E551 klumförebyggande medel
Hur är det med det? Är det oxå jätte dåligt tror ni? Seltin har en ny burk som heter Spicy mineralsalt med kryddor.. Hittade massa nr här http://www.shenet.se/referens/enummer.html
Och E551 är tydligen kiseloxid…
Om jag inte minns helt fel så läste jag en artikel för ett tag sen, kanske i 2000-talets vetenskap, om vanliga klumpförebyggande medel i salt. Artikeln handlade om en kvinna som upptäckte att det var just tillsatserna i vanligt salt som hon blev sjuk av! Det var cyanidföreningar, troligen någon av dessa:
E 535 Natriumferrocyanid
E 536 Kaliumferrocyanid
E 538 Kalciumferrocyanid
Sen köpte jag inget vanligt salt mer 
Tack för listan Mervi.Vi får lite till mans upp ögonen för att Livsmedelsverket inte är något att luta sig mot.Man får nog ta ansvar själv för vad man stoppar i sig.

Vad jobbigt det blev
Det finns ju något i nästan allt … Tror jag måste släppa tanken på detta och vara nöjd med att äta så lite kolhydrater som möjligt.
Det måste ju iaf vara bättre för hälsan än förut…
Jag beundrar verkligen er som klarar att hålla dessa nr helt borta från eran kost… Kanske kommer jag oxå dit en dag. Jag skall iaf minimera det i mina kryddor.. alltid något..
Det är jobbigt! Håller med dig. Jag försöker äta så ren mat som helst och då går massa halvfabrikat bort. Det blir att laga maten från färska råvaror.

Jag är med Mervi här, försöker också äta så ren mat som möjligt och lagar så gott som allt själv av fräscha råvaror som är ekologiska om möjligt.
Att röra ihop majonnäs går t.ex. på ett par minuter och då vet man exakt vad den innehåller. "Vegetabilisk olja" är ju exempelvis inte särskilt specifikt. "Rapsolja" kanske är lite mer bestämt, men vilken typ av rapsolja är det? Antagligen inte den bästa kallpressade kvaliteten.
Jag tar bort det som känns lättast att ta bort och arbetar mig mot en nollvision- men jag är som Vägverket, vision och verklighet är helt olika saker men jag jobbar på det:)
Började med kolhydrater, fortsatte med tillsatser och då i sådant som var enklast att välja bort som t.ex i kryddor och salt. Använder till 99% rena kryddor och "Herbamare-salt" samt flingsalt utan tillsatser. Har hittat ett för mig nykommet sortiment hos Santa Maria, med kryddblandningar i kvarnar- men alla dessa är inte utan tillsatser har jag upptäckt så man får läsa på burkarna…
Det är så det börjar magma och växer sedan. !
Jo, jag har märkt det… Att vara medveten känns bra! Men kan vara ganska obekvämt också…
Visst är det obekvämt många gånger. Ibland så tänker jag att nu struntar jag i det men det är inte heller så lätt…

Ja mot nollvision sakta men säkert, det är så jag får göra oxå annars kommer jag att bli urstressad..
Och hur det än är så fixar man ju iaf mestadels av maten med rena produkter. och tar man rätt kryddor så blir de måltiderna iaf rätt
Ska nog anstränga mej och göra egen majonnäs oxå för även om coops bara har 1 g kolisar så vet man ju inte vilken olja de använder … + att det finns massa e-nr.
Och om jag ska utesluta grädde ett tag så kommer jag att äta ännu mer majonnäs.
Hur man än vänder sej så sitter baken där bak
marieirene:
Jag har ett favorituttryck, som jag brukar trösta alla som likt Dig blivit lite uppgivna…
"Jaga elefanter, inte mygg…", det är en god början.
Tids nog hinner Du sätta in Dig i detta med tillsatser och annat också. Alla har varken tid eller ork att göra det, särskilt inte om man är ny i detta. Det tar TID att lära sig och Rom byggdes inte över en natt.
Däremot vill jag verkligen råda alla som orkar bry sig att testa att vara utan tillsatser och äta så ren mat som möjligt åtminstone någon gång, en ledig vecka eller så.
Jag själv har fått ett nytt liv och många krämpor jag inte ens visste var kostrelaterade har försvunnit. De återkommer vid fusk, så jag vet vad det beror på. Fick tex i mig en halv "ölkorv" i går och har varit dålig i magen i natt… Den var det enda jag åt igår som kroppen inte var van vid och det fick jag minsanna känna av. Halsbränna och illamående blev det direkt.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jaga elefanter inte mygg! mycket bra Tack,tack

Instämmer, man får sikta in sig på storviltet först!
Det låter kanske ambitiöst och präktigt att laga allt själv, men det har faktiskt tagit ett tag att nå hit…
Ställer man om hela sin livsföring över natten är det nog lätt att bli överväldigad och ge upp och det vore ju synd!