stå på förpackningarna. Tänkte inte på det! Tror inte de säljer lever över disk i någon av mina två affärer här. Men jag kan fråga.
enklaste receptet jag vet är:
kycklinglever steks i smör (o ev rapsolja/kokos), i med dijonsenap o soja efter smak. salt behövs knappt.
till det brukar jag ha babyspenat med skvätt olivolja o vinäger samt champinjoner.

Stek en grovhackad gul lök tillsammans med lämplig mängd champinjoner i smör några minuter. Tillsätt 500 gram kycklinglever direkt ur "tråget". Stek på medelvarmt tills levern är rosa i mitten. Gör som Zepp, klipp itu och kolla. Salta och peppra. Slå på en trea vispgrädde, CF efter behag, en msk tomatpuré och några droppar japansk soja. Låt sjuda 5–10 minuter.
Woka under tiden: Lök, squash och röd (för färgen) paprika. NJUT 
Om du hittar kalvlever så är det en riktig höjdare.
Grislever används normalt bara till leverpastej.
Bertil

Så nu är kycklinglevern inhandlad och placerad i frysen. Hur tinar man den bäst? Ska äta den imorgon är tanken.
i kylskåp över natten

Då ska jag komma ihåg att lägga in den i kylskåpet ikväll. Tack för svaret!

Så, nu har jag testat kycklinglever. Fast jag fick allt rensa den lite för det var lite väl stora och konstiga bitar. Var extra kräsen när jag rensade så hälften av paketet gick till min mat och resten stekte jag till hunden. 
Stekte levern med lök och hällde på grädde så fick det koka klart, hade inga fler roliga ingredienser hemma som jag trodde passade i. Det var gott och lättätet så jag testar det nog igen!
Jag gillar levergryta av lamm. Först bryner jag bacon och lök. Sedan bryner jag lammlever i kuber(2x2x2 cm) kryddar med salt, peppar , timjan och vill jag ha lite viltsmak tar jag också krossad enbär.
Sedan blandar jag bacon, lök, levern med grädde och kokar tills levern är klar.
Jag brukar äta grytan med brocoli och lite lingonsylt.
Jag gillar levergryta av lamm. Först bryner jag bacon och lök. Sedan bryner jag lammlever i kuber(2x2x2 cm) kryddar med salt, peppar , timjan och vill jag ha lite viltsmak tar jag också krossad enbär.
Sedan blandar jag bacon, lök, levern med grädde och kokar tills levern är klar.
Jag brukar äta grytan med brocoli och lite lingonsylt.

Som sagt vad innan.. man kan använda saxen o klippa det till lagoma bitar i stekpannan.. det sparar en massa söl!
Så som du gjorde brukar jag oxå göra när jag kommer hem o äter sent.. en lite skvätt japansk soja höjer smaken oxå!
Hoppas att hunden gillade det lika som du?
Jag har hittat en sådan recept:
http://www.tasteline.com/Recept/het_levergryta_med_citron_2c_chili_och_tomat?portions=1
Vad tycker ni?
Tänkte så klart använde smör och inte margarin, inget vetemjöl och halva satsen tomatpuré.
Men varför är en portion beräknad på 77 kH (nedanför i länken)??? Är det bara pga mjölet??? Till EN portion? Tar jag bort mjölet borde jag inte överstiga 20 kH eller?
Det borde snarare ligga runt 12-15 max (om man vill köra som jag tänkte), eller räknar jag fel? Utan chilifrukt, den har jag inte ;), kommer använda mig av chilikrydda istället.

Chillifrukt är inte dumt alls i grytor av de flesta slag.
Man skrapar först bort den mesta vita vävnaden och tillsätter lite i taget av det vita tills det har en angenäm styrka.
Det 77grammen kolhydrater är inte omöjligt för det med tanke på att först innehåller levern i sig en del, sen som du sa mjölet, sen tomatpurén, och sedan löken och de krossade tomaterna också.
Lite högt blir det, fast 77 gram låter lite väl mycket, de kanske har räknat in tillbehören också.